Avatar billede james_t_dk Juniormester
28. april 2002 - 07:15 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Freebsd, Router/Firewall/Virus scanner/Fil server

Hej.

Efter at have fået nogle gode ideer fra et andet spørgsmål jeg har stillet er jeg ved at forsøge mig med freebsd. Men jeg har ikke rodet med Unix før. Derfor skal jeg bruge noget hjælp eller nogle links til hvordan man sætter en freebsd maskine op til følgende (det skal være en freeware løsning):

Router for de resterende maskiner på (intra)nettet Så de tilbage værende (3) maskiner kan have dynamiske adresser.

Firewall for sig selv og de resterende maskiner på (intra) nettet. Man skal kunne surfe, hente mail, hente nyhedsgrupper og FTP igennem firewallen.

Virus scanner, dog kun hvis man kan få en der opdatere sig selv.

Filserver, det kunne være smart om de 3 maskiner der kommer til at sidde på denne side af min egen Router også kunne bruge den som filserver.

Kan man alle 4 ting på samme tid er det jo bare perfekt. Jeg giver points til brugbar hjælp direkte på eksperten, eller til links der går direkte til kilden og ikke en eller anden oversigt over links.... Jeg har kikket på Freebsd.org, men syntes ikke der er den store hjælp at hente.

På forhånd tak.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
28. april 2002 - 07:32 #1
En printserver kunne også være rar at have.....
Avatar billede sukos Juniormester
28. april 2002 - 07:49 #2
En side jeg bruger temmelig meget:
http://www.onlamp.com/onlamp/general/bsd.csp
Avatar billede james_t_dk Juniormester
09. juli 2002 - 10:24 #3
Sukos>> Siden du ikke har lagt et svar tillader jeg mig selv at indkassere points, jeg ledte egentligt efter en henvisning til en side, ikke til et hav af sider. Men da ingen har reflekteret lægger jeg nu selv et svar.