Avatar billede funkyloonie Nybegynder
27. april 2002 - 19:06 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Mest anvendte databasesystemer på www ?

Jeg kunne godt tænke mig at vide hvilke databasesystemer der er de mest anvendte på www ?
Avatar billede startlinket.dk Nybegynder
27. april 2002 - 19:13 #1
Jeg vil mene at MySQL er mest benyttet, men jeg ved ikke om f.eks. Jubii.dk bruger den...
Ellers er MySQL jo meget benyttet, fordi at den er gratis!
Avatar billede funkyloonie Nybegynder
27. april 2002 - 19:14 #2
Kender du andre der bruges i større udstrækning?
Avatar billede startlinket.dk Nybegynder
27. april 2002 - 19:18 #3
Øhh... Nej sådan set ikke...
Så er der Access, som er udviklet af Microsoft, men som der skulle være lidt dårligere end MySQL, så jeg tror ikke at særlig mange bruger dén.

Og det er så også sværere at finde en server at der understøtter det.
Avatar billede startlinket.dk Nybegynder
27. april 2002 - 19:19 #4
Hvad skal du bruge databasen til da og hvilket programmeringssprog bruger du?
Avatar billede funkyloonie Nybegynder
27. april 2002 - 19:22 #5
Faktisk skriver jeg en opgave hvor jeg har et mindre afsnit med databaser. Jeg bruger også MySQL til hverdag men det at skrive teori og databaser med vinklen fra nettet er lidt mere kompliceret end jeg troede... Jeg har skrevet lidt men savner nogle ideer med lidt kød på...
Avatar billede funkyloonie Nybegynder
27. april 2002 - 19:22 #6
Hov jeg klikkede på den forkerte knap men det går nok. så fik du da allerede points ;)
Avatar billede startlinket.dk Nybegynder
27. april 2002 - 19:28 #7
Okay, jeg kender ikke meget til andre databaser, har faktisk aldrig prøvet andet end MySQL og iøvrigt, så er jeg lige igang med en engelsk månedsopgave om internettet!. heh

Jeg takker for pointz. Heh...
Avatar billede FitBuck Praktikant
18. november 2016 - 19:42 #8
MySQL er et programmeringssprog oprindelig kaldt SQL Structu statements sred Query Language altså et Struktureret Forespørgsels Sprog, uden at det er begrænset til kun at kunne forespørge. Man kan oprette databaser, som hver indeholder tabeller og formularer, der også skal oprettes. Tabellerne indeholder de data som jævnligt bliver ændret, typisk ved oprettelse af nye poster i tabellen - også kaldet records. En tabel har et recordlayout, der felt for felt definerer tilladte værdier. Man opretter så formularer (skærmlayout) til at vedligeholde, opdatere samt forespørge.
Jeg har set PHP scripts der indeholdt MySQL statements til vedligeholdelse af en stor game database, da http jo ikke indeholder/understøtter SQL, hvilket det faktisk godt kunne. SQL forudsætter at eksisterende databaser er gemt i et ISAM filsystem - hvis du skal rode med Oracle databaser, Adabas, DB2 kan de være krypteret eller indpakket.
Avatar billede FitBuck Praktikant
18. november 2016 - 19:54 #9
Databasesystemer der kan accesses via SQL: Ingress, Focus, Informix, Oracle....
Alternativt kan man forsøge datafangst, der går ud på at fange eksakte data via skærmoutput. For at arbejde med eksisterende databaser, skal man kende recordlayoutet for den fil man vil pirke i.
Hvis dette ikke er tilgængeligt, må man definere 1 alfanumerisk felt med længde f.eks.=2048 tegn/bytes, hente et par records, kaste et blik på dem osv.