Avatar billede forgalt Nybegynder
27. april 2002 - 17:49 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

grafisk grænseflade

Hej,

Jeg har lige installeret RedHat 7.2 på min gamle pentium 200MhZ med 32 MB ram. Efter installationen har jeg kun en tekstbaseret grænseflade. Jeg aner intet om linux kommandoer så hvordan aktiverer jeg den grafiske grænseflade? er min gamle pc for lille til overhovedet at køre linux i grafisk miljø
Avatar billede sv.a Nybegynder
27. april 2002 - 18:14 #1
jeg vil nok sige at den pc du bruger er lige lille nok til at køre 7.2 med grafisk brugerflade. men ok.
for at starte den grafiske brugerflade (hvis den altså er inst.)
skal du logge ind på systemet,
og derefter skrive startx
Avatar billede scz Nybegynder
27. april 2002 - 18:24 #2
well for gamle bliver en pc'er aldrig til at køre linux, har selv haft en gamle 386 til at køre linux, incl. grafisk brugeflade -:)
Avatar billede sv.a Nybegynder
27. april 2002 - 18:27 #3
jo..ok...
men det vil hjælpe en del bare med 32 mb. ram. mere.
har selv haft 7.2 til at køre på en 200 mhz. med 32 mb. ram.
og den havde da noget at tykke på.
Avatar billede tson Nybegynder
27. april 2002 - 19:09 #4
Som skrevet kan du fra consollen logge ind ved at skrive startx. Hvis det ikke virker er din maskine nok ikke blevet konfigureret korrekt til at køre X. Du kan rette op på den situation ved at køre Xconfigurator (Stort X). Du skal være logget ind som root for at kunne køre Xconfigurator.

Hvis det virker og du gerne i fremtiden vil have maskinen til at starte med en grafisk brugergrænseflade kan du rette i file /etc/inittab

Ret:
id:3:initdefault:

til:
id:5:initdefault:

Altså skift 3-tallet ud med et 5-tal
Avatar billede forgalt Nybegynder
27. april 2002 - 19:13 #5
Hvordan logger jeg ind som root?
Avatar billede scz Nybegynder
27. april 2002 - 19:21 #6
tryk Ctrl+D

og så skriver du root som username
og i password skirver du dit root password.
Avatar billede forgalt Nybegynder
27. april 2002 - 19:23 #7
ehhhh, jeg husker ikke at jeg har oprettet et root password...
hvor kan jeg lave det om
Avatar billede scz Nybegynder
27. april 2002 - 19:30 #8
well det kan du ikke. kun hvis du er logget ind som root :)

Men du gav det password da du installede redhat
Avatar billede tson Nybegynder
27. april 2002 - 19:36 #9
Jo du kan godt lave dit root password om. Bruger du lilo til at boote med? I så fald skal du hen til den tekst-baserede boot-menu (crtl-X). Her trykker du tab for at se boot-options. Den øverste er default. Indtast "<navn-på-første-option> single", altså typisk:

linux single

Så booter maskinen i single user mode og du kommer direkte ind som root. Her kan du ændre root passwordet ved at skrive passwd. Så spørger den dig om et nyt password. Når du har skiftet passwordet kan du starte op igen som normalt ved at skrive exit eller reboot.

Hvis du bruger GRUP eller en tredie bootloader ved jeg ikke helt hvordan man kommer til at give bootoptions til kernen, men det kan oftest lade sig gøre og det gælder altså om at komme til at give den boot-optionen 'single' (eller bare 0 (nul) som er det samme)
Avatar billede forgalt Nybegynder
27. april 2002 - 20:01 #10
Så kører vi...tak for hjælpen