Avatar billede no2000 Nybegynder
26. april 2002 - 20:06 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Er der virkelig ikke en der kan hjælpe ?????????????????????

Jeg prøver lige at stille spørgsmålet igen !!
Jeg har lavet et reservationssystem hvor man kan booke baner over nettet. Det virker fint og jeg kan sagtens sætte et login på så alle brugere har deres eget password og brugernavn. Jeg vil bare gerne have at når brugeren logger ind skal han kunne slette eller ændre på sine reservationer, og kun sine egne !
Er der en der kan hjælpe med mit problem ?

Her er koden til reservationssystemet :

<%
Response.expires = 0
administrator = Request.Form("administrator")
If administrator = "webmasteren" then
Session("admin") = "pass"
end if
dtmToday = Date
dtmDate = Request.QueryString("date")
If dtmDate = "" Then
  dtmDate = Date
Else
  dtmDate = CDate(dtmDate)
End if

intYear = Year(dtmDate)
strMonth = MonthName(Month(dtmDate))
intDayOfMonth = Day(dtmDate)
dtmFirstDate = DateAdd("d", (-intDayOfMonth)+1, dtmDate)
intFirstDay = Weekday(dtmFirstDate, vbMonday)

function maanednavn(plusmaaned)
plusmaaned = cint(plusmaaned)
maaned = Month(dtmDate)+plusmaaned
aar = intYear
if maaned > 12 then
maaned = maaned -12
aar = aar + 1
end if
maaned = replace(replace(replace(replace(replace(replace(replace(replace(replace(replace(replace(replace(MonthName(maaned),"January","januar"),"February","februar"),"March","marts"),"April","april"),"May","maj"),"June","juni"),"July","juli"),"August","august"),"September","september"),"October","oktober"),"November","november"),"December","december")
Response.Write(aar)
Response.Write(" - ")
Response.write(maaned)
end function

%>
<html>
<head>
<title>Bookingsystem</title>
<META HTTP-EQUIV="Expires" CONTENT="Fri, Jun 12 1981 08:20:00 GMT">
<META HTTP-EQUIV="Pragma" CONTENT="no-cache">
<META HTTP-EQUIV="Cache-Control" CONTENT="no-cache">
</head>
<style type="text/css">
<!--
BODY
{
BACKGROUND-COLOR: white;
COLOR: black;
FONT-FAMILY: Verdana;
}
A
{
color: #000000;
FONT-FAMILY: Verdana;
font-size: 10px;
text-decoration: none:
}
A:hover
{
color: #888888
}
A
{
    COLOR: black
}
A:active
{
    COLOR: black
}
A:link
{
    COLOR: black
}
A:visited
{
    COLOR: black
}
-->
</style>
<body>

<table cellspacing="0" cellpadding="2" border="0" valign="top"
style="border: 1px solid rgb(0,0,0)" align=center>
<tr>
<td colspan="7" align="center" valign="middle" bgcolor="#000000"><font face="Verdana"
size="3" color="#ffffff"><b>Bookingsystem</b></font></td>
</tr>
<tr>
<td colspan="7" align="center" valign="middle" bgcolor="#000000"><font face="Verdana"
size="2" color="#ffffff"><strong><%=replace(replace(replace(replace(replace(replace(replace(replace(replace(replace(replace(replace(strMonth,"January","januar"),"February","februar"),"March","marts"),"April","april"),"May","maj"),"June","juni"),"July","juli"),"August","august"),"September","september"),"October","oktober"),"November","november"),"December","december")%>&nbsp;<%=intYear%></strong></font></td>
</tr>
<tr>
<td align="center"><font face="verdana" size="2">Man</font></td>
<td align="center"><font face="verdana" size="2">Tir</font></td>
<td align="center"><font face="verdana" size="2">Ons</font></td>
<td align="center"><font face="verdana" size="2">Tor</font></td>
<td align="center"><font face="verdana" size="2">Fre</font></td>
<td align="center"><font face="verdana" size="2">Lør</font></td>
<td align="center"><font face="verdana" size="2">Søn</font></td>
</tr>
<%
For y = 1 to 6
  If blnLast <> True Then
    Response.Write "<tr>"
    For x = 1 to 7
      intLoopDay = intLoopDay + 1
      If intLoopDay >= intFirstDay Then
        dtmCurDate = DateAdd("d", intLoopDay-intFirstDay, dtmFirstDate)
        If Month(dtmCurDate) = Month(dtmFirstDate) Then
          If dtmCurDate = dtmToday Then
                            Response.Write "<td align=center bgcolor=#0000ff><a href=bookingsystemroom.asp?dato="&dtmCurDate&"><font face=verdana size=2 color=#ffffff><strong>" & Day(dtmCurDate) & "</strong></font></a></td>"
          Else
                            Response.Write "<td align=center><a href=bookingsystemroom.asp?dato="&dtmCurDate&"><font face=verdana size=2><strong>" & Day(dtmCurDate) & "</strong></font></a></td>"
          End If
          blnLast = False
        Else
          Response.Write "<td align=center><font face=verdana size=2>-</td>"
          blnLast = True
        End If
      Else
        Response.Write "<td align=center><font face=verdana size=2>-</td>"
        blnLast = True
      End if
    Next
  End If
Next
Response.Write "</font></td></tr>"
%>
<tr>
<td bgcolor="#000000" colspan="3"><a href="bookingsystem.asp?date=<%=DateAdd("m",-1,dtmFirstDate)%>"><font face="verdana" size="2" color="#ffffff"><b>Forrige</b></font></a></td>
<td bgcolor="#000000">&nbsp;</td>
<td bgcolor="#000000" colspan="3" align="right"><a href="bookingsystem.asp?date=<%=DateAdd("m",1,dtmFirstDate)%>"><font face="verdana" size="2" color="#ffffff"><b>Næste</b></font></a></td>
</tr>
<tr>
<td bgcolor="#000000" colspan="7" align=center>
<FORM>
<select name="theSelect" size=1 onChange="if (this.selectedIndex >0) window.location=this.options[this.selectedIndex].value">
<OPTION value="">Vælg en måned</OPTION>
<OPTION value="bookingsystem.asp?date=<%=DateAdd("m",1,dtmFirstDate)%>"><%maanednavn(1)%></OPTION>
<OPTION value="bookingsystem.asp?date=<%=DateAdd("m",2,dtmFirstDate)%>"><%maanednavn(2)%></OPTION>
<OPTION value="bookingsystem.asp?date=<%=DateAdd("m",3,dtmFirstDate)%>"><%maanednavn(3)%></OPTION>
<OPTION value="bookingsystem.asp?date=<%=DateAdd("m",4,dtmFirstDate)%>"><%maanednavn(4)%></OPTION>
<OPTION value="bookingsystem.asp?date=<%=DateAdd("m",5,dtmFirstDate)%>"><%maanednavn(5)%></OPTION>
<OPTION value="bookingsystem.asp?date=<%=DateAdd("m",6,dtmFirstDate)%>"><%maanednavn(6)%></OPTION>
<OPTION value="bookingsystem.asp?date=<%=DateAdd("m",7,dtmFirstDate)%>"><%maanednavn(7)%></OPTION>
<OPTION value="bookingsystem.asp?date=<%=DateAdd("m",8,dtmFirstDate)%>"><%maanednavn(8)%></OPTION>
<OPTION value="bookingsystem.asp?date=<%=DateAdd("m",9,dtmFirstDate)%>"><%maanednavn(9)%></OPTION>
<OPTION value="bookingsystem.asp?date=<%=DateAdd("m",10,dtmFirstDate)%>"><%maanednavn(10)%></OPTION>
<OPTION value="bookingsystem.asp?date=<%=DateAdd("m",11,dtmFirstDate)%>"><%maanednavn(11)%></OPTION>
<OPTION value="bookingsystem.asp?date=<%=DateAdd("m",12,dtmFirstDate)%>"><%maanednavn(12)%></OPTION>
</SELECT>
</FORM>
</td>
</tr>
<tr>
<td colspan="7" align=center>
<% if Session("admin") = "pass" then %>
<font size=1 color=Red><br>Du er logget ind som administrator<br><br></font>
<%else%>
<FORM action="bookingsystem.asp" method=POST id=form name=form><font size=1><br>Log på som administrator</font><br><INPUT type="text" id=administrator name=administrator size=8><INPUT type="submit" value="OK" id=submit name=submit></FORM>
<%end if%>
</td>
</tr>
</table>
</body>
</html>
Avatar billede doc404 Novice
26. april 2002 - 21:14 #1
Kan du ikke skrive lidt mere om hvordan din database er designet?
Avatar billede no2000 Nybegynder
26. april 2002 - 21:57 #2
Jo da en simpel Accesdatabese indeholdende :
1 tabel som hedder booking : id, dato, oprettet, initialer, formål, lokalenr, tid klasse
1 tabel som hedder lokaler : lokaler
1 tabel som hedder tider : tider

Hjælper det ?
Avatar billede oasen Nybegynder
26. april 2002 - 23:40 #3
Jeg tror al din kode afholder folk fra at begynde at sætte sig ind i det.
Prøv kun at vise det vigtigste udsnit og drop al den unødvendige HTML/CSS.
Avatar billede wilweb Nybegynder
26. april 2002 - 23:41 #4
prøv og se her:
http://www.gizom.com/booking/

bruger id:lars
password: lars

er det sådanne noget du er efter????
Avatar billede no2000 Nybegynder
27. april 2002 - 08:12 #5
LIGE PRÆCIS !!!!!!!!
Gizom vil du ikke nok hjælpe og vise mig hvordan du har lavet dit login ?
Avatar billede wilweb Nybegynder
27. april 2002 - 10:47 #6
Jow da, finder lige lidt kode til dig!
Avatar billede wilweb Nybegynder
27. april 2002 - 11:13 #7
login formularen:

den har jeg kaldt :loginformular.asp

<html>
<head>
<title>loginformular.asp</title>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
</head>
<body bgcolor="#FFFFFF" text="#000000">
<table width="20%" border="0" cellspacing="4" cellpadding="4" height="25" align="center" valign="Middle">
  <form name="form1" method="post" action="loginvalidering.asp">
  <tr>
      <td width="10%">Brugernavn: </td>
      <td width="90%">
        <input type="text" name="strBrugernavn" value="<%= Session("brugernavn")%>">
      </td>
  </tr>
  <tr>
      <td width="10%">Password: </td>
      <td width="90%">
<input type="password" name="strPassword"></td>
  </tr>
  <tr>
  <td><input type="submit" name="Submit" value="Log ind"></td>
  </tr>
</form>
</table>
<br>
</body>
</html>

'----loginvalidering.asp---------
<%
'kan lægges i en include file
Set Conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
DSN = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; "
DSN = DSN & "DBQ=" & Server.MapPath ("data/dbshop.mdb")
Conn.Open DSN
'slut include file

strSQL = "Select * From tblkunder Where Brugernavn='" & request.form("strBrugernavn") & "'"
Set rs = Conn.Execute(strSQL)
Session("brugernavn") = request.form("strBrugernavn")
if NOT rs.EOF Then
  if request.form("strBrugernavn") = rs("Brugernavn") AND request.form("strPassword") = rs("Password") Then
    session("login") = "JA"
    response.redirect "beskyttet_side.asp"
  else
    session("login") = "NEJ"
    response.redirect "loginformular.asp"
  end if
Else
    session("login") = "NEJ"
    response.redirect "loginformular.asp"
End if
'Luk database
Conn.Close
Set Conn = Nothing
%>

'på alle sider du vil beskytte skal du lægge denne kode:
<%
if session("login") <> "JA" Then
    response.redirect "loginformular.asp"
end if
%>

eller du kan lægge koden i en fil og kalde den for: _incloginok.asp
og så include den i alle sider der skal beskyttes (som den første linje på siden) med:
<!-- #include file="_incloginok.asp" -->

'----databaseen-----
ligger i mappen data/ og hedder dbshop.mdb (data/dbshop.mdb)
Tabel navn : tblkunder
kolone1: Brugernavn
kolone2: Password

Håber det er til at finde ud af, jeg logger af på eksperten indtil i aften engang.
Så skulle du have flere problemer eller ikke kunne får det til at virke.
Ja, så kommer jeg først tilbage der!
:> Gizom
Avatar billede wilweb Nybegynder
27. april 2002 - 11:16 #8
'Beskyttet file:
<!-- #include file="_incloginok.asp" -->
<html>
<head>
<title>Shopping</title>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
</head>

<body bgcolor="#FFFFFF" text="#000000">
Velkommen til Shopping<br>
<br>
Du er logget ind som <%= Session("brugernavn")%>
</body>
</html>
Avatar billede wilweb Nybegynder
27. april 2002 - 11:18 #9
'Beskyttet file:
skal være:
<!-- 'Beskyttet file: -->
da du ellers får fejl! og du skal selvfølgelig rettet mine database oplysninger til dine egne! OK
Avatar billede no2000 Nybegynder
27. april 2002 - 11:49 #10
Hej Gizom !
Jeg har fåetdet til at virke men der er dog stadig et problem !
Jeg ville jo gerne have at den der logger ind skal kunne rette i sine reservationer og kun sine egne reservationer.
På det link : http://www.gizom.com/booking/ som du skrev kan brugeren jo slette ved at trykke på "skraldespandikonet" men det er kun
muligt for brugeren at trykke på "skraldespandsikonet" hvis det er noget som han/hun selv har oprettet.
Det er LIGE PRÆCIS det som jeg mangler !
Kan du hjælpe med det ?
Avatar billede no2000 Nybegynder
27. april 2002 - 17:37 #11
Jeg venter i spænding på dit svar gizom !!!!!!!!
Avatar billede no2000 Nybegynder
27. april 2002 - 22:50 #12
Hva så gizom, er du der ?
Avatar billede larsen1 Nybegynder
27. april 2002 - 23:58 #13
Du gør som følger:

Der hvor du laver et link til at redigere/slette posten laver du bare en simpel if-then sætning:

if session("brugernavn") = rs("initialer") then
  <a href=... link til redigeringssiden
else
  intet link til redigeringssiden
end if

sværere er det ikke....

/simon
Avatar billede wilweb Nybegynder
28. april 2002 - 00:40 #14
Det jeg gør er at når brugeren vil reserver en tid, så skriver jeg til databasen:
Dato, Tidspunkt, Bruger Navnet'et som jeg har bestemt skal være unik og som jeg har fået fra login formularen.
feltet 'name' i login formen er lig med "strBrugernavn", som jeg så laver til en session i valideringen.
og så kan jeg jo teste om sessionen er lig med brugernavnet fra databasen.

if session'en = rs("brugerId") then
  <a href=... link til redigeringssiden
else
  intet link til redigeringssiden
end if

Som larsen1 siger og larsen1 har hjulpet mig meget med min booking ting,
og hans måde er også helt fin med mig.

Håber det er til at forstå?
Avatar billede no2000 Nybegynder
28. april 2002 - 13:10 #15
Hej igen !
Jeg tror at jeg er kørt surt i det !! Jeg har prøvet og prøvet men det driller !!
Hvis en af jer får dobbelt point er der så en der vil lave det for mig eller hvis jeg sender min kode så rette den til
så det virker ?
Det ville være meget fedt !!
Avatar billede larsen1 Nybegynder
28. april 2002 - 13:18 #16
send den til simon@simonlarsen.dk
en zip med databasen og dine asp-filer, så kigger jeg på det.

/simon
Avatar billede no2000 Nybegynder
28. april 2002 - 13:29 #17
det er helt KANON !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Avatar billede larsen1 Nybegynder
28. april 2002 - 13:50 #18
Så virker det:

Loginvalidering sætter du:
'Her sætter en sessionvariabel der hedder brugernavn, som er brugerens initialer
  if request.form("strBrugernavn") = rs("Brugernavn") AND request.form("strPassword") = rs("Password") Then
    session("brugernavn")=request.form("strBrugernavn")
    session("login") = "JA"
    response.redirect "bookingsystem.asp"
  else
osv.

i bookingsystemtime skal du så bare rette din if-then sætning til

<% if session("brugernavn") = bookingroom("initialer") then %><td><A HREF="bookingsystemslet.asp?dato=<%=dato%>&room=<%=room%>&sletid=<%=bookingroom("id")%>"><font size=1>Slet</font></A></td><%end if%>

Der er dog flere ting ved dit system, som bør rettes til. Nederst på loginvalideringen er et par sætninger som SKAL stå i toppen af alle dine beskyttede sider. Ellers kan man hoppe ind på dine sider uden at logge sig ind.
Desuden beder du folk om selv at taste deres initialer ind, når de booker en time. Det kunne gøres smartere, ved at lave en hidden felt der indeholdt deres session("brugernavn") medmindre de også skal kunne booke for andre end dem selv.
Du kunne i det mindste udfylde feltet for dem på forhånde ved at skrive:
<td><INPUT type="text" id=initialer name=initialer size=24 maxlength=100 value="<%=session("brugernavn")%>"></td>
Avatar billede no2000 Nybegynder
28. april 2002 - 15:54 #19
Tak for hjælpen til jer begge !
Avatar billede larsen1 Nybegynder
28. april 2002 - 17:43 #20
Det var så lidt...

Husk at lukke dit andet spørgsmål....
=)