Avatar billede megalw Nybegynder
26. april 2002 - 17:22 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

Vil ikke indsætte ??

Hej... har lidt probs. med en mysql_query der skulle indsætte i en tabel.

Fejlen:
You have an error in your SQL syntax near 'by, tlf, betaling, varer, pris) VALUES ('', '', '', '', '', 'Giro', '1 stk. sf' at line 2

Linjen:
    mysql_query("
    INSERT INTO ordrer (navn, adresse, postnr, by, tlf, betaling, varer, pris)
    VALUES ('$navn', '$adresse', '$postnr', '$by', '$tlf', '$metode', '$Tmp', '$pris')
    ") or die (mysql_error());

SQL Strukturen:
CREATE TABLE ordrer (
  id int(9) NOT NULL auto_increment,
  navn varchar(255) NOT NULL default '',
  adresse varchar(255) NOT NULL default '',
  postnr smallint(5) NOT NULL default '0',
  by varchar(255) NOT NULL default '',
  tlf int(8) NOT NULL default '0',
  betaling varchar(255) NOT NULL default '',
  varer text NOT NULL,
  pris varchar(255) NOT NULL default '',
  status tinyint(1) NOT NULL default '0',
  PRIMARY KEY  (id)
) TYPE=MyISAM;
Avatar billede sukos Juniormester
26. april 2002 - 17:26 #1
Har selv prøvet at ha' problemer med at vælge/indsætte i kolonne som hed "by"
Efter omdøb til "bynavn" var der ingen problemer! ??????
Avatar billede invisibleman Nybegynder
26. april 2002 - 17:26 #2
"by" er et reserveret mysql keyword.

Sæt [] rundt om det i dit SQL.

mysql_query("INSERT INTO ordrer (navn, adresse, postnr, [by], tlf, betaling, varer, pris)
    VALUES ('$navn', '$adresse', '$postnr', '$by', '$tlf', '$metode', '$Tmp', '$pris')
    ") or die (mysql_error());
Avatar billede sukos Juniormester
26. april 2002 - 17:27 #3
Så fik jeg også lært det! :o)
Avatar billede invisibleman Nybegynder
26. april 2002 - 17:30 #4
:o) Prøv altid med [] rundt om det felt du ser først i fejlbeskrivelsen... det er højst sandsynligt et reserveret ord.

Dog er der undtagelser som "password", "datetime" m.fl. da disse er meget brugte i forvejen og det har TcX (dem der laver MySQL) taget hensyn til ved at tillade dem at blive brugt som feltnavne.
Avatar billede megalw Nybegynder
26. april 2002 - 17:31 #5
I for begge to da sukos kom først men usynligmanden havde lidt nyt til tavlen :)

Tak begge to!