Avatar billede gybel Nybegynder
26. april 2002 - 17:02 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Søge efter klienter på lokal netværk

Hej

Jeg er igang med at lave et program der sender beskeder over et lan. Til dette skal jeg kunne se de forskellige klienter som er online på lan'et. Er der nogen der har en god ide hvordan man kan gøre dette....
Avatar billede carstenknudsen Nybegynder
26. april 2002 - 17:14 #1
Normalt skal klienterne henvende sig til
serveren hvilket nemmest kan ske ved at
serveren opretter en SocketServer og hver
gang en klient kontakter serveren ved
at oprette en Socket til serveren,
behandles denne i en tråd så SocketServer'en
kan vente på næste klient.
Hvis serveren aktivt skal finde klienterne
må de derimod oprette hver deres SocketServer
som serveren kan connect'e til, men så skal
den kende til alle adresserne på de maskiner
hvorpå klienterne kan findes. Det er den
første løsningstype der er at foretrække.
Hvis du specificerer lidt nærmere hvad du
søget kan vi måske konkretisere et forslag.
Avatar billede gybel Nybegynder
26. april 2002 - 17:30 #2
Det kan sammenlignes lidt med en netview kommando i dos hvor den oplyser om hvilke klienter der er logget på lan'et
Avatar billede bumle90 Nybegynder
26. april 2002 - 17:34 #3
Du kan vel gøre brug af en multicastsocket.
Så behøver du jo ikke en desideret server. Så sender en client bare til alle de klienter der er tændte. MuticastSockets gør brug af en reserveret IP, som klienten sender til, og så sørger UDP-protokollen for at det bliver broadcasted til alle der har tilsluttet sig den...som jo automatisk sker når man starter en klient :)
Avatar billede gybel Nybegynder
27. april 2002 - 00:46 #4
bumle90 det lyder
Avatar billede gybel Nybegynder
27. april 2002 - 00:50 #5
Bumle90 det lyder som om det er det rigtige, men med Multicastsocket skal man så ikke spørge på samtlige klienter på netværket?? Eller kan man joine undermasknet?
Avatar billede gybel Nybegynder
08. maj 2002 - 21:04 #6
nå ikke mere her :o(