Avatar billede permos Nybegynder
24. april 2002 - 17:04 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

download dialog boks

Kan man på nogen måde programmere sig til(evt. javascript), at download boksen åbnes, når man klikker på et link til et billede(.gif eller .jpg).
Normalt vil billede jo blive vist i browser vinduet, men jeg vil gerne have det downloadet. Det er ikke nok, at højre klikke og vælge "gem som.."
Avatar billede madd Nybegynder
24. april 2002 - 17:05 #1
Du kan evt. lave dette med PHP hvis du har mulighed for at bruge PHP.
Avatar billede permos Nybegynder
24. april 2002 - 17:06 #2
jeg har mulighed for at bruge ASP...så hvis du har en løsning?
Avatar billede eeyore Nybegynder
25. april 2002 - 02:24 #3
Nej, hverken PHP eller ASP kan hjælpe der - hvis jeg forstår spørgsmålet rigtigt. Det skal være noget client-scripting (altså JavaScript), da det er klienten, der skal åbne download-dialogboxen.

Jeg er ikke bekendt med nogen funktion i JavaScript, der kan dette - men det er da ikke umuligt!
Avatar billede permos Nybegynder
25. april 2002 - 12:01 #4
Eeyore - du har forstået spørgsmålet rigtigt, og javascript kunne lyde som en god løsning. Har du evt. et forslag?
Avatar billede permos Nybegynder
02. maj 2002 - 10:33 #5
Jeg har selv fundet et svar andet sted.....Dette er løsningen, som jeg brugte (ASP) :

response.contenttype = "application/x-msdownload"
set oStream = server.createobject("ADODB.Stream")
oStream.Type = 1 'adTypeBinary
oStream.Open

file = request.querystring("file")
oStream.LoadFromFile (server.mappath(file))

Response.AddHeader "content-disposition", "attachment; filename=" & file
response.BinaryWrite oStream.Read

oStream.Close
set oStream = nothing

koden skal ligge i en fil kaldet download.asp og kaldes på f.eks. denne måde :

download.asp?file=somefile.mdb