Avatar billede airforce1 Nybegynder
24. april 2002 - 01:29 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Permission problemer

Hey,

Jeg har en bruger: "bruger" som har et php script og som benytter

shell_exec fra PHP til at køre dette shell script. Inde i shell scriptet er der bl.a. en adduser kommande m.fl. der ikke accepteres fordi "bruger" ikke har rettighed til at benytte adduser m.fl. kommandoerne.

Er der en måde hvorpå dette kan løses?

Mvh
Avatar billede airforce1 Nybegynder
24. april 2002 - 01:30 #1
Jeg skal måske lige tilføje at shell-scriptet *skal* kaldes fra "brugers" PHP-site - så det kan ikke bare lige kaldes fra en root
Avatar billede the_collector Novice
24. april 2002 - 07:00 #2
Der er fordi adduser er en af de systemkommandoer, som man skal have rootrettigheder til at benytte. Jeg tror ikke det er særligt smart, at lade en "almindelig" bruger bruge værktøjer som adduser, du kan meget lettere udsættes for et crackerangreb, når en almindelig bruger kan oprette nye brugere.
Avatar billede kvinther Nybegynder
24. april 2002 - 09:53 #3
Jeg giver the_collector ret, men det kan måske løses.

Der findes et tool der hedder "sudo". Med dette kan man give brugere rettighedder til at køre forskellige jobs. Med programmet "visudo" kan man sætte disse rettighedder.

Følgende eksempel giver brugeren "bruger" rettighed til at udføre alle root-kommandoer uden at skulle taste password. (rettes med "visudo").

# User privilege specification
root    ALL=(ALL) ALL
bruger  ALL=(ALL) NOPASSWD: ALL

Herefter kan root-kommandoer udføres ved at sætte sudo foran f.eks.

sudo adduser ...
Avatar billede mallemab Nybegynder
24. april 2002 - 09:58 #4
du kan bruge 'sudo'. http://www.courtesan.com/sudo/
Avatar billede airforce1 Nybegynder
24. april 2002 - 12:20 #5
Oki Takker. Efter at have tænkt det nærmere igennem, kan jeg godt se at det nok ikke er smart i alle tilfælde.

Jeg laver det nok istedet sådan at "bruger" skal skrive nogle koder i en SQL database, som derefter så læses af et cronjob (root) som så udfører de nødvendige addusers m.m.

Det er nok lidt mere sikkert :-D