Avatar billede zaknafein Praktikant
23. april 2002 - 18:19 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Flash + xml +æøå

Jeg har været en del sider igennem for oplysninger om æøå, mht. xml.

Min xml viser fint æøå men så snart de kommer ind i et tekstfelt i flash viser den dem ikke?

Jeg har prøvet at sætte begge encodings både i min xml-fil, men også med metoden xmlDecl.
<?xml version="1.0" encoding="windows-1252"?>
<?xml version="1.0" encoding="ISO-8859-1"?>

Intet af det virker?
Kan i hjælpe?
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
23. april 2002 - 18:20 #1
UTF-8

/Nikolaj
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
23. april 2002 - 18:23 #2
Ok den blev meget kort :)

Får at du får vist det korrekt skal du enten gemme dine Xml filer i notepad som UTF-8 eller udskrives de via serverside skal de så UTF-8 encodes derfra.

/Nikolaj
Avatar billede zaknafein Praktikant
23. april 2002 - 18:31 #3
Hmm hvis jeg smider UFT-8 på er mit dokument ikke "valid", men jeg kan alligevel godt parse den i min flash, men det hjælper ikke på æøå tegnene alligevel?
Avatar billede zaknafein Praktikant
23. april 2002 - 18:34 #4
Er det ikke bedst at mit dokument kan parses af explorer?

Det kan det ikke med UTF-8, eller 16 hvis det indeholder tegnet æ,ø,å!
Avatar billede hoejrup Nybegynder
23. april 2002 - 18:40 #5
Har du prøvet at URL encode din fil til UTF-8 i NotePad?

/per
Avatar billede zaknafein Praktikant
23. april 2002 - 18:40 #6
jeg har dette fra w3cschools:

This encoding (open it with IE 5.0), will NOT give an error message:
<?xml version="1.0" encoding="windows-1252"?>
This encoding (open it with IE 5.0), will NOT give an error message:
<?xml version="1.0" encoding="ISO-8859-1"?>
This encoding (open it with IE 5.0), WILL give an error message:
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
This encoding (open it with IE 5.0), WILL give an error message:
<?xml version="1.0" encoding="UTF-16"?>

De 2 øverste vil IKKE give fejl når de parses! Men begge UFT'erne vil?
Avatar billede zaknafein Praktikant
23. april 2002 - 18:41 #7
hoejrup-> Du mener at gemme mit dokument i notepad, med
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>    ik?
23. april 2002 - 18:45 #8
zakafein, måske kan den her hjælpe dig?
http://www.eksperten.dk/spm/193097

Der er ivertfæld lidt information :).

Zaknafein >> http://www.w3schools.com/xml/xml_encoding.asp (eller det ser ud som om duhar set den?)?
Avatar billede zaknafein Praktikant
23. april 2002 - 19:09 #9
Min win98 notepad kan ikke gemme som noget som helst!
Hvor kan jeg finde at program der kan gemme som UTF-8?
Avatar billede hoejrup Nybegynder
23. april 2002 - 22:14 #10
Der er to valg muligheder:

Enten xml deklarationen <?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
eller et program der laver din ASCII (American Standard Code for Information Interchange) om til UTF code.

/per
Avatar billede hoejrup Nybegynder
23. april 2002 - 22:18 #11
Her kan du downloade et program der oversætter din ASCII kode:

http://www.tucows.com/preview/236674.html

/per
Avatar billede zaknafein Praktikant
24. april 2002 - 13:26 #12
Ok det var også mit indtryk af Gemme som utf-8, var at smide denne linie ind og gemme.
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>

Men jeg får stadig desse firkanter ind, i min flash?
Flash MX.
Avatar billede zaknafein Praktikant
24. april 2002 - 14:06 #13
Mystikken breder sig!!
Nu har jeg fjernet encoding tag'et i min XML og gemt den i windows 2000 notepad som ANSI, og nu virker det!

Æøå kommer fint ind i flash'en???

Men hvis jeg vover på at gemme som en af den andre (unicode, utf-8) kommer der ikke en dart ind???

Det her er underligt!

Tror at windows 2000 notepad er løsningen, og win98 ikke er?
Så nu er jeg tvunget til at lave det hele på arbejde hvor jeg har win 2000  hehe :)
Avatar billede hoejrup Nybegynder
24. april 2002 - 14:46 #14
Ja, for det er kun de nyeste styresystemer der understøtter UTF formatet. Så brugere
af ældre styresystemer får et problem.

/per
Avatar billede Slettet bruger
24. april 2002 - 16:24 #15
Jeg havde/har nogenlunde samme problem med et txt-dokument http://www.eksperten.dk/spm/202551

Jeg konverterede min txt-fil fra ASCII til Unicode i UltraEdit32 på et win98 system og det løste problemet.

Jeg så dog hellere en work-around i Flash applikationen :]
Avatar billede Slettet bruger
25. april 2002 - 15:20 #16
Avatar billede zaknafein Praktikant
25. april 2002 - 15:27 #17
Det lyder yderst interesant!

Glæder mig til at checke!
Avatar billede zaknafein Praktikant
26. april 2002 - 11:12 #18
Haha så så vi alle lyset! Dette var den gyldne linie!
Så blev det sat på plads. :)
Avatar billede zaknafein Praktikant
26. april 2002 - 11:12 #19
Hvis nogle af jer vil ha point, må i sige til, men jeg regner med det er ligesom sidst d!ktator !
Avatar billede ralley Nybegynder
01. maj 2002 - 19:30 #20
Konverter dine æ, ø og å til &aelig;, &oslash; og &aring;
Avatar billede num256 Nybegynder
14. juli 2002 - 15:44 #21
Her har du et program som kan godt hjælpe med arkivering i det rigtige format
http://www.textpad.com/