Avatar billede lokeutgaard Nybegynder
23. april 2002 - 16:31 Der er 2 kommentarer

Funktion der angiver antal opdaterede records

Efter at have indsat en record med et autonumber felt, så kan man læse det sidst indsatte autonumber med LAST_INSERT_ID(). Det er jo smart...

Men er der en tilsvarende funktion som angiver hvor mange records der blev påvirket af den sidste UPDATE?

Lige nu laver jeg ofte:

SELECT * FROM Tabel WHERE ID=10
Hvis RecordCount>0
  UPDATE Tabel SET VALUE=5 WHERE ID=10
ellers
  INSERT INTO Tabel (Value) VALUES (5)

Det ville være smart hvis man kunne:

UPDATE Tabel SET Value=5 WHERE ID=10
Hvis LAST_UPDATE_COUNT()=0 så
  INSERT INTO Tabel (Value) VALUES (5)

Det er altså funktionen LAST_UPDATE_COUNT() jeg leder efter...

Avatar billede lauer Nybegynder
23. april 2002 - 16:40 #1
Her er funktionen til dig.
>> mysql_affected_rows() <<
Det er dog php, men det skulle det vel også være?

læs meget mer epå
http://dk.php.net/manual/en/function.mysql-affected-rows.php
Avatar billede lokeutgaard Nybegynder
24. april 2002 - 09:19 #2
>machoman
Jeg bruger ikke php men (normalt) ColdFusion. Det skulle jeg naturligvis have præciseret også. Men jeg håbede på at der var en database funktion til det. Men nu ved jeg da at det kan lade sig gøre. Jeg forsker lige lidt videre i det, så jeg lader spørgsmålet stå et par dage endnu...