Avatar billede bambi Nybegynder
23. april 2002 - 14:49 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Hvor får jeg strøm til Papst 8412NGL kabinetkølere?

Jeg er den glade ejer af 4 stk. Papst 8412NGL low noise kabinetkølere. De er udstyret 3-pins stik med mulighed for aflæsning af omdrejninger, men jeg har slet ikke nok af den slags stik på bundkortet og jeg kan jo ikke umiddelbart sætte dem på "harddisk" og "floppy" strømstikkene.

Hvordan får jeg så sat strøm til dem? (Jeg er ligeglad med om jeg kan aflæse omdrejningshastigheden på dem)
Avatar billede retaxes Nybegynder
23. april 2002 - 15:05 #1
hvis det er 12 Volt blæsere kan du købe en strømtyv og så kan du koble dem på dem.
Duy skal muligvis erstatte stikket så de passer i strømtyven!
Avatar billede retaxes Nybegynder
23. april 2002 - 15:06 #2
duy=du even ;o)
Avatar billede retaxes Nybegynder
23. april 2002 - 15:08 #3
jeg har selv brugt løsningen, her klippede jeg stikket på blæseren over og afisolerede ledningerne ca. 4 mm. og stoppede dem ind i strømtyven, varmen faldt meget i kabinen.

husk at de skal blæse ud af kabinettet hvis de skal sidde i topnne af kabinettet ved strømforsyningen.
Avatar billede retaxes Nybegynder
23. april 2002 - 15:09 #4
topnne=toppen even
Avatar billede Beach Mester
24. april 2002 - 00:26 #5
Her kan du se hvilke muligheder du har hvis du ikke selv er meget for at lave en løsning:
http://www.extremehardware.dk/shop/productlist.asp?Id=69
http://www.studiedata.dk/group.asp?group=116

Men vil helt klart anbefale dig selv at lave det (det er IKKE svært) med tilslutning til et molex-stik (det som du bruger til bla. harddsiken) da dette kan gøres for kr. 0,- på 5-10 minutter!
Du kan se hvilken spænding der er i stikket her:
http://www.tweakup.dk/howto/5-7-12volt/1.htm

Og hvis du vil sætte lidt mindre power på dine blæsere så kan du med fordel lave 7V strømtiv ved at følge denne vejledning her:
http://www.tweakup.dk/guider/7volt/1.htm

//Beach
Avatar billede pentium4 Juniormester
25. april 2002 - 04:31 #6
Man kan da ikke sætte alle 4 ledninger i samme strømtyv og det ville da være dumt, at sætte 4 strømtyve i x2= 8 strømtyve.
Så vil det da være meget bedre og samle de 4 blå ledninger med en ekstra blå ledning i en samle-muffe og så sætte den ekstra ledning i en strømtyv.
Det samme gør du med den røde ledning. Så får du kun 2 strømtyve i stedet for 8 stk.
Du kan også købe et y-kabel og klippe det stik af som passer til de stik som man bruger til HD og sætte det i samle-mufferne, så du ikke skal bruge strømtyve.
Hvis du ikke har flere ledige stik kan du stadig bruge løsningen med et y-stik - Så skal du f.eks. tage det ene stik ud af en HD og sætte sammen med y-stikket og så tage det ene af stikkene fra y-stikket og sætte i HD igen.
Det sidste stik klipper du så af og samler med ledningerne fra dine 4 blæsere med en samle-muffe på samme måde som beskrevet før.

Husk at tage strømen fra pc'en når du laver det.
Avatar billede stoltenborg Nybegynder
27. april 2002 - 11:48 #7
Hej Bambi.

Hvis du (som mig) ikke er så vild med at klippe i dine ledninger, men gerne vil betale for "den lette løsning", så kig her :

http://www.mm-data.dk/catalog/product_info.php?cPath=37&products_id=398&PHPSESSID=80ca7e17206d272f58cfc54f85194210

Hvis du køber 4 af disse kan du sætte dem mellem nuværende strømforbindelser. Jeg bruger selv denne løsning. Nem og bekvemt (og 100 kr. er jo ikke meget for ens hobby :-) )

Direkte til forhandleren : http://www.mm-data.dk

Mvh. Jan
Avatar billede bambi Nybegynder
16. maj 2002 - 17:51 #8
Det viser sig at jeg havde tre ledige stik på bundkortet, så det var kun nødvendigt at klippe stikket af den ene blæser og sætte den i et y-stik til harddiske. Men der er stadig plads til endnu en køler så jeg skal nok have fat i tangen igen snart... *G*
Avatar billede retaxes Nybegynder
16. maj 2002 - 18:22 #9
hmm, det ender da med et stormvejr inde i kabinettet ;o)

takker for pointene.

www.fotx.net/retaxes
Avatar billede pentium4 Juniormester
16. maj 2002 - 22:48 #10
Hvordan kan du have 3 ledige stik? Bruger du ikke den ene til Cpu'en.
På mit Asus P4S333 sidder der kun 3 og det ene bruger man til Cpu'en og så er der da kun 2 tilbage.
Avatar billede retaxes Nybegynder
16. maj 2002 - 23:07 #11
pentium4>på mit Asus P4B-E sidder der et stik på bundkortet hvor man kan forsyne CPU med en ledning fra PSU, ja faktisk er der 2 muligheder for at tilslutte 12 Volt på bundkortet, hvor af det ene er et normalt stik.