Avatar billede sjoko Nybegynder
22. april 2002 - 23:11 Der er 18 kommentarer og
2 løsninger

Apache + Virtual host + Router = Probs

Har lidt problemer med at få mine name based virtual host til at virke.

SÅ ville jeg høre om det kan have med at serveren er bag en router med NAT???

Kan nemlig godt få det til at virke internt på lokalnettet hvis jeg går ind og ændrer i "host" filen så når jeg indtaster et domænenavn jeg vil ind på bliver den så smidt til min lokale IP.

Og så lige til sidst. Hvis det er problemet, hvordan løser man det så???
Avatar billede thomasledet Nybegynder
22. april 2002 - 23:17 #1
problemet er sikkert, at du binder apache til en ip... lad apache være bundet til * i stedet for een enkelt ip... det skulle løse problemet... hvis du er i tvivl om, hvad jeg mener, så prøv at poste din httpd.conf fil... (eller i hvert fald de linier, der er sidst... fra og med <NameVirtualHost *>
Avatar billede sjoko Nybegynder
22. april 2002 - 23:33 #2
Undskyld forsinkelsen

Havde lidt problemer med at logge ind på siden...

Men her kommer der lidt uddrag fra min httpd.conf

ServerName www.mianus.dk:80

VirtualHost *>
    ServerAdmin admin@mianus.dk
    DocumentRoot /mianus.dk
    ServerName www.mianus.dk
    ErrorLog logs/mianus.dk-error_log
    CustomLog logs/logs/mianus.dk-access_log common
</VirtualHost>
Avatar billede sjoko Nybegynder
22. april 2002 - 23:34 #3
Du skal forresten ikke tage dig af at du havner på en IIS server via linket. Tester bare det forskellige.
Avatar billede jalle Nybegynder
22. april 2002 - 23:43 #4
Prøv evt. at tage et kig på denne side: http://lws.dk/artikel/8
Avatar billede thomasledet Nybegynder
22. april 2002 - 23:45 #5
hvad laver den ServerName www.mianus.dk:80 midt ude i det hele?

prøv at fjerne den...

og sætte

NameVirtualHost *

ind i stedet...
Avatar billede sjoko Nybegynder
22. april 2002 - 23:49 #6
Den kommer egentlig også fra starten og har ingen betydning, da VH "overskriver" den med sit servername
Avatar billede thomasledet Nybegynder
23. april 2002 - 00:00 #7
har du sat

BindAddress *

?
Avatar billede thomasledet Nybegynder
23. april 2002 - 00:00 #8
din virtual host mangler desuden et start <
Avatar billede thomasledet Nybegynder
23. april 2002 - 00:01 #9
klarer configfilen sig igennem et apachectl configtest
??
Avatar billede thomasledet Nybegynder
23. april 2002 - 00:01 #10
prøv at poste hele skidtet...
Avatar billede sjoko Nybegynder
23. april 2002 - 00:02 #11
Har godt opdaget det med <

Bindaddress???
Avatar billede sjoko Nybegynder
23. april 2002 - 00:05 #12
Har lige nu fået nogle nye problemer. Kan slet ikke få startet Apache

Så jeg tror jeg venter med at poste det hele til jeg har fået gang i serveren igen.
Avatar billede sjoko Nybegynder
23. april 2002 - 00:30 #13
Har fået liv i den igen så prøver lige at lægge httpd.conf ud på siden. Har sat den til at smide jer over til apache serveren istedet for det M$ ....
Avatar billede sjoko Nybegynder
23. april 2002 - 00:35 #14
Så ligger den her:

http://www.mianus.dk
Avatar billede sjoko Nybegynder
23. april 2002 - 00:37 #15
Ved godt at der kun er en virtual host nu men har kun et domæne der peger på min ip lige pt.  Der kommer flere til når den kommer op at køre
Avatar billede sukos Juniormester
23. april 2002 - 10:37 #16
Ved ikke om linket virker, men prøv at se her:
http://forums.devshed.com/showthread.php?s=1df69b315ac8b10dc6927e6c9571852f&threadid=34444&forumid=15

ServerName er sat til ip-adressen
Avatar billede sjoko Nybegynder
23. april 2002 - 11:14 #17
Har ingen problemer med min DNS.

Problemet, tror jeg, ligger i at min router ikke smider navnet på det indtastede domæne videre til serveren, så den ikke kan finde ud af at svare med den rigtige VH men bare tager default VH'en istedet (Den første i listen)
Avatar billede sjoko Nybegynder
23. april 2002 - 15:27 #18
Nu er siden kommet online igen, hvis der var nogen genier der skulle have lyst til at prøve at læse httpd.conf som ligger på forsiden
Avatar billede sjoko Nybegynder
23. april 2002 - 15:54 #19
Ja nu virker det. Hvorfor ved jeg ikke, men virker gør det :)

Men tak for hjælpen fik et par gode ideer af det i skrev
Avatar billede thomasledet Nybegynder
23. april 2002 - 22:47 #20
selv om det virker du, får du lige en sidste hånd med: problemet ligger ikke i routeren... Host-adressen er en del af HTTP-protokollen, som er en del af applikationslaget... dette lag ligger langt over de lag som routeren arbejder med, og routeren vil ikke gøre noget ved dine virtualhosts... desuden: hvis det virker på din windowsmaskine, så er det ikke netværk eller dns-opsætninger... så er det klart apache den er gal med...

... men det var da rart, at du fik det til at virke! :) og tak for point!