Avatar billede gangsta12dk Nybegynder
21. april 2002 - 17:06 Der er 30 kommentarer og
1 løsning

En slags menu-editor

Jeg har en FileListBox med nogle filer, og jeg vil have at nå jeg højretrykker på filerne i filelistbox så skal der komme sådan en......... f.eks. når man højreklikker på Windows skrivebord kommer der "Arrangere ikoner" eller "Egenskaber"..... på samme måde vil jeg have at der kommer sådan en ..(hvad det nu hedder)..så jeg kan fjerne de bestemte index i filelistbox, og dragge dem o.s.v.
Avatar billede martin_moth Mester
21. april 2002 - 17:28 #1
Se http://www.eksperten.dk/spm/197544 - der står alt hvad du har brug for, selvom spørgsmålet drejer sig om noget lidt andet... /Martin
Avatar billede martin_moth Mester
21. april 2002 - 17:29 #2
PS. se svaret fra answarmaster i ovennævnte, hvor der står noget om PopupMenu
21. april 2002 - 17:29 #3
Hmm... den forstår jeg ikke helt.

Hvis du kan se ideen i det eksempel:

Private Sub File1_MouseDown(Button As Integer, Shift As Integer, X As Single, Y As Single)
If Form2.Visible = True Then
Form2.Hide
Else
Form2.Show
End If

End Sub

jeg ved så ikke hvordan du tager højrekliks på mussen, så må du ud og researche :)

Casper // http://ildstorm.dk
Avatar billede gangsta12dk Nybegynder
21. april 2002 - 17:36 #4
Jeg tror i har misforstået mig. Jeg skal ikke lave nogen popup.

Ligesom i windows når man f.eks. vil slette en fil højreklikker man med mussen og så står der:

Åbn
Overfører til
Klip
Kopier
Sæt ind
Opret genvej
Slet
Omdøb
Egenskaber

På samme måde vil jeg også have at der kommer sådan en felt.
Avatar billede slebcsysdk Nybegynder
21. april 2002 - 17:57 #5
Prøv at se på:

[object.]PopupMenu menuname [, flags [,x [, y [, boldcommand ]]]]

Eksempel på kode:
Private Sub Form_MouseUp (Button As Integer, Shift As _
  Integer, X As Single, Y As Single)
  If Button = 2 Then  ' Check if right mouse button
                        ' was clicked.
      PopupMenu mnuFile  ' Display the File menu as a
                        ' pop-up menu.
  End If
End Sub

Menuen laves med Menu Editor

/Sten Linnel
Avatar billede gangsta12dk Nybegynder
21. april 2002 - 18:05 #6
slebcsysdk

jeg forstår ikke helt hvordan jeg skal bruge din kode.

det her text bliver rødt

[object.]PopupMenu menuname [, flags [,x [, y [, boldcommand ]]]]

Og hvordan laves menuen med menueditor

Hvis det ikke er for meget forlangt kan du ikke bare lave et eksempel og sende den til farhad_waziri@hotmail.com
Avatar billede sjh Nybegynder
21. april 2002 - 19:37 #7
Det er det her du mener:
http://www.mvps.org/btmtz/shellmenu/

Du skal også bruge dette her for at få det til at funke.

(Visual Basic Dbgwproc.dll)
http://msdn.microsoft.com/vbasic/downloads/components/controls.asp

(Download Dbgwproc.dll)
http://download.microsoft.com/download/vb60pro/Update/6.0/W9X2K/EN-US/DbgWProc.exe
Avatar billede gangsta12dk Nybegynder
21. april 2002 - 20:20 #8
sjh

Jeg har læst lidt i en visual basic bog, og det har noget med pop up at gøre, men jeg forstår det stadig ikke og de links du gav mig virkede ikke.

Ligesom i windows når man f.eks. vil slette en fil højreklikker man med mussen og så står der:

Åbn
Overfører til
Klip
Kopier
Sæt ind
Opret genvej
Slet
Omdøb
Egenskaber

Jeg ved ikke hvordan man laver sådan EN. Hvis det ikke er til meget besvær kan du ikke lave en sådan TING og sende den til min e-mail
farhad_waziri@hotmail.com
Avatar billede sjh Nybegynder
21. april 2002 - 21:02 #9
Avatar billede gangsta12dk Nybegynder
21. april 2002 - 21:22 #10
sjh

Det er jo det samme fil som før, men jeg siger jo at den ikke virker på min computer. Den downloader, det er ikke det, men ind i programmet når jeg højre klikker så hopper den ud.
Avatar billede gangsta12dk Nybegynder
21. april 2002 - 21:22 #11
hvad er det præcis den program gør, som du sendte mig.
Avatar billede gangsta12dk Nybegynder
21. april 2002 - 21:23 #12
sjh

kig på slebcsysdk svar, jeg tror det er noget i den retning men jeg kan ikke få den til at fungerer
Avatar billede sjh Nybegynder
21. april 2002 - 21:23 #13
Kan du ikke se det?
Avatar billede sjh Nybegynder
21. april 2002 - 21:25 #14
Højerklik på File1 og der kommer en menu frem.
Avatar billede gangsta12dk Nybegynder
21. april 2002 - 21:25 #15
nej jeg er ikke så god til vb
Avatar billede gangsta12dk Nybegynder
21. april 2002 - 21:26 #16
når jeg trykker på file1 så hopper den ud
Avatar billede gangsta12dk Nybegynder
21. april 2002 - 21:27 #17
har du set slebcsysdk's forslag
Avatar billede gangsta12dk Nybegynder
21. april 2002 - 21:27 #18
hvordan laver man en popupmenu
Avatar billede sjh Nybegynder
21. april 2002 - 21:28 #19
Kommer der så ikke en fejl?
Avatar billede gangsta12dk Nybegynder
21. april 2002 - 21:28 #20
jo
Avatar billede sjh Nybegynder
21. april 2002 - 21:30 #21
jeg har set slebcsysdk's forslag, men det kan man ikke lave den menu du vil have.

Hvad er den fejl så den må have et nummer og en tekst.
Avatar billede gangsta12dk Nybegynder
21. april 2002 - 21:31 #22
mener du fejl på den du sendte mig???
Avatar billede gangsta12dk Nybegynder
21. april 2002 - 21:34 #23
Private Sub ShellContextMenu(objLB As Control, _
                                                x As Single, _
                                                y As Single, _
                                                Shift As Integer)

  Dim pt As POINTAPI
Avatar billede gangsta12dk Nybegynder
21. april 2002 - 21:34 #24
det er den fejl den markerer
Avatar billede slebcsysdk Nybegynder
21. april 2002 - 21:35 #25
Åben din form i design mode. (Dobbeltklik på din form)

Gå hen under Tools -> Menu Editor

Tryk F1 for at få hjælp til at oprette en menu.

Opret en menu som f.eks hedder mnuFile

Prøv så min kode fra tidligere.

Tilføj kode for de enkelte menuvalg ved at vælge menuen fra Form vinduet
Avatar billede sjh Nybegynder
21. april 2002 - 21:35 #26
du kan lave din egen menu hvis du trykker [CTRL] + [E]
det er slebcsysdk's forslag.

fejl på den du sendte mig??? JA
Avatar billede gangsta12dk Nybegynder
21. april 2002 - 21:38 #27
jeg har sendt dig din fejl

Private Sub ShellContextMenu(objLB As Control, _
                                                x As Single, _
                                                y As Single, _
                                                Shift As Integer)

  Dim pt As POINTAPI

Så virker slebcsysdk's forslag alligevel ikke, for menueditor er vist kun til menuer.
Avatar billede gangsta12dk Nybegynder
21. april 2002 - 21:41 #28
nu siger den det her fejl

Private Function GetFileLBItemPath(objFLB As FileListBox, iItem As Integer) As String

Right$
Avatar billede sjh Nybegynder
21. april 2002 - 21:47 #29
Ja du skal registrere den dll file (Dbgwproc.dll) som er med.

1. Luk vb
2. Registrere dll
3. Open vb igen og så skulle det funke
Avatar billede sjh Nybegynder
21. april 2002 - 21:50 #30
Registrere: start menu kør
regsvr32.exe C:\xxx\xxx\Dbgwproc.dll
Avatar billede gangsta12dk Nybegynder
25. april 2002 - 15:02 #31
Jeg kan umiddelbart ikke finde ud af hvordan man laver det, og da sjh har prøvet at hjælpe mig så meget han kunne, vil jeg gerne give ham pointerne