Avatar billede web_the_world Nybegynder
21. april 2002 - 12:17 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

rammerne i dreamweaver ?

Hejsa,

Når man har oprettet en tabel og vælger at have en border på - kommer der to streger - kan man ændre et eller andet sted, så der kun komme en streg i rammen ??

Kan man få ramme på ved brug af layers ??

Kan man nøjes med kun at have ramme på i omkring tabellen og ikke også i mellem de enkelte celler ??

En masse lette spørgsmål formentlig, men jeg har selv givet op i forsøget på at finde ud af det !
Avatar billede crunch Nybegynder
21. april 2002 - 12:23 #1
1. ja brug din property bar (window > properties) sæt "cell pad" og "cell space" til 0.

2. layers er generelt noget skidt i forhold til  browserkombalitet. brug tabeller.

3. brug "nestet" tables. dvs. tables i tabels. altså lav en tabel med kant. og sæt en tabel inden i, uden kant.
Avatar billede web_the_world Nybegynder
21. april 2002 - 12:25 #2
Mange tak.

Du siger altså, at det er noget L.O.R.T, at benytte layers ? Jeg troede faktisk at det var godt med hensyn til browserkompabalitet, da det var med til at holde styr på siden - det må jeg jo så lige ændre på.
Avatar billede crunch Nybegynder
21. april 2002 - 12:30 #3
det er nemmere at bruge layers, men hvis man har tjek på html så laver man det med tables. Prøv f.eks. at se source koden på denne side (eksperten) eller en hver anden større site. Du vil opdage at layes kun bruges meget lidt, og hvis de bruges er det kun til dropdownmenuer og lign, dvs. ting der ikke kan laves med tables. Men alt den grundliggende opsætning, skal laves i tables.
Avatar billede pelkjaer Nybegynder
21. april 2002 - 21:19 #4
crunch>>Din kommentar her:
"layers er generelt noget skidt i forhold til  browserkombalitet" - kunne ikke være mere ukorrekt.

I nyeste version af html (xhtml) er det netop meningen at man undgår brug af tabeller - for det første for lettere at opnå valid html, og for det andet netop i kraft af det at opnå større browser komp.
Avatar billede ulrich-54 Nybegynder
24. april 2002 - 09:43 #5
Når du nu bruger dreamweaver, er det meget nemt at starte med at lave en masse layers til at få styr på dit layout.

Når du har det som du vil have det, er der en funktion der hedder "Tabelize" fra layers til table..... Dvs. at alle dine layers på siden bliver til tables og på den måde står dine data fast.
Avatar billede jelzin101 Praktikant
24. april 2002 - 09:46 #6
"men hvis man har tjek på html så laver man det med tables"

øhm.... -nej. tables er og har aldrig være beregnet til at lave layout med, tables er som det også fremgår af ordet beregnet til at formatere tabulære data.
Avatar billede pelkjaer Nybegynder
24. april 2002 - 09:47 #7
Mener nu at funktionen hedder "convert layers to tables" - men den er da absolut ikke anbefalelsesværdig. Dreamweaver laver normalt pæn kode, men ikke når man begynder på sådan noget.
:)
Avatar billede skurggman Nybegynder
30. april 2002 - 12:02 #8
Jeg bruger CSS styles til at styre mine tabeller og celler. Opret en css style til alle de forskellige typer cellekanter du skal bruge og attach dem til...

/Kim