Avatar billede gummisko Nybegynder
20. april 2002 - 11:43 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Skriv til DB og send mail

Når der tilføjes poster i en database fra en formular ved klik på Submit, skal der samtidigt afsendes en mail med enten mailexe eller AspSmartMail, som er installeret på serveren.
Hvordan gøres dette lettest?
vh
Gummisko
Avatar billede steen_hansen Forsker
20. april 2002 - 11:47 #1
Noget á la Eksperten, hvor man kan markere i "E-mail", når der er besvarelse på indlægget? Jeg lytter lige med :o)
Avatar billede gummisko Nybegynder
20. april 2002 - 11:49 #2
Problemet er, at når der er blevet tilføjet noget nyt til DB, skal administratoren have en e-mail om dette automatisk
Avatar billede badman1 Nybegynder
20. april 2002 - 12:33 #3
hej
ved ikke om denne her kan hjælpe det er godt nok jmail der bliver brugt men det kan du vel skrive om :)

filen bliver bruget til en medlemsdatabase der så ligger informationerne ind i en db
samtidig med at brugeren og webmaster får en mail om at en ny bruger har signet op :)

der er fjernet lidt hist og her da det ikke er så smart det står der

<!-- #include file="adovbs.inc" -->
<html>

<head>
<meta HTTP-EQUIV="Content-Type" CONTENT="text/html; charset=windows-1252">
<meta NAME="GENERATOR" CONTENT="Microsoft FrontPage 4.0">
<meta NAME="ProgId" CONTENT="FrontPage.Editor.Document">
<title></title>
<style>
a:visited {text-decoration: none; color: black}
a:active {text-decoration: none; color: black}
a:link {text-decoration: none; color: black}
a:hover {text-decoration: none; color: black}
</style>
<base target="hovedramme">
<meta name="Microsoft Border" content>
</head>

<body link="#000000" vlink="#000000" alink="#000000" bgproperties="fixed">
<%dim connect, tilmeldRs, Query

set connect = server.createobject("ADODB.connection")
connect.Open "DBQ=sti til db; DefaultDir=\;Driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)}"

set tilmeldRs = server.CreateObject("adodb.Recordset")
Querytilmeld = "select * from tilmeld"
tilmeldRs.open Querytilmeld, connect, adOpenStatic, AdLockOptimistic

tilmeldRs.addNew
tilmeldRs("navn") = Request.Form("navn")
tilmeldRs("efternavn") = Request.Form("efternavn")
tilmeldRs("vejgade") = Request.Form("vejgade")
tilmeldRs("postnr") = Request.Form("postnr")
tilmeldRs("city") = Request.Form("city")
tilmeldRs("tlf") = Request.Form("tlf")
tilmeldRs("fodtaar") = Request.Form("fodtaar")
tilmeldRs("note") = Request.Form("note")
tilmeldRs("ad") = Request.Form("ad")
tilmeldRs("ml") = Request.Form("ml")
tilmeldRs.Update

connect.close
set connect = nothing
%>

<%
navn = request("navn")
efternavn = request("efternavn")
vejgade = request("vejgade")
postnr = request("postnr")
city = request("city")
tlf = request("tlf")
fodtaar = request("fodtaar")
note = request("note")
ad = request("ad")
ml = request("ml")
if  Request.ServerVariables("REQUEST_METHOD") = "POST" then

        Set JMail = Server.CreateObject("JMail.SMTPMail")
        JMail.ContentTransferEncoding = "8bit"
        JMail.Charset = "ISO-8859-1"
        JMail.Priority = 1
        JMail.ServerAddress = "mailserver"
        JMail.Sender = "email adresse"
        JMail.Subject = "emne"
            JMail.Body = "Hej" & " " & navn & " " & efternavn & vbCrLf & vejgade & vbCrLf & postnr & "  " & city & vbCrLf & tlf & vbCrLf & fodtaar & vbCrLf & note & vbCrLf & ad & vbCrLf & "Tilmeldt mailingliste " &ml & vbCrLf
            JMail.Body= JMail.Body + vbCrLf & "Du har tilmeldt dig til " & vbCrLf & vbCrLf
            JMail.Body= JMail.Body + "Indenfor 14 dage vil du modtage girokort og velkomstbrev." & vbCrLf & "Skulle du have nogle spørgsmål, kan du ringe til xxx på xxxxxxxx." & vbCrLf & vbCrLf
            JMail.Body= JMail.Body + "Med venlig hilsen" & vbCrLf & "" & vbCrLf & vbCrLf
            JMail.Body= JMail.Body + "Skulle dette være en fejl, bedes du sende en mail til emailadresse, hvor du skriver din e-mail adresse og du vil blive afmeldt." & vbCrLf & vbCrLf

        JMail.AddRecipient request("ad")
        JMail.AddRecipient request("ad1")
        ' Send it...
        JMail.Execute
        set JMail = nothing
        response.write " <font size='2' face='Arial'>Tak.<br><br>Din tilmelding er blevet registreret</font>"

else %>

<form action="blivmedlem.asp" METHOD="POST">
                                              <div align="center">
                                                  <center>
                                                  <table border="0" width="83%" bordercolor="#FFFFFF">
                                                    <tr>
                                                    <td width="37%" align="left"><font size="2" face="Arial"><b>Fornavn
                                                        :</b></font></td>
                                                      <td width="63%"><input type="text" onFocus="this.form.navn.select()" name="navn" size="23"></td>
                                                    </tr>
                                                    <tr>
                                                      <td width="37%" align="left"><font size="2" face="Arial"><b>Efternavn
                                                        :</b></font></td>
                                                      <td width="63%" bordercolor="#FFFFFF"><input type="text" onFocus="this.form.efternavn.select()" name="efternavn" size="23"></td>
                                                    </tr>
                                                    <tr>
                                                      <td width="37%" align="left"><font size="2" face="Arial"><b>Vej/gade
                                                        :</b></font></td>
                                                      <td width="63%" bordercolor="#FFFFFF" bgcolor="#FFFFFF"><input type="text" onFocus="this.form.vejgade.select()" name="vejgade" size="23"></td>
                                                    </tr>
                                                    <tr>
                                                      <td width="37%" align="left"><font size="2" face="Arial"><b>Postnr.:</b></font></td>
                                                      <td width="63%"><input type="text" onFocus="this.form.postnr.select()" name="postnr" size="23"></td>
                                                    </tr>
                                                    <tr>
                                                      <td width="37%" align="left"><font size="2" face="Arial"><b>By
                                                        :</b></font></td>
                                                      <td width="63%"><input type="text" onFocus="this.form.city.select()" name="city" size="23"></td>
                                                    </tr>
                                                    <tr>
                                                      <td width="37%" align="left"><font size="2" face="Arial"><b>Tlf
                                                        :</b></font></td>
                                                      <td width="63%"><input type="text" onFocus="this.form.tlf.select()" name="tlf" size="23"></td>
                                                    </tr>
                                                    <tr>
                                                      <td width="37%" align="left"><font size="2" face="Arial"><b>Fødselsdag
                                                        og år :</b></font></td>
                                                      <td width="63%"><input type="text" onFocus="this.form.fodtaar.select()" name="fodtaar" size="23"></td>
                                                    </tr>
                                                    <tr>
                                                      <td width="37%" align="left"><font size="2" face="Arial"><b>E-mail.:</b></font></td>
                                                      <td width="63%"><input type="text" onFocus="this.form.ad.select()" name="ad" size="23"></td>
                                                    </tr>
                                                    <tr>
                                                      <td width="37%" valign="top" align="left"><font size="2" face="Arial"><b>Bemærkning:</b></font></td>
                                                      <td width="63%"><textarea rows="6" onFocus="this.form.note.select()" name="note" cols="19"></textarea></td>
                                                    </tr>
                                                    <tr>
                                                      <td width="37%" align="left"><font size="2" face="Arial">Tilmeld mig mailinglisten</font></td>
                                                      <td width="63%"><input type="checkbox" name="ml" value="ON"></td>
                                                    </tr>
                                                    <tr>
                                                      <td width="37%" align="left"></td>
                                                      <td width="63%"><input TYPE="hidden" onFocus="this.form.ad1.select()" name="ad1" VALUE="xxx"></td>
                                                    </tr>
                                                    <tr>
                                                      <td width="37%" valign="top"></td>
                                                      <td width="63%"><input type="submit" value="Tilmeld" name="B1">&nbsp;&nbsp;
                                                      <input type="reset" value="Nulstil" name="B2"></td>

                                                    </tr>
                                                  </table>
                                                  </center>
                                                </div>
                                              </form>
<% end if%>

                                            </td>
                                        </tr>
                            </table>
</body>

</html>
Avatar billede jmarkling Nybegynder
20. april 2002 - 16:17 #4
http://www.aspsmart.com/liblocal/docs/en/aspsmartmail/help/Objects.htm
Du laver dit "mail-script" på samme side som din Insert-sætning...
Du kan evt. tilføje sql-vaiablen til din mail til admin, så han kan se hvad person har forsøgt, at gemme.
Avatar billede jmarkling Nybegynder
20. april 2002 - 16:19 #5
-Det var et svar...