Avatar billede steffl Nybegynder
20. april 2002 - 00:43 Der er 4 kommentarer

ASP og escape characters

Hej

Jeg er ny i ASP, så jeg har lidt besvær med escape characters, f. eks. i SQL forespørgsler.

Jeg synes ikke rigtig jeg kan finde nogle gode tekster der forklarer dette. Er der en der kan forklare hvornår man skal bruge dem (gerne med eksempler), eller bare har et godt link?

På forhånd tak
Avatar billede kimiwan Nybegynder
20. april 2002 - 03:45 #1
det er vist bare apostroffer (') der volder problemer i sql (ikke asp)..

i sql bruger du '' til at simulere en apostrof i en streng, da en apostrof markerer slutningen på strengen.

du kan bruge asp's replace() funktion når du bygger din sql streng, f.eks. sådan her:

strSQL = "SELECT * FROM tabelnavn WHERE Brugernavn = '" & replace(request.form("brugernavn"),"'","''") & "'"
Avatar billede steffl Nybegynder
20. april 2002 - 18:49 #2
Det var nu ikke lige det jeg mente :)

Hvis man f. eks. ser på denne streng, hvor man kan hente data fra en form, for derefter at sætte den ind i en database:

strSQL = "INSERT INTO table (date,person_id,headline,text) VALUES ('" & Request("date") & "','" & Request("person_id") & "','" & Request("headline") & "','" & Request("text") & "')"

Hvad er escape characters, hvornår skal de bruges osv? Jeg leder bare efter en god forklaring, så jeg ikke skal fedte rundt med det hver gang.
Avatar billede mo-bo Nybegynder
22. april 2002 - 00:53 #3
tænker du på hvad forskellen er på

'"& hej &"' og "% hej &" ??

Hvis det er tilfældet, så er '"& hej %"' til når det er en tekst streng, og "& hej &" til når det er tal.

Så man skal vide hvad databasen forventer at få. FEKS id er typisk en int så der skal den have "& id &", og navn er typisk et varchar så der skal den ha '"& navn &"'.

Håber det var det du mente :)

/Mobo
Avatar billede mo-bo Nybegynder
22. april 2002 - 00:54 #4
ups istarten er det selvfølgelige.
'"& hej &"' og "& hej &"