Avatar billede ghazaleh Nybegynder
19. april 2002 - 23:09 Der er 27 kommentarer og
2 løsninger

Køb af ny computer

Jeg har tænkt mig at købe en ny computer, der bliver samlet med disse dele. Er der nogen der har nogle kommentarer til om jeg køber det rigtige eller? Jeg ved godt at det er smag og behag, men er der nogen der kan se om der vil opstå nogle problemer ved denne samling?

Kabinet: JNC ATX Miditower kabinet inkl.
        powersupply
Bundkort: Soltek ATX SL-85DRV VIA P4X266 Chipset
Processor: Intel Pentium 4 1.8Ghz Soc 478
          Northwood BOXED
Køler: Thermaltake Silent Viking 478/Lydløs 21db
RAM: PQI 512 DDR RAM 2100 (PC266)
Harddisk: Maxtor IDE 60GB Ultra Dma/133 7200Rpm
Diskdrev: Panasonic 1.44MB Floppy drev (Lydsvag)
Grafikkort:Microstar G4MX460-T 64 MB DDR TV-Out+in
DVD: Lite-on 16X DVD/48X CDROM IDE
Skærm: AOC 15.1" TFT Monitor TC099 0.30dp
Lydkort: Creative Sound Blaster Audigy Player Bulk
Tastatur: Logitech Desktop Cordless Optical 2001
CD/RW: Lite-on CDRW brænder 32/12/40 IDE kit
Avatar billede hono Nybegynder
19. april 2002 - 23:10 #1
Tja, det er jo svært at vurdere om du køber rigtigt, når du ikke skriver nogen pris. Man kan selvfølgelig se om der kan opstå problemer med den cocktail, men det har jeg ikke forstand på :)

Hono
Avatar billede klatten Nybegynder
19. april 2002 - 23:26 #2
Det lyder alt som noget godt kram!
Kan ikke sætte en finger på noget af det! Ved dog ikke meget om bundkortet, men Soltek laver generelt gode bundkort.
I dag kan dog også købes bundkort med VIA's 333 chip. Det var måske værd at overveje!
Avatar billede lassebm Nybegynder
19. april 2002 - 23:51 #3
drop diskette drevet og spar de 150 kr, og køb en kasse bajer i stedet!
Du køber jo også en brænder så hvad vil du bruge det til?

Bare lige min mening! :D
Avatar billede gittaturningback Nybegynder
20. april 2002 - 00:42 #4
Jeg ville droppe det Lydsvage diskettedrev...  :)
Altså køb et almindeligt Floppy....
Og så istedet for en Silent Viking blæser så køb en Salman blæser!...
Den er meget bedre!!
Og hvad skal du bruge din computer til?...
For du behøver ikke at købe det dyre Lydkort hvis du alligevel ikke skal bruge den til andet end lidt Spil og plat for en 20'er..

Og hvad med et Netkort??  Du skal måske ikke tilsluttet en Router eller et Lokal Netværk??
Avatar billede pentium4 Juniormester
20. april 2002 - 01:27 #5
Jeg blev frarådet at købe en 400W JNC-strømforsyning og det var endda af en som arbejdede i det firma som jeg ringede til. Han sagde det var noget billigt L..., så hvis jeg var dig ville jeg nok købe et Aopen kabinet.
Med hensyn til skærm, har jeg ikke meget tilovers for AOC - Jeg har selv haft købt en 19" sammen med 2 venner og den ene af mine venner's og så min skærm havde vi prb. med, men dem vi solgte til har vi ikke hørt fra og den anden af mine venner har heller ikke prb. så vi tror at de ikke rigtigt passede til vores grafikkort som var det samme (et Creative Gforce1).
PQI-ram har jeg heller ikke så gode erfaringer med og har også læst om mange andre der har haft dårlige erfaringer med det.
Men resten har jeg ikke noget dårligt at sige om, men jeg forstår godt nok ikke hvorfor du vil have en anden køler end den der følger med.
Jeg har selv en P4 1.6Ghz Nortwood OC til 2.1Ghz og har stadig kun den der sad på og den ligger normalt på 31-35°C. Men her den anden dag kørte jeg en test med 3Dmark 2001 SE og der blev den 42°C og den kan vel tåle og blive mellem 66°C ifølge Intel's hjemmeside.
Avatar billede ghazaleh Nybegynder
20. april 2002 - 09:30 #6
Tak for svarene. Men jeg må lige høre:
Gitta --> Det er meget vigtigt for mig at jeg får så lydløs en computer som muligt, da jeg sover i samme værelse som computeren, og jeg har den ofte tændt om natten. Hvad vil en Salman blæser betyde/koste? Og du har ret i at jeg ikke skal bruge så dyrt et lydkort, for jeg spiller ikke ret meget, kan du anbefale et billigere? (Og jeg har 3 netkort liggende, så det tror jeg ikke at jeg behøver :-) )
Pentium --> Jeg vil gerne have en tft-skærm. Kender du et andet mærke, der ikke koster for meget? Jeg tror jeg vil kigge efter nogle andre ram og en anden strømforsygning - Tak for tippet!!
Avatar billede trismegistos Nybegynder
20. april 2002 - 13:44 #7
Jeg ville ikke investere i en Zalman køler da de kan være meget svære at installere , flere forhandlere er stoppet med at forhandle dem på grund af det.
Ang. lydsvaghed så tjek dette link: http://www.noisecontrol.de/
Avatar billede trismegistos Nybegynder
20. april 2002 - 13:45 #8
Avatar billede gittaturningback Nybegynder
20. april 2002 - 14:43 #9
Jeg har selv en Zalman og så svær er den altså heller ikke..
Og en Zalman siger INGENTING det du hører mest er din harddisk og din PSU....  Så du skal nok også ha' en lydsvag strømforsyning hvis du vil ha' den til at stå på samme værrelse..
Men jeg gav 600 Kr for min Zalman inde hos www.edb-direct.dk som ligger i Taastrup...

Og angåendene en billig og nogenlunde fladskærm, så kan jeg anbefale en Phillips SoHo 150S som koster omkring 3900 Kr inde på EDBpriser...

Og tilsidst her omkring dit Lydkort, så skal du jo bare bruge det der indbyggede Lydkort der er på dit Bundkort...
Det er fint nok hvis du bare skal ha' lidt lyd på nogle Døds-spil...  :)
Avatar billede gittaturningback Nybegynder
20. april 2002 - 14:50 #10
Hæ Hæ...  :)

Og lige omkring en ny PSU så køb den her:    [www.edbpriser.dk]
Low Noise Power Supply 300W    300W ATX                            490 kr.

TwinMOS 256MB (OEM M.tec)    168pins / 64bit / 7.5ns / 3. Parts    586 kr.

Og lige en sidste ting...  Det er ret vigtigt at du køber de rigtige ram som passer til dit Bundkort...  Og du skal bruge Sd-ram og ikke DDR-ram...
:)
Avatar billede trismegistos Nybegynder
20. april 2002 - 15:10 #11
gittaturningback>>>>>>>> Hvorfor i alverden skal han bruge sd-ram , det ville da være mere nærliggende at foreslå ham at bruge Rambus da det er en P4 ????
Ja undskyld mig men jeg er meget mystificeret , der må være noget jeg er gået glip af eller hvad ???
N.B Det er ikke min mening at lyde indigneret , jeg vil bare gerne vide hvad bevæggrundende der skulle være til at bruge sd.ram nu.
Avatar billede gittaturningback Nybegynder
20. april 2002 - 16:35 #12
Han skal da bruge Sd-ram til det der Bundkort han har valgt!
Eller skal han jo vælge et andet....    :)
Avatar billede trismegistos Nybegynder
20. april 2002 - 17:26 #13
Avatar billede gittaturningback Nybegynder
20. april 2002 - 17:41 #14
Avatar billede trismegistos Nybegynder
20. april 2002 - 17:47 #15
Cuttet fra Soltek.com
Supports Pentium 4 processors, FSB 400MHz with enhanced overclocking ability, DDR266 SDRAM, UATA 133/100/66, 4XUSB Ports
Avatar billede trismegistos Nybegynder
20. april 2002 - 17:51 #16
Men du har da ret i at han skal vælge et andet mobo hvis han vil bruge Rambus ram.........:)
Avatar billede gittaturningback Nybegynder
20. april 2002 - 18:06 #17
Hmmmm det er vist en fejl de har lavet inde på EDBpriser...
Så det er sq rigtigt nok at det er 3x DDR stænger der skal kastes i!
:)
Avatar billede trismegistos Nybegynder
20. april 2002 - 18:21 #18
Et forslag kunne se sådan her ud:

AX4T-II ATX    Socket 478 / i850 / 5PCI-1CNR-1AGP / IDE100 / Audio 1.630 kr.
Intel Pentium 4 1.8Ghz Soc 478  Northwood BOXED ( beholde køleren )
2 X Samsung PC800 256MB    184pins / 16bit / 40ns / 1. Parts 869 kr. ca. 1740,- kr.
Maxtor IDE 60GB Ultra Dma/133 7200Rpm
Kabinet Noise Control Big Tower ATX    Ext/Int: 2X3½"+5x5¼"/2X3½"+1x5¼" / PSU: None 1.035 kr inkl. Noise Control kit
PSU Low Noise Power Supply 300W    300W ATX 490 kr.
StarForce G2TI Pro VT (MS-8836) TV-Out/Video In    AGP / 64MB DDR / 2048x1536 / Geforce2 Ti2 1.159 kr.
Monitor Hitachi CM721F    19" / 1600x1200 / 0,20dp / 3 Years 3.399 kr.
Creative Sound Blaster Audigy Player Bulk
Lite-on 16X DVD/48X CDROM IDE
Lite-on CDRW brænder 32/12/40 IDE kit

Det er mit forslag.
Jeg er af den mening at on-board lyd ikke er godt nok hvis man skal se film eller høre musik på sin comp .
Low Noise kabinette er så stille at du kan bruge det som hovedpude om natten , næsten....:)
Drop diskette drev ( hav evt. et til nødsituationer , som du lige kan smide i , f.eks dit gamle ) og drop at købe en køler inden du har hørt om kabinettet ikke tager støjen nok.
Laver Zalman kølere til socket 478 ?
Mht. skærmen vil jeg klart anbefale en rigtig god skærm som Hitachi fremfor en fladskærm , du får meget mere for pengene ikke mindst i forhold til at en fladskærm støjer noget mere i øjnene end en god CRT skærm , hvis du forstår hvad jeg mener.
Hvis du ikke har plads på bordet til en 19" så ryd op ....:))
Avatar billede trismegistos Nybegynder
20. april 2002 - 18:35 #19
Nå ja , jeg glemte lige at mht. grafikkortet så kommer der et GF 5 på gaden inden for de næste par md. så det var måske en ide at vente til det kommer istedet for at købe et dyrt GF 4 nu....?
Og bundkortet er et Aopen kort , det fås også med raid.

Mvh. trismegistos
Avatar billede gittaturningback Nybegynder
20. april 2002 - 18:41 #20
Ja Zalman's blæser passer både til Socket 478 og Socket A....  :)
Og ja.... der kommer et nyt Dream Force Grafikkort her om et par md.. og det skulle virkelig sparke røv..

Men det er meget op til hvad du skal bruge Computeren til.
Og penge-pungen...  ??
Og Onboard lyden er fint nok til lidt Musik og film..
Men jeg synes at et almindeligt Floppy er altid godt at ha' ved hånden...
Man ved jo aldrig om man lige skal gemme en Opgave til Skolen eller noget....  ??
Avatar billede trismegistos Nybegynder
20. april 2002 - 19:21 #21
Med en P4 1,6 Ghz in-a-box til 1509,- kr. og et SB live ! til 299,- kr. koster hele molevitten kr. 13.510,- og så kommer der div. så ialt ca. 14.000 kr.
Avatar billede ghazaleh Nybegynder
22. april 2002 - 08:22 #22
Ja, jeg tænkte godt at der var delte meninger på dette spørgsmål, men diskussionen har været brugbar for mig. Tak for det. Jeg har fået mest ud af svarene fra Gitta, Pentium og trismegistos, så i må dele...
Avatar billede ghazaleh Nybegynder
22. april 2002 - 08:25 #23
hovsa, jeg havde ikke set at du ikke havde svaret trismegistos, hold lige øje med spørgsmålene, så opretter jeg et til dig til 10 point
Avatar billede trismegistos Nybegynder
22. april 2002 - 14:59 #24
Ok , tak.
Avatar billede pentium4 Juniormester
22. april 2002 - 15:54 #25
Tak for point'ne, men hvad købte du egentligt.
Jeg ville også have foreslået en Philips fladskærm, men jeg venter lige til deres 17" eller 18" falder lidt mere i pris for den svarer til en 19" alm. skærm som jeg har nu.
Avatar billede gittaturningback Nybegynder
22. april 2002 - 21:41 #26
Ja...
Takker for Points!...
:)
Avatar billede ghazaleh Nybegynder
23. april 2002 - 08:18 #27
Forløbig har jeg bestilt følgende, nu mangler jeg bare skærm og tastatur/mus. Jeg går også og pusler list med tankerne om at vente med en skærm til priserne på 17" falder:

Codegen ATX Miditower kabinet Inkl. powersupply
ATX-6013    Antal: 1    345,00

MicroStar ATX Athlon/Duron/XP VIA KT333 Chipsæt
KT3ULTRA-ARU    Antal: 1    1.430,00

AMD K7 Athlon (Palomino) 1.53 Ghz 3Dnow!
AX1800DMT3C    Antal: 1    1.265,00

Thermaltake Silent Viking / Lydløs 21db
A1239    Antal: 1    330,00

Samsung 256 MB DDR RAM 2700 (PC333)
M368L3223CTL    Antal: 2    975,00

Maxtor IDE 80 GB Ultra Dma/133 7200 Rpm
6L080L4    Antal: 1    1.395,00

Sony 1.44MB Floppy drev
SONY144    Antal: 1    120,00

Asus AGP V8200 Geforce3 TI200 Deluxe
V8200T2DELUXE    Antal: 1    1.995,00

Lite-on combi CD RW/DVD drev CD:24x/10x/48x DVD: 16x

Samlet pris:            10.025,00
Avatar billede pentium4 Juniormester
24. april 2002 - 15:36 #28
Ja, jeg forstår godt nok ikke, at du har bestilt AMD, når du for det du skal give for den + køler = 1.595kr. kunne købe en P4 1.6Ghz Nortwood In-A-Box som er noget hurtigere. Men når det nu skulle være AMD, hvorfor så ikke de nye XP'er som vist nor er hurtigere.
Hver sin smag.
Avatar billede ghazaleh Nybegynder
25. april 2002 - 08:13 #29
tjaaa, det er selvfølgelig prisen der har spillet ind der, men den processor svarer til 1,8Ghz, i min gamle(ældgamle) computer sad der en P2 den har jeg også været udemærket tilfreds med, men nu vil jeg så prøve AMD.

Jeg har forresten lige købt en AOC 17" LCD skærm (Jeg kunne ikke vente). Sælgeren fortalte mig at AOC leverede nogle stærke LCD-skærme i forhold til prisen. Skærmen kostede 5500kr. alternativt skulle jeg op på 10000kr. for en lignende (dog lidt bedre) kvalitet