Avatar billede janr Nybegynder
19. april 2002 - 22:30 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Råd til at sende MANGE mails med ASP...?

Hej Folkens.

Jeg har et lille projekt, som jeg godt kunne bruge lidt input til.

Jeg skal sende et nyhedsbrev ud til de brugerne af vores site, der har
tilmeldt sig at modtage nyhedsbrevet (det er ca. 45.000 personer). Jeg vil
gerne lave et webinterface der gør det muligt at indtaste nyhedsbrevet og
derefter sender nyhedsbrevet ud til samtlige bruger. Nyhedsbrevet skal
tilpasses den enkelte bruger (med f.eks. brugerens navn mv.), derfor skal
der altså udsendes ca. 45.000 mails. I den forbindelse ville jeg høre, om
der er nogen der har erfaringer med en ligende ASP + Mail komponent løsning.
Hvilket mail-komponent bør vi vælge, når der skal udsendes så mange mails på
en gang? Eller skal vi måske vælge en helt anden løsning?

(tidligere har vi blot trukket e-mail adresserne ud af vores SQL server og
sendt masse-mails, men nye krav/ønsker gør det nødvendigt at sende
individuelt tilpassede mails)
Avatar billede keysersoze Guru
19. april 2002 - 22:57 #1
du er let at køre en loop gennem et asp mail komponent (fx jmail), og heri er det også let at gøre brevet "individuelt"...

men er det SÅ mange mails er det ikke særlig smart at køre det gennem asp - så måske hellere lave en eller anden funktion lokalt på en computer eller noget
Avatar billede janr Nybegynder
19. april 2002 - 23:10 #2
Det er netop Jmail jeg har siddet og prøvet mig lidt frem med, men jeg synes det går en smule langsomt med at sende mails. Jeg har også prøvet med CDO, som går hurtigere.

Den der "en eller anden funktion lokalt på en computer eller noget", kan du (eller andre) udspecificere det lidt?
Avatar billede rou Nybegynder
19. april 2002 - 23:13 #3
Mailkomponenten er normalt ikke flaskehalsen.
Du er istedet nødt til at tænke over den SMTP server, som står for at sende dine mails videre, og hvad den kan præstere.
Den normale som følger med Internet Information Server, kan ikke klare ret meget, så i dit tilfælde må du søge noget andet.
Jeg kan anbefale LSMTP, som kan skaleres til alt. Den koster, men licenserne er gradueret efter hvad den skal kunne.

Du kan læse mere om den på www.lsoft.com
Avatar billede Slettet bruger
19. april 2002 - 23:15 #4
Her er et fungerende ex :
***********************************
    SQLstr = "SELECT navn,email,ellerhvadduellersmåtteønske FROM tbl_users WHERE blabla"
    'response.write(SQLstr)
    Conn.Execute(SQLstr)
    Set rs = Conn.Execute(SQLstr)

        DO WHILE NOT rs.EOF
        navn = rs("navn")
        email = rs("email")

    Server.ScriptTimeOut = 400
        Set JMail = Server.CreateObject("JMail.SMTPMail")
        JMail.ContentTransferEncoding = "8bit"
        JMail.Charset = "ISO-8859-1"

        JMail.Priority = 1
        JMail.ServerAddress = "smtp.ditdomæne.dk"
        JMail.Sender = "dig@ditdomæne.dk"
    JMail.SenderName = "Dig"
        JMail.Subject = "Nyhedsbrev"
    JMail.AddRecipient email
        JMail.Body = "Hej " & navn & " " & vbCrLf & "
    JMail.Body= Jmail.Body + "blablablabla " & vbCrLf

        JMail.Execute
        set JMail = nothing

        rs.MoveNext
        LOOP

        RS.Close
Avatar billede janr Nybegynder
19. april 2002 - 23:19 #5
rou; LSMTP ser meget lovende ud - det vil jeg i hvert fald se nærmere på :-)

ezole; tak for koden, men jeg må nok indrømme, at det går lidt langsomt med JMail, når man tager i betragtning, at der skal sendes mindst 45.000 mails ud
Avatar billede Slettet bruger
19. april 2002 - 23:23 #6
Tjaa - det ved jeg nu ikke helt.... Det er jo stadig SMTP serveren som er problemet ved så stor belastning, så hvis den blev opgraderet til det påkrævede niveau, er det vel hvor den får sine oplysninger fra?!
Avatar billede janr Nybegynder
19. april 2002 - 23:26 #7
Ja, du har ret.... Jmail kombineret med en hurtig SMTP server (f.eks. LSMTP), så burde det fungere. Tak for jeres svar. Rou og Ezolu I må dele mine points (håber det er acceptabelt)
Avatar billede Slettet bruger
19. april 2002 - 23:27 #8
glemte lige et "ligemeget"
Avatar billede janr Nybegynder
19. april 2002 - 23:29 #9
Men jeg forstod nu alligevel godt hvad du mente :-)