Avatar billede qwertyuio Nybegynder
19. april 2002 - 21:46 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

htmlspecialchars

Fatter simpelthen minus af "htmlspecialchars." Hvordan fungere det, og hvordan får man den til automatisk at lave www.minside.dk/bla/bla/bla.html om til et link. Nogen der gider komme med eksempler. Ved godt, at der er noget om det på www.php.net, men den er jo på engelsk og det forstår jeg ikke meget af.

#qwertyuio#
Avatar billede madd Nybegynder
19. april 2002 - 22:19 #1
htmlspecialchars laver ikke automatisk url's i text om til links. Til kan du bruge en regexp. htmlspecialchars laver simpelt hen kendte htmltags om til koder. dvs. < bliver til &lt; osv.

Hvis du vil have erstattet url's i din text med brugbare links, kan du bruge flg. kode:

<?php
function url2link($str) {
  return eregi_replace("((f|ht)tp://)([a-z0-9@:%_.~#\-\?&-]+)((\=|[a-z0-9]|\?|&|\/|\.|-|:|?|?|a*)+){0,}", "<a href=\"\\0\" target=\"_blank\">\\0</a>", $str);
}

?>

og derefter:

<?= url2link("hej www.hejsa.dk"); ?>

(funktionen taget fra razor.dk - razor din sæk :D *rrrr* )
Avatar billede speedy Nybegynder
19. april 2002 - 22:33 #2
Du kunne også vælge at bruge den funktion som eksperten bruger (så vidt jeg husker).

Det er ljweb som har lavet den og kan hentes her:
http://www.ljweb.biz/?Ref=usefulscripts

/SpEeDy
Avatar billede qwertyuio Nybegynder
19. april 2002 - 22:50 #3
Hvad skal <?= url2link("hej www.hejsa.dk"); ?> bruges til?
Avatar billede qwertyuio Nybegynder
19. april 2002 - 22:55 #4
Findes der ikke en anden måde, at få lavet www.etellerandet.dk om til et link?
Avatar billede morw Nybegynder
19. april 2002 - 23:34 #5
Du fatter jo ikke for 2 kroner blandet. Prøv at bruge en af funktionerne og se hvad der sker med din string... ;-D
Avatar billede madd Nybegynder
20. april 2002 - 00:16 #6
quewqyeqiyewqiuydqwd : prøv at skriv i dit dokument:

<?php
function url2link($str) {
  return eregi_replace("((f|ht)tp://)([a-z0-9@:%_.~#\-\?&-]+)((\=|[a-z0-9]|\?|&|\/|\.|-|:|?|?|a*)+){0,}", "<a href=\"\\0\" target=\"_blank\">\\0</a>", $str);
}

?>

<?= url2link("Findes der ikke en anden måde, at få lavet www.etellerandet.dk om til et link?"); ?>

og se løjer? :)