Avatar billede yessir Nybegynder
19. april 2002 - 14:22 Der er 25 kommentarer og
1 løsning

Afdelingsplan - PHP/mySQL

Hey!

Jeg er lidt i vild rede. Jeg kan godt finde ud af meget PHP efterhånden - Men det er jo lidt svært at lave noget, hvis man ikke helt ved hvordan det SKAL laves :)

Jeg kan prøve kort at forklare, hvad jeg er i gang med: (alt er baseret på en mySQL-database)

Altså man kan oprette en bruger, også er man faktisk en slags "arbejdsløs". Så opretter jeg/admin en afdeling fx. "Frokost stue" eller "IT-afdelingen".

Så skal rollerne ellers kunne blive delt ud til de forskellige medarbejdere. Bl.a. Kan "Hansen" komme på "IT-afdelingen", men han skal kunne ændre sit navn til måske "Poulsen".

Hvordan ville i konsturer dette community? Jeg har selv leget endel med det, og fandt ud af at det går ikke bare at update deres navne ind i fx. "IT-afdelingen" fordi så kan de ikke rigtig ændre på deres profil(navn).

Hjææælp... (Hvis det er nødvendigt så vedlæg nogle scripts.) - Jeg havde selv tænkt på noget med ID som bliver sammelignet i de 2 forskellige tabeller.

Avatar billede snigermunken Nybegynder
19. april 2002 - 14:30 #1
du kan jo give dem en status, og ud fra den status kan du sige hvilke rum de har adgang til.

f.eks status 1 har adgang til "frokoststuen" status 2 har adgang til "frokoststuen og it-afdelingen" status 3 har adgang til......

og i de forskellige rum tjekker du så brugerens status og hvis han ikke har adgang sendes han tilbage til en anden siden.
Avatar billede ztyxx Nybegynder
19. april 2002 - 14:30 #2
noget i stil med http://www.moesby.net/tat/update.php og http://www.moesby.net/tat/udtraek.php
det kan nemt modificeres til dit behov
source findes i http://www.eksperten.dk/spm/192605
Avatar billede snigermunken Nybegynder
19. april 2002 - 14:33 #3
hov jeg glemte så at sige at du slipper for at skulle skrive hvilke brugere der har adgang de forskellige steder da det bestemmes ud fra deres status, og derfor kan du uden problem skifte brugernavn.
Avatar billede jamal_s Nybegynder
19. april 2002 - 14:35 #4
yessir < hvor kommer du fra :) ved godt at spm går ik ud på det, men jeg vil bare vide det :)
Avatar billede ztyxx Nybegynder
19. april 2002 - 14:36 #5
var vist ikke helt med, men i forlængelse af snigermunken kan da tilføjes at du kan lade dem update udfra et username eller lign. og ikke deres navn, på den måde kan du så lade dem update deres navne i de forskellige afdelinger
Avatar billede yessir Nybegynder
19. april 2002 - 14:41 #6
snigermunken >> Tror du har misforstået noget...
Det handler ikek om adgang til afdelinger, men en liste med afdelingerne også kan du fx. trykke og se hvilke medarbejder som arbejder der!

jamal s >> Jeg bor på Amager why?
Avatar billede yessir Nybegynder
19. april 2002 - 14:43 #7
Altså..
IT-adelingen:
Torben Hansen
Michael Jacobsen

Frokost-AFdelingen:
Jacob Simonsen
Birgit Svane

osv...
Avatar billede snigermunken Nybegynder
19. april 2002 - 14:44 #8
Nååå ok sorry :)

Men lidt samme princip kun brugeren et id og skriv det i afdelingerne har er i, og i afdelingerne tjekker du efter bruger id istedet for brugernavn, så kan brugeren skifte navn så tosset han vil.
Avatar billede snigermunken Nybegynder
19. april 2002 - 14:44 #9
kun brugeren et id

skulle være

giv brugeren et id
Avatar billede yessir Nybegynder
19. april 2002 - 14:45 #10
Så hvis Birgit har lyst til ny afdeling, kan hun forlade Frokost-afdelingen og pludselig stå under IT-afdelingen.

Det samme gælder hvis hun nu bliver gift med Torben Hansen. Så skrifter hun navn til Birgit Hansen. Så skal hun selv kunne gå ind og rette det i sin EGEN profil.
Avatar billede jamal_s Nybegynder
19. april 2002 - 14:45 #11
mente fra land du kommer fra .)
Avatar billede snigermunken Nybegynder
19. april 2002 - 14:46 #12
Altså så istedet for du sige i it-afdelinger har vi

Hans Hansen
Peter Madsen
Ole Brok

Så siger du

som så er de brugeres unikke id, navnet og hvad du ellers skal bruge henter du så fra bruger databasen.
Avatar billede yessir Nybegynder
19. april 2002 - 14:47 #13
sniger >> Du skulle vel ikke have et LILLe eksempel på det? (Husk jeg har 2 tabeller: personale og afdelinger)
Avatar billede yessir Nybegynder
19. april 2002 - 14:49 #14
OK...det er da en meget besværlig metode, ingen nemmere?

Fordi...Så siger vi, at der er en personale oversigt.

Så skal den heletiden hente: afdelinger og medlemmernes id, men samtidig skal den sammeligne ID´erne i den anden tabel.
Avatar billede ztyxx Nybegynder
19. april 2002 - 14:52 #15
slå dine tabeller sammen til en, og lav så et felt der hedder afdeling, så er det mere overskueligt at lave udtrækkene, da du så kun skal hente fra en tabel, jeg ved godt at det sagtens kan lade sig gøre at hente fra dem begge, men hvis man stadig er lidt usikker på hvordan det hænger sammen kan det være mere forvirrende end godt er :-)
Avatar billede snigermunken Nybegynder
19. april 2002 - 14:55 #16
Byg begger tabeller sammen, så skriver du direkte i personale databasen og brugeren skal listes i "frokoststuen, IT-afdelingen, bla, la" nå du du skal vise en liste over afdelingerne tjekker du bruger databasen igennem og finder dem der skal listes.

Det er mit forslag, kan ikke lige komme på andre.
Avatar billede snigermunken Nybegynder
19. april 2002 - 14:56 #17
ztyxx-> havde ikke set du har skrevet det samme.
Avatar billede ztyxx Nybegynder
19. april 2002 - 15:00 #18
*LOL*
Avatar billede jamal_s Nybegynder
19. april 2002 - 15:02 #19
yessir < er du araber ? (ja, har du msn) ?
Avatar billede yessir Nybegynder
19. april 2002 - 15:06 #20
nej jeg er sq da ikke...
Avatar billede yessir Nybegynder
19. april 2002 - 15:07 #21
:)
Avatar billede yessir Nybegynder
19. april 2002 - 15:09 #22
sniger >> du kan vel ikke lave en lille eksempel? Ikke det seneste du har svaret med at gøre det til 1 tabel. Men det andet :)
Avatar billede jakoba Nybegynder
19. april 2002 - 15:13 #23
eksempel (med forbehold for fejl)

create table personer (
    id        INT  autoincrement not null,
    navn      VARCHAR(50) not null,
    alder    INT
    stilling  VARCHAR(30)
    afdeling  INT,
  PRIMARY KEY (id)
                      )

create table afdelinger (
    afdid        INT  autoincrement not null,
    afdnavn      VARCHAR(50) not null,
PRIMARY KEY (afdid)
                      )

flytte person til ny afdeling:

UPDATE table personer
SET afdeling=$nyafdeling
WHERE id = $personId

lade en person ændre navn:

UPDATE table personer
SET navn=$nytnavn
WHERE id = $personId

en anden grund til at bruge id istedet for personens navn er det at et fima skal ikke vær ret stort for der er to der hedder det samme (eg "Jens Hansen")

du kan evt hjælpe folk til at finde det rette id ved at lade dem søge på navnet:

SELECT id, navn, alder, stilling, afdnavn from personer, afdelinger
WHERE afdeling = afdid
  AND navn LIKE $opgivetnavn
ORDER BY afsnavn, alder, stilling

mvh JakobA
Avatar billede yessir Nybegynder
19. april 2002 - 15:56 #24
ahh...dejligt svar Jokob

Ser lige på det...
Avatar billede yessir Nybegynder
19. april 2002 - 16:57 #25
Nu har jeg kigget på det...

Men lige et problem! Hvis afdelingen skifter navn :)
Avatar billede yessir Nybegynder
19. april 2002 - 20:53 #26
Fandt selv ud af resten...