Avatar billede sukos Juniormester
19. april 2002 - 11:49 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

ssh

Lidt info om hvad det kan og gør.
Har siddet med ssh (et program) på en windåse, brugt til at få rettigheder på en linux/apache. Men det er vel ikke det samme som ssh på FreeBSD?
Avatar billede earp Nybegynder
19. april 2002 - 11:53 #1
ssh er ligesom telnet, bare over en sikker forbindelse.
Avatar billede sukos Juniormester
19. april 2002 - 11:58 #2
okay, men i min router speedstream 2601 (tdc adsl) er der netop mulighed for at tillade telnet + meget andet, f.eks. ftp.
Hvis jeg vil bruge min FreeBSD som ftp, hvor bliver ssh så blandet ind?
Avatar billede skau Nybegynder
19. april 2002 - 12:47 #3
ssh blander sig ikke i din ftp - men hvis du benytter psftp som følger med til putty benytter den ssh delen (protokollen hedder sftp)- det vil sige den krypterer og validerer din trafik.
Det kan stærkt anbefales at benytte psftp istedet for ftp.
Du skal bare være opmærksom på, at sftp benytter en anden port end ftp - så det skal der lige være åbnet for i din firewall ;o)
Avatar billede skau Nybegynder
19. april 2002 - 12:49 #4
sftp er installeret sammen med ssh (herunder også scp der svarer til rcp)
Generelt kan man sige at ssh pakken indeholder rsh, rcp og ftp bare i en secure udgave.
Der skal lige siges at ssh pakken ikke blot krypterer din trafik - den komprimerer den også - og det kan give dig betydeligt bedre performance da der er mindre data der skal flyttes over netværket.
Avatar billede sukos Juniormester
19. april 2002 - 13:10 #5
Der er en dejlig masse jeg skal ha' lært.
Avatar billede skau Nybegynder
19. april 2002 - 13:13 #6
hehe - som en lille hjælp så mener jeg at det er port 22 der kører alle de der ssh ting - det er den du skal tillade i din router ;o)

God fornøjelse
Avatar billede skwat Praktikant
21. april 2002 - 23:49 #7
det er kun ssh der bruger default port 22, hvis du er lidt parnoid går du ind i /etc/inetd.conf og ber den om at starte på port 54321 eller noget i den dur