Avatar billede juul8 Nybegynder
27. juni 2000 - 14:38 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

moduluskontrol af et cpr. nr.

Er der en der ligger inde med en stump perl-kode til modulus kontrol af et cpr.nr. ?
Avatar billede y2k Nybegynder
05. juli 2000 - 21:17 #1
hej,
hvis du mangler proceduren til at tjekke et CPR-nummer, vil jeg anbefale dig at kigge i bogen "EDB & informationsteknologi" af Christian F. Petersen (DK nr. 19.61). Deri står der, hvilke kriterier der skal opfyldes, for at et nummer er gyldigt.
Avatar billede y2k Nybegynder
09. juli 2000 - 01:45 #2
syntaks: checkcpr('CPRnummer') or die "falsk CPR nummer!!";
sub checkcpr {
local ($cpr) = @_;
@tal = split(//,$cpr);
$checksum = ($tal[0] * 4) + ($tal[1] * 3) + ($tal[2] *2) + ($tal[3] * 7) + ($tal[4] * 6) + ($tal[5] * 5) + ($tal[6] * 4) + ($tal[7] *3) + ($tal[8] * 2) + ($tal[9] * 1);
if (int($checksum/11) eq ($checksum/11)) { return 1;}
else { return 0;}
}
Avatar billede y2k Nybegynder
09. juli 2000 - 01:56 #3
jeg kan også en der kan generere falske CPR-numre ;)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
10. juli 2000 - 01:10 #4
I vore dage vil jeg nu også anbefale et kig på http://www.cpr.dk
Avatar billede y2k Nybegynder
10. juli 2000 - 01:19 #5
hej,
erik, der står jo ikke noget perlmodulus derinde ;). spøg til side, det var oxo derinde jeg fandt info om modulusberegning af CPR og kontrolciffer..
Avatar billede beaviz Nybegynder
17. august 2000 - 09:53 #6
Var der ikke noget med at kontrolcifferet blev opgivet pr. 1/1-2000?