Avatar billede icey Nybegynder
18. april 2002 - 21:36 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Knap til skift af baggrundsfarve

Er det muligt at lave en knap i et program, så man har mulighed for at skifte baggrundsfarven på programmet, mens det kører?
Avatar billede laffe Nybegynder
18. april 2002 - 21:38 #1
Form1.Color = clRed;
Avatar billede laffe Nybegynder
18. april 2002 - 21:39 #2
I din OnClick procedure indsætter du ovennævnte kode.
Avatar billede icey Nybegynder
19. april 2002 - 19:59 #3
Den virker ikke den procedure du nævner der. For at det skal virke skal den se sådan her ud:

procedure.......
begin
  Form1.Color:=clBlue;
end;

Derfor får du desværre ikke nogle point laffe...
Avatar billede icey Nybegynder
19. april 2002 - 20:08 #4
Men hvis du kan fortælle mig hvordan man laver en about box, så skal du få de point
Avatar billede hermandsen Juniormester
20. april 2002 - 00:31 #5
AboutBox:

Vælg File->New Form
Nu har du to forme, Form1 og Form2. Form2 er din AboutBox.
Læg de ting du skal ha' ind på den så den nu ser ud som du vil have den.
Vælg Project->Options...->Forms
Her finder du navnene på de forme du har tilgængelige (Form1 og Form2). Vælg Form2 og tryk på > så den hopper fra "Auto-create forms" til "Available forms".

Nu har du gjort så din AboutBox ikke optager recurser når den ikke bliver brugt.

Tryk på den knap der skal vise din aboutbox og indsæt følgende kode:

  Form2 := TForm2.Create(Form1);
  Form2.Show; //eller Form2.ShowModal, hvis du ønsker at brugeren ikke kan komme tilbage til programmet uden at lukke aboutbox'en.

Når du så har lavet din Form2, skal den selvfølgelig fjernes fra hukommelsen igen... Det gør du på følgende måde:

Vælg din Form2. Under Events finder du OnClose som du dobbeltklikker på og indsætter følgende kode:

  Action := caFree;

Nu bliver din Form2 fjernet fra hukommelsen og du har lavet en sej AboutBox! :)

Go' fornøjelse!

//hermandsen

Lige en lille kommentar:
Grunden til at laffe's kode ikke virkede var, som du sikkert selv har set, at han ikke havde skrevet ":=", men bare "=".
Det er rigtigt som du selv siger at koden skulle have været:

  Form1.Color := RGB(123, 76, 225);
Avatar billede icey Nybegynder
20. april 2002 - 00:33 #6
Mange tak for svarene
Avatar billede hermandsen Juniormester
20. april 2002 - 00:46 #7
Velbekomse! :)