Avatar billede jfl Nybegynder
23. november 1998 - 00:00 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

ID fra nyt felt?

I min tabel er der et felt som hedder "ID". Dette felt får automatisk en ny værdi.
Hvis jeg indsætter en ny række i en tabel. Hvordan får jeg så at vide hvad ID er?
Avatar billede thomas Nybegynder
25. november 1998 - 08:33 #1
Efter du har indsat en ny record, så kan du lave en:

Set rsRecordset = Connection.Execute("SELECT ID FROM TABEL ORDER BY ID DESC;")
ID = rsRecordset("ID")

Men det bedste er at dropppe automatiske ID's og så lave dem selv, med f.eks. et Integer eller long felt, når du så skal finde det nye ID du skal bruge til indsætning, så gør du sådan her:

Set rsRecordset = Connection.Execute("SELECT ID FROM TABEL ORDER BY ID DESC;")
If rsRecordset.EOF Then
  NytID = 1
Else
  NytID = rsRecordset("ID") + 1
End If

og sæt så ind:

strSQL = "INSERT INTO TABEL (ID, Navn, Tlf) VALUES (NytID, 'Thomas', 33911999)"
Connection.Execute(strSQL)

Thomas
Avatar billede jfl Nybegynder
25. november 1998 - 08:56 #2
cool, tak for det!
Avatar billede wanger Nybegynder
04. juli 2002 - 00:53 #3
WANGEREN var her.. .,'¨´,.

TILLYKKE MED DE 20

HEHE tak si de ha
Avatar billede chrisson Nybegynder
11. august 2006 - 11:42 #4
Dette er den ældste tråd, der er tilbage! Tillkke!
Avatar billede limme Nybegynder
09. november 2006 - 18:56 #5
Nej der også tråd nummer 15 :O