Avatar billede jules_verne Nybegynder
18. april 2002 - 14:01 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Problemer med spil via LAN!

Jeg forsøger at forbinde vores to PCer, så mig og en ven kan spille System Shock 2 (og andre spil) via LAN.

Opsætning: hver pc har et netkort, forbundet med RJ45 twisted-pair kabler til port 2 og 4 på et Surecom 10/100Mbit 5-port Nway switch. Switch'et er så igen forbundet med samme type kabel til vores ADSL-modem.

Den delte internetforbindelse fungerer fint, spillet fungerer fint på begge maskiner, men PC'erne kan ikke finde hinanden, hverken i spillet eller i Network Neighbourhood! Hjælp! Jeg har installeret "mindre hjemme- el. kontornetværk" på begge PC'er fra WinXP cd'en.

PC1:
Windows 98 (fuld version)
Unex 10/100Mbit ethernet card

PC2:
Windows XP Home (fuld version)
Rubytech 10/100Mbit ethernet card
Avatar billede jules_verne Nybegynder
18. april 2002 - 14:03 #1
Jeg glemte at spørge, om det har noget at gøre med de dynamiske IP-adresser, som tildeles maskinerne af TeleDK? Vi bestilte i sin tid vores internet-abonnement med "to dynamiske IP-adresser".
Avatar billede rkhdk Nybegynder
18. april 2002 - 14:07 #2
vedr. dynamisk Ip. ja det er sikkert derfor!

ligger de 2 PC i same subnetmaske 255.255.x x ??
win98
start => kør skriv command => skriv ipconfig /all

WinXP
start => kør skirv cmd => ipconfig/all
Avatar billede cult Nybegynder
18. april 2002 - 14:10 #3
Prøv først dette:
Klik Start --> Søg --> Computere.
Søg så efter den anden maskine.
Kan i finde hinanden på den måde?

Man ser tit at pcer ikke kan se hinanden i Network Neighbourhood, men du kan finde hinanden ved at søge.
Hvilken protokol bruger System Shock 2? TCP? så skulle der jo ikke være noget. Hvis IPX mangler der måske en protokol.
Avatar billede jules_verne Nybegynder
18. april 2002 - 14:42 #4
Cult: de to pc'er kan heller ikke finde hinanden på denne måde :(

Rkhdk: ja, de har subnetmaskerne:
255.255.255.128 (winxp) og
255.255.255.0 (win98)

Rkhdk, måske har du ret; jeg bringer her noget tekst jeg fandt i  spillets "readme", men jeg ved ikke helt, hvad jeg skal gøre ved det :)

"The host's IP address will be displayed on the multiplayer menu.  Each client must enter the host's IP on the multiplayer menu, then join the game.  If the computer has multiple IP addresses (if, say, it's on an Ethernet directly connected to the Internet, and you then dial into an ISP that gives you another IP address), it is unpredictable which one will show up on the Multiplayer menu when you are starting up a game. If this causes problems connecting, you may need to talk to your system administrator to figure out which address to actually use."
Avatar billede rkhdk Nybegynder
18. april 2002 - 14:56 #5
for at de 2 PC'er kan se hinanden (i et LAN)
så skal de ligge i samme subnetmaske 255.255.x.x og i samme IP gruppe
123.123.x.x

og siden du har dynamisk IP, så kan du ikke selv bestemme det.
eller jo, men så kan ud ikke komme på nettet!
hvis du kan undvære nettet imellem tiden, så kan du bruge denne løsning

Win98
IP 10.0.0.2
subnetmaske 255.255.255.0
ingen gateway eller dns

WinXP
IP 10.0.0.3
subnetmaske 255.255.255.0
ingen gateway eller dns

læg dem i samme gruppe også..

dette virker med 99% sikkerhed, men du kan IKKE komme på internettet!
Avatar billede jules_verne Nybegynder
18. april 2002 - 17:07 #6
Tak, rkhdk. Jeg har gjort præcis, hvad du sagde, og nu går det da fremad: begge PC'er kan nu finde hinanden, og jeg kan gå ind og hente/læse filer på harddiskene. Men i spil (uanset spillet) sker der hver gang følgende: jeg starter et spil med WinXP pc'en som host, Win98 pc'en genkender fint det startede spil, og når jeg så klikker "join" (eller hvad spillet nu kalder det), fryser Win98 pc'en, og jeg må tage strømmen på den - uanset spillet???

Forøvrigt tusind tak for at du tager dig tid til at hjælpe en 'newbie'! :)
Avatar billede jules_verne Nybegynder
18. april 2002 - 17:18 #7
Jeg har lige prøvet det omvendte: at lade Win98 Pc'en være host, men når jeg på WinXP-pc'en klikker "join", får jeg blot en besked om, at den ikke kan.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
18. april 2002 - 17:19 #8
har du slået den indbyggede Firewall fra i XP
højre-kliker på andre computere, egenkaber, højrekliker på din LAN, og der skulle der være en eller anden firewall (jeg har ikke det store kendskab til XP, jeg holder mig til Windows 2000 ;o)
Avatar billede rkhdk Nybegynder
18. april 2002 - 17:21 #9
prøv at installer IPX og NetBEUI det burde også kunne klare nogle af problemerne..

men firewall skal deaktiveres også
Avatar billede jules_verne Nybegynder
18. april 2002 - 17:36 #10
Har lige tjekket, og jo, Firewall er slået fra (der er intet kryds i feltet).

Jeg prøver at installere de nævnte protokoller - be right back...
Avatar billede jules_verne Nybegynder
18. april 2002 - 18:15 #11
Har prøvet det, det gjorde desværre kun ondt værre (nu vises der slet ingen IP-adresse i spillene, eller også kan man slet ikke vælge TCP/IP-connection)...??!
Avatar billede retaxes Nybegynder
18. april 2002 - 18:48 #12
du skal ikke bruge netbui i XP, men aktivere netbios i egenskaber for tcp/ip under avanceret - wins.

ydermere kan du lave en hostfil som kan loades af tcp'en, indlæses samme sted hvor du aktiverer netbios
Avatar billede jules_verne Nybegynder
18. april 2002 - 18:52 #13
Okay, tak. Jeg prøver det lige...
Avatar billede retaxes Nybegynder
18. april 2002 - 19:09 #14
ja, jeg skulle lige indlemme datterens, det skete blot med en ændring af hostfilen og så var der forbindelse til hendes også, det har der ikke været i flere måneder, hvis nogen sinde.
jeg bruger fast ip fra Cybercity, så jeg kan få glæde af både lokalnet og Inet, og alle maskiner kører på inet hver for sig, ingen afhængighed af hinanden.
Avatar billede jules_verne Nybegynder
20. april 2002 - 01:13 #15
Okay, undskyld ventetiden, jeg har ikke lige haft tid. Nej, desværre, retaxes, det hjalp ejheller. Og af en eller anden grund kunne jeg nu slet ikke få Win98 PCen tilbage til de gamle indstillinger (med dynamisk IP), så den nu slet ikke kunne komme på nettet. Så jeg måtte geninstallere Windows 98, og nu kan den da i det mindste komme på nettet :) Men jeg opgiver at få LAN til at virke for denne gang, da jeg har travlt med en opgave på studiet, så jeg må fedte videre med det en anden god gang... Thanks for trying!
Avatar billede retaxes Nybegynder
20. april 2002 - 10:11 #16
husk at lukke spm. og at tage dine point til dig!
Avatar billede jules_verne Nybegynder
20. april 2002 - 21:30 #17
(hvisker) hvordan gør jeg det?...
Avatar billede rkhdk Nybegynder
20. april 2002 - 21:32 #18
lav et svar, og accepter det!
Avatar billede jules_verne Nybegynder
21. april 2002 - 12:32 #19
Okay, tak! SVAR!
Avatar billede skytten1 Nybegynder
14. maj 2002 - 12:45 #20
I nogle spil står den og kalder på internettet "bagved" når der hostes eller joineset tryk på "esc" og du kommer i visse tilfælde videre.
Er det et spil der behøver IPX protokol er det vigtigt at denne er rigtig installeret.
Du skal kunne se en pil efter protokollen der peger på en tekst der beskriver navnet på dit netkort