Avatar billede f_q123 Nybegynder
17. april 2002 - 22:03 Der er 10 kommentarer og
3 løsninger

FAT32 eller NTFS ???

Jeg skal installere XP og ved ikke om jeg skal beholde nit nuværdrende FAT 32 eller skifte til NTFS !

Hvad skal jeg vælge og hvorfor.

Avatar billede casper2 Nybegynder
17. april 2002 - 22:05 #1
Nfts er hvis at fortrække hvis du ikke er i netværk med andre computere der kører ældre styrersystemer. Det er både hurtigere og mere stabilt
Avatar billede krofar Nybegynder
17. april 2002 - 22:05 #2
med NTFS er der mulighed for at komprimere drevet/drevene så du får meget mere udnyttelse af din/dine hardisk.
Avatar billede casper2 Nybegynder
17. april 2002 - 22:07 #3
Ved ikke om jeg fik gjort det klart, men der er kun de nyeste styresystemer der kan se et Ntfs drev!! :)
Avatar billede nicklasb Nybegynder
17. april 2002 - 22:08 #4
Du kan også kode enkelte mapper på en NTFS-patision.. Altså have en privat mappe til hver bruger..
Avatar billede f_q123 Nybegynder
17. april 2002 - 22:09 #5
Casper2 > Man kan vel også betegne XP som nyt....
Avatar billede f_q123 Nybegynder
17. april 2002 - 22:19 #6
Vil det sige at en win 98 se ikke vil kun se drevene på computeren med xp (computerne er sammen i netværk) ??
Avatar billede jdr_lundgren Nybegynder
17. april 2002 - 22:21 #7
Nogen der kan huske hvordan man FAT32 om til ntfs i dos ?
noget ala dette ?
d:>\convert c: fs:ntfs
mener det er noget i den stil men kan ikke huske det :(
Avatar billede halvsku Nybegynder
17. april 2002 - 22:22 #8
Nej, Windows 98SE kan ikke se et NTSF drev, men du kan lave en partition så Win 98SE ligger på FAT32 og Win XP ligger på NTSF.
Avatar billede f_q123 Nybegynder
17. april 2002 - 22:25 #9
halvsku > Jeg tror du har misforstået.

Jeg har 2 computere som begge sidder i det samme netværk. Den ene har win98se med fat32, og den anden skal jeg installe xp på. På den med xp overvejer jeg ntsf, men vil computerne kunne se hinanden ???
Avatar billede krofar Nybegynder
17. april 2002 - 22:27 #10
Nej, det vil de ikke kunne
Avatar billede gitrian Nybegynder
18. april 2002 - 12:15 #11
Det er dog utroligt så mange forkerte svar.

De kan godt se hinanden nå de sidder i samme netværk.
Avatar billede gitrian Nybegynder
18. april 2002 - 12:20 #12
Meget simpelt eksempel:

Win98 kontakter via en fælles protokol XP og beder om at se delte mapper. XP læser på NTFS-drevet og sender oplysninger tilbage til Win98 via en fælles protokol. Dvs. Win98 vil aldrig læse direkte på drevet men tilgå det via XP.
Avatar billede nicklasb Nybegynder
18. april 2002 - 15:04 #13
En Win98 maskine og en XP'er kan altså saktens se hinanden på et netværk.. Du skal bare indstallere NetBEUI.. Du skal ikke spørge mig hvad det gør ved netværket, men det virker i hvert falde på mine computere..