Avatar billede halvsku Nybegynder
17. april 2002 - 16:38 Der er 27 kommentarer og
1 løsning

Brænder

Hej

Jeg har lige fået en nye brænder.
Men når jeg brænder en MP3 fil over på en CD, og jeg så bagefter prøver at spille den på min CD-afspiller virker den ikke, CD'en begynder ikke engang at køre rundt, men jeg kan sagtens hører CDen på min PC.
Nogle der ved hvad der kan være galt?
Det er denne brænder:

http://edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1274847896 .
Jeg kører Windows XP pro, og bruger Nero til at brænde mine CD'er med.
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
17. april 2002 - 16:40 #1
hvem vil fortælle ham det....
Avatar billede halvsku Nybegynder
17. april 2002 - 16:41 #2
Fortælle mig hvad?
Avatar billede nof Nybegynder
17. april 2002 - 16:42 #3
Prøv Adaptecs Easy CD Creator...
Avatar billede jarlaxle Nybegynder
17. april 2002 - 16:48 #4
prøv at spille cd'en på et andet anlæg hvis du har mulighed for det, for det kan være at dit anlæg ikke kan spille brændte cd'er..
Avatar billede summer Mester
17. april 2002 - 17:02 #5
I må da være skøre :) Nero er verdens bedste brændersoftware. Jeg kører med win98se og Nero funker bare. Jeg tror det er din connection der er galt med. Lige 10 min.
Avatar billede summer Mester
17. april 2002 - 17:18 #6
Denne connection virker:
HHD skal sidde som master på primary IDE og CD-romdrev som slave på samme. På secondary sætter du brænder som master. Tjek dine jumpere. Set bag fra skal ”dimsen” sidde til højre v/master og i midten v/slave. Autodetecte dine drev (det foregår vist automatisk i XP).
TJek i Enhedsorientering, eller hvad det hedder i XP, at alle dine drev er korrekt registreret. Tjek at DMA er aktiveret i alle dine drev. Se lige hvilken Version Firmware din brænder har. Jeg har været udsat for, at en helt ny brænder skulle have firmwaren opdateret, inden den virkede optimalt: http://www.liteonit.com.tw/english-load-firmware.htm Opdater til nyeste Nero 5.5.8.0 gratis her: http://www.nero.com/en/download.htm
Download Nero5580.exe fra en af de fem servere og gem den hvor du plejer at gemme downloads. Dernæst går du lidt længere ned og vælger Danish, hvis nero skal køre på dansk. Endelig går du ned og downloader CoverDesigner & WaveEditor Help Files - tast Danish og gem. Nu går du ind hvor du har gemt de tre Nero-downloads og installerer dem en af gangen og genstarter. Tænk ikke på din gamle Nero-installering. Det finder programmet selv ud af.
Så kører det.

http://www.liteonit.com.tw/english-load-firmware.htm
Avatar billede rs2000 Nybegynder
17. april 2002 - 17:26 #7
Har du brændt cd'en som en audio-plade eller data-plade?
Avatar billede halvsku Nybegynder
17. april 2002 - 18:06 #8
rs2000 : Audio - er det ikke det man skal?

Summer : Hvad er DMA? Jeg har også sat brænder som master på det ene IDE stik, og HDD som master og DVD som slave på det samme stik, men hvordan ved jeg hvilket af IDE stikkene på motherboardet der er "primary IDE"?
Det andet har jeg selfølgelig gjort :)

Jarlaxle : Jeg har ikke mulighed for at prøve på et andet anlæg lige nu, men prøver senere eller imorgen.

PS. Undskyld jeg først svarer nu, men min forbindelse svigtede...

Nof : Hvor finder jeg det program?
Avatar billede summer Mester
17. april 2002 - 18:50 #9
DMA kan du læse om her: http://www.wintip.dk/trimning/dma.htm
Kort sagt for processoren hurtigere adgang til Harddisken.
Du højreklikker på Denne computer> Egenskaber> Enhedsorientering> klik på + tegnet ud for cdrom> Maker cd-romdrev> Egenskaber> Indstillinger> Sæt v i DMA, hvis det mangler> tjek om drev-bogstav er rigtigt. Nu gør du nøjagtig det samme med brænderen og tjekker den for bogstav.
Nu markerer du nedenunder Diskdrev samme fremgangsmåde med HDD.
Hvis du ellers ikke har "pillet" er IDE kablet det der går op til HDD'en det Primary.
Med Nero kan du både brænde on the fly, altså direkte kopiering og med alm. "træk og slip" I Nero hedder det Lyd-cd
Skal se fodbold, så er lidt fraværende et stykke tid.
Avatar billede geforce3 Praktikant
17. april 2002 - 19:55 #10
Er du sikker på det ikke er mp3 du har lagt på cd´en
Avatar billede rs2000 Nybegynder
17. april 2002 - 20:46 #11
Er det en næsten ny cd afspiller der ikke vil køre den(f.eks. Sony)
Jeg har en Sony DAVS300 DVD/CD afspiller,den vil ikke køre nogle hjemme brændte.(Skrammel)Den var ellers dyre nok.
Så kan man få en der koster 995kr i Fakta der kan køre alt:-(
Avatar billede halvsku Nybegynder
17. april 2002 - 20:50 #12
rs2000 : Nej, jeg tror ca. at den er 4 år gammel, og så kostede den ikke megt mere end 800 kr.
Avatar billede rs2000 Nybegynder
17. april 2002 - 20:53 #13
Så er jeg blank for muligheder,når du har brændt som Audio.
Du må prøve i en anden afspiller,for at udelukke om det er din cd afspiller eller pladen.
Avatar billede halvsku Nybegynder
17. april 2002 - 20:53 #14
Hmm, der er ikke noget der hedder "DMA" i Windows XP.
Avatar billede halvsku Nybegynder
17. april 2002 - 20:54 #15
rs2000 : Okay, men mange tak for forsøget.
Tror du også at det kan være et "connection" problem?
Avatar billede rs2000 Nybegynder
17. april 2002 - 21:00 #16
Nej det tror jeg ikk,når den nu kan brænde og afspille uden problemer.
Hvad medier/plader bruger du?
Jeg har haft problemer med Mr.Platium og Sirius.
De kunne nu godt afspilles,men ca halv henne på pladen begyndte lyden at "knase".
Avatar billede halvsku Nybegynder
17. april 2002 - 21:03 #17
Jeg har kun to som jeg fik gratis med i parken da jeg købte brænderen. Det er vist nogen LiteOn selv har lavet, der står i hvert fald LiteOn på dem.

Har været for doven til at gå ned og købe nogen flere :D
Avatar billede rs2000 Nybegynder
17. april 2002 - 21:05 #18
Nå,men de burde nu også være gode nok.
Den cdafspiller du har,kan den køre andre brændte plader?
Avatar billede halvsku Nybegynder
17. april 2002 - 21:07 #19
rs2000 : Jeg ved det ikke, har aldrig prøvet før...
Avatar billede halvsku Nybegynder
17. april 2002 - 21:07 #20
Hmm, jeg sider lige og tænker - det lyder da mest logisk at det er min CD afspiller der ikke kan afspille brændte CD'er, da både min brænder og DVD-drev kan spille dem.
Prøver lige at tage hjem til imorgen for at se om det virker dér.
Avatar billede halvsku Nybegynder
17. april 2002 - 21:09 #21
"prøver lige at tage hjem til en ven imorgen for at se om det virker der"
Avatar billede rs2000 Nybegynder
17. april 2002 - 21:12 #22
Der er desværre nogle afspillere der ikke kan køre brændte plader.:-(
Jeg har hørt om både Sony og Pioneer der brokker sig.
Min Sony skriver bare "No Disc" når der kommer en brændt i.
Har hørt om en Pioneer der bare stod og "smækkede" med lågen.
Avatar billede halvsku Nybegynder
17. april 2002 - 21:19 #23
Jeg tjekker også det der med kablerne imorgen, er for træt til at ligge og lege med PC'er nu.
Avatar billede claus1 Nybegynder
18. april 2002 - 14:03 #24
Du skriver at du kun har de 2 skiver der kom med i pakken!!
Når man køber en LiteOn brænder, får man en CDR, og en CDRW med, og du har garanteret brændt på CDRW'en... Og så kan du sgu ikke spille den i dit anlæg..!
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
19. april 2002 - 19:44 #25
undskyld min hurtige kommentar øverst -  men jeg ku ikke nå at skrive forklaringen!
har du brændt filerne som mp3'er eller wave??
Avatar billede rs2000 Nybegynder
19. april 2002 - 22:56 #26
Hva så fik du afprøvet i en anden CD afspiller?????????
Avatar billede halvsku Nybegynder
22. april 2002 - 17:23 #27
Claus1 : Du havde sku ret :D

PS. I må virkelig undskylde at jeg først svarer tilbage nu.
Avatar billede halvsku Nybegynder
22. april 2002 - 17:25 #28
Nå ja - tak for hjælpen.