Avatar billede stan_the_man Nybegynder
16. april 2002 - 16:42 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Funktioner i GUI eller for sig selv?

Normalt i programmering siger man, at det er fornuftigt at lave en funktionskomponent, der indeholder alle funktioner i systemet af hensyn til senere opgraderinger og rettelser.
Nu har jeg flere steder i forbindelse med webshops i PHP set, at man lægger funktioner og HTML på samme side, således at funktionerne ligger på den side, hvor de bliver brugt. Hvad er argumentet herfor, eller er det bare dårligt design?
Avatar billede limemedia Nybegynder
16. april 2002 - 16:45 #1
det er bare dårligt design, manglende omtanke for genanvendelighed og dovenskab ved programmøren
Avatar billede stan_the_man Nybegynder
16. april 2002 - 16:50 #2
Også selvom det er de trivielle funktioner, som kun vedrører den side?
Avatar billede delwin Nybegynder
16. april 2002 - 16:51 #3
de trivielle funktioner skal jo ofte også bruges på andre sider..
Avatar billede limemedia Nybegynder
16. april 2002 - 16:54 #4
Det eneste jeg accepterer på mine egne sider er loops gennem et resultatarray samt kald af funktioner i andre biblioteker. Således mener jeg at der ikke skal nogen funktioner på selve "layoutsiden", og samtidig at dine funktionsbiblioteker skal være 100% designuafhængige, forstået på den måde at du ikke i en funktion returnerer fx. designspecifik html kode, farvekoder osv osv
Avatar billede lundsfryd Nybegynder
16. april 2002 - 16:54 #5
Jeg tror også, at det er svært at finde et godt argument for at lægge funktioner på samme side som HTML'en. Og ja, _netop_ trivielle funktioner er jo guld at genbruge. Det, man hele tiden skal holde sig for øje er simpelthen at lave sit program-design således, at der kun skal rettes ét sted, hvis noget funktionalitet skal ændres/opdateres.