Avatar billede m-kris Nybegynder
16. april 2002 - 13:24 Der er 31 kommentarer og
1 løsning

Multiple choice

Jeg skal lave en multiple choice opgave med tre valgmuligheder (check box) for hvert spørgsmål.
Jeg har derefter en knap, man skal trykke på for at se, hvor mange rigtige og forkerte besvarelser man har.
Jeg har yderligere en box, der fortæller, hvor mange forsøg, man har gjort.

Er der et bud på, hvordan jeg griber det an?

hilsen
m-kris

Avatar billede Himbear Nybegynder
16. april 2002 - 13:48 #1
Det med antal forsøg, mener du antal gange man har klikket i checkboxen? Eller er det først et forsøg når man har klikket på knappen, der tjekke om det er rigtigt?
Avatar billede Himbear Nybegynder
16. april 2002 - 14:16 #2
Jeg har et forslag klar:

Lav 3 checkboxes og kald dem 1, 2 og 3. Lav den knap som skal checke om det er rigtigt. Og lav en reset knap (midlertidigt).

På checker knappen skal det her script være:

global checkSum
global answer01
global answer02
global answer03
global checkers
on mouseUp me
  if member(1).hilite = answer01 then
    checkers = checkers +1
  end if
  if member(2).hilite = answer02 then
    checkers = checkers +1
  end if
  if member(3).hilite = answer03 then
    checkers = checkers +1
  end if
  if checkers = 3 then
    Alert "Tilykke, du har svaret rigtigt i dit" && checkSum & ". forsøg."
    checkers = 0
    checkSum = 1
    member(1).hilite = 0
    member(2).hilite = 0
    member(3).hilite = 0
  else
    Alert "Desværre, du havde kun" && checkers && "rigtig(e)."
    checkSum = checkSum +1
    checkers = 0
    member(1).hilite = 0
    member(2).hilite = 0
    member(3).hilite = 0
  end if
end

Og på reset knappen:

global checkSum
global answer01
global answer02
global answer03
global checkers
on mouseUp me
  checkSum = 1
  answer01 = 1
  answer02 = 0
  answer03 = 1
  checkers = 0
end

Med answer01, -02 og -03 bestemmer du hvad for nogle svar der er rigtige.
Avatar billede m-kris Nybegynder
16. april 2002 - 18:22 #3
Det er først et forsøg, når man har klikket på tjek-knappen.
Tak for dit hurtige svar - jeg skal til nat-filmfestival, så jeg vil kigge på det senere.
Avatar billede Himbear Nybegynder
16. april 2002 - 18:41 #4
Fint, sådan har jeg også lavet det!
Avatar billede m-kris Nybegynder
17. april 2002 - 17:01 #5
Nu har jeg fået kigget på din kode, og bliver lidt rød om ørene!
Fordi jeg bliver klar over, at jeg har fået formuleret mit spørgsmål alt for upræcist.
Jeg har 5 spørgsmål med hver tre muligheder.
Når man trykker på tjek knappen, skal der i nogle "fields" ud for hver checkbox/spørgsmål indsættes en "afhakning" (grafik) ved de rigtige svar og et minus ved de forkerte.
Yderligere skal der i to andre "fields" indsættes henholdsvis antallet af rigtige svar og antallet af forsøg.
Vil det være nemmere, hvis jeg sendte dig DIR filen?

Hilsen
m-kris
Avatar billede Himbear Nybegynder
17. april 2002 - 17:06 #6
hehe... det er ok! Ja prøv at sende det.

cordes@oncable.dk
Avatar billede Himbear Nybegynder
18. april 2002 - 10:03 #7
Nu har jeg lavet den. Jeg kan desværre ikke bare sende den tilbage, for jeg har kun Director 8.5 og du havde lavet den i 8.0!

Men jeg kan guide dig i gennem det.
Avatar billede Himbear Nybegynder
18. april 2002 - 10:18 #8
Du skal insætte det her i en behavior på din checker-knap. Hvis du ikke ved hvor og hvordan man gør det, siger du lige til.

global checkSum
global checkers
on mouseUp me
  if member("1. box").hilite = member("1. tjek").text and member("2. box").hilite = member("2. tjek").text and member("3. box").hilite = member("3. tjek").text then
    checkers = checkers +1
  end if

  if member("4. box").hilite = member("4. tjek").text and member("5. box").hilite = member("5. tjek").text and member("6. box").hilite = member("6. tjek").text then
    checkers = checkers +1
  end if

  if member("7. box").hilite = member("7. tjek").text and member("8. box").hilite = member("8. tjek").text and member("9. box").hilite = member("9. tjek").text then
    checkers = checkers +1
  end if

  if member("10. box").hilite = member("10. tjek").text and member("11. box").hilite = member("11. tjek").text and member("12. box").hilite = member("12. tjek").text then
    checkers = checkers +1
  end if

  if member("13. box").hilite = member("13. tjek").text and member("14. box").hilite = member("14. tjek").text and member("15. box").hilite = member("15. tjek").text then
    checkers = checkers +1
  end if

  if checkers = 5 then
    put checkers into member("output")
    put checkSum into member("forsøgbox")
    chekcers = 0
    checkSum = 1
  else
    put checkers into member("output")
    put checkSum into member("forsøgbox")
    checkSum = checkSum +1
    checkers = 0
    member("1. box").hilite = 0
    member("2. box").hilite = 0
    member("3. box").hilite = 0
    member("4. box").hilite = 0
    member("5. box").hilite = 0
    member("6. box").hilite = 0
    member("7. box").hilite = 0
    member("8. box").hilite = 0
    member("9. box").hilite = 0
    member("10. box").hilite = 0
    member("11. box").hilite = 0
    member("12. box").hilite = 0
    member("13. box").hilite = 0
    member("14. box").hilite = 0
    member("15. box").hilite = 0
  end if
end
Avatar billede Himbear Nybegynder
18. april 2002 - 10:21 #9
Det næste du skal sørge for er, at man kun kan have et svar klikket til ad gangen. Det her skal ind på dine checkboxe's script:

on mouseUp me
  member("2. box").hilite = 0
  member("3. box").hilite = 0
end

Det skal du ændre så det passer til de forskellige, den næste vil feks. være:

on mouseUp me
  member("1. box").hilite = 0
  member("3. box").hilite = 0
end

Er du med?
Avatar billede Himbear Nybegynder
18. april 2002 - 10:25 #10
Til sidst er der lige et par småting.

Du skal bytte rundt på navnene på 1. box og 2. box.

Du skal navngive dit rigtige svarfelt (memberet "felt") til output.

Du skal insætte svarene i alle tjek-memberne.
1 er for rigtigt svar
0 er for forkert svar
Avatar billede m-kris Nybegynder
18. april 2002 - 15:15 #11
Tak for din store indsats!!
Nu er jeg nået til at indsætte svarene i tjek-memberne, som jeg har fumlet lidt rundt med.
Jeg har to stykker grafik - "Yes" og "No" (som du ikke fik), som jeg vil indsætte i tjek-felterne. Desuden skal jeg definere, om svaret er rigtigt eller forkert.
Hvordan skriver jeg mit script? Er det ligegyldigt, om det er et cast- eller spritescript?
Hvilken handler bruger jeg?
Avatar billede Himbear Nybegynder
18. april 2002 - 15:18 #12
Hvad skal du bruge yes og no til?

Hvad for et script tænker du på?
Avatar billede m-kris Nybegynder
18. april 2002 - 17:32 #13
I bjælken ud for spørgsmålene vil jeg have, at der skal komme enten et "flueben" eller et minus (de to stykker grafik), når man trykker på tjek-knappen.
Jeg kommer i tanke om, at jeg har lavet en tekstfield i denne bjælke (1. tjek osv.), og det er vel forkert - der skal jo ikke tekst i, så det skal vel bare være en "rectangle"?
Hvordan resetter jeg antallet af forsøg?
Avatar billede Himbear Nybegynder
18. april 2002 - 17:38 #14
Så skal meget af det nok laves om igen, men tror du ikke at du har fat i det?

Lav en knap, der har scriptet:

global checkers
global checkSum
On MouseUp
checkers = 0
checkSum = 1
end
Avatar billede m-kris Nybegynder
18. april 2002 - 17:49 #15
Det var en skam - det troede jeg, du havde set i min DIR fil.
Avatar billede Himbear Nybegynder
18. april 2002 - 18:21 #16
Jeg kunne ikke åbne cast filen. De har nok været dér.
Avatar billede Himbear Nybegynder
22. april 2002 - 08:22 #17
Hvordan går det med det?
Avatar billede m-kris Nybegynder
22. april 2002 - 12:50 #18
Jeg prøver og prøver - men jeg må indrømme, at jeg ikke kan finde ud af sidste etape med de grafiske members.
Gider du hjælpe? Skal jeg sætte pointene op?
Avatar billede Himbear Nybegynder
22. april 2002 - 12:56 #19
okay prøv at maile den til mig igen cordes@oncable.dk :)

Så skal du lige forklare hvad det er du mangler.
Avatar billede Himbear Nybegynder
22. april 2002 - 13:00 #20
Men du behøver ikke at sætte pointene op, 100 point er mere end rigeligt.
Avatar billede Himbear Nybegynder
22. april 2002 - 13:22 #21
har du sendt den?
Avatar billede m-kris Nybegynder
22. april 2002 - 14:54 #22
Jeg sender den nu. Jeg er ikke on-line hele tiden :)
Avatar billede Himbear Nybegynder
23. april 2002 - 09:54 #23
Hvornår skal de yes og no forsvinde igen?

De skal komme frem når man trykker på tjek og viser hvilke spørgsmål der er rigtige og forkerte.

Og ikke hvad for nogle spørgsmål brugeren har svaret rigtigt og forkert på, vel?
Avatar billede m-kris Nybegynder
23. april 2002 - 11:42 #24
Jo, det er meningen, at de skal vise, hvilke spørgsmål brugeren har svaret rigtig og forkert på.
Kan de ikke forsvinde, når man trykker på nulstil knappen, som også resetter antal forsøg?
Avatar billede Himbear Nybegynder
23. april 2002 - 11:46 #25
Men jeg synes bare at det virker ret underligt, at der skal komme et yes, ud for feks. 1, hvis han ikke krydser den af ... kan du følge mig?
Avatar billede m-kris Nybegynder
23. april 2002 - 14:44 #26
Dette viser, hvor svært det er at kommunikere på skrift. Jeg havde forestillet mig, at der kun kom et "yes" eller "no" ud for de svar, der var krydset af. Det er min fejl, det har jeg ikke specificeret.
Men jeg hælder mere og mere til den mening, at jeg måske helt skal skippe bjælken med de grafiske members. Hvad synes du?
Jeg har nu kopieret alle dine scripts over i min originale fil (Director 7) og rettet alting til, men jeg bliver ved med at få en script error i første linie af tjek scriptet "on mouseUp
if member("1. box").hilite = field("svar").line[1] osv. Errormeddelelsen siger "cannot find cast member  ""    Det fungerer fint i din fil, som jeg kan åbne i D8. (Men jeg har lavet hele mit projekt i D7)
Hvad kan der være galt? Jeg synes jeg nu har stirret på det længe, og kan ikke finde nogen fejl. Jeg har kopieret fielden "svar".
Avatar billede Himbear Nybegynder
23. april 2002 - 15:10 #27
hmm... det er jo ikke sikkert at det er understøttet i Director 7. Hvorfor bruger du ikke 8'eren?
Avatar billede Himbear Nybegynder
23. april 2002 - 15:11 #28
Jeg synes at du skal droppe bjælken der, det er næsten bedre hvis den ikke er der.
Avatar billede m-kris Nybegynder
23. april 2002 - 16:16 #29
Jeg bliver nødt til at bruge D7, fordi jeg skal vedlægge mine original filer i specialet, så censor kan se dem, og han har D7.
Når du siger, at det ikke er understøttet i D7, hvad mener du så?
Jeg forstår heller ikke errormeddelelsen - ""  er jo ikke et reelt castmember.

Endnu engang tak, fordi du hænger på endnu :)
Avatar billede m-kris Nybegynder
23. april 2002 - 17:19 #30
Py ha, så nåede vi vist til vejs ende!
Jeg fandt ud af at rette det. Jeg erstattede field("svar").line[1] osv. med member("svar").line[1], satte svarene ind i en text member, og så fungerede det.
Avatar billede Himbear Nybegynder
24. april 2002 - 07:54 #31
Godt nok! Der er sket nogle forskelle på programmeringen i Director 7 og 8, så det er ikke alle ting, man laver i Director 8 som kan bruges i 7'eren.

Men det godt at det lykkedes langt om længe ;)

Har du sat dine textfields til backgrounds transperant, så der ikke kommer den hvide baggrund på dem?

Tak for point!
Avatar billede m-kris Nybegynder
24. april 2002 - 12:28 #32
Ja, godt du lagde mærke til det.
Jeg har siden lavet lidt om på koden. Nu er det sådan, at når man trykker på tjek knappen, så kommer der tilbagemelding til eleven, om svaret var rigtigt eller forkert. Alle andre tjek-members vises ikke, kun dem, der er hilitet. Det fungerer bedre, fordi de ikke skal have svarene forærende, men selv finde dem.
Multiple choice siderne var et krav fra min vejleders side til projektet, selv om man ved, at man ikke lærer så meget af multiple choice opgaver. Eleverne bruger mere tasterne end hovedet!
Men jeg er glad for, at jeg med din store hjælp kan opfylde det krav. TAK!

Hilsen
m-kris