Avatar billede martinmmn Nybegynder
16. april 2002 - 13:09 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Sammenlign data i to kolonner og vis kun dubletter

Hej,

Jeg har to kolonner, hvor jeg skal se hvilke data fra kolonne 1 der indgår i kolonne 2. Jeg har altså brug for, at kunne tage en værdi ad gangen fra kolonne 1 og se om den findes i kolonne 2. Gør den det skal værdien skrives i en kolonne 3, som efterfølgende kun viser de data, der indgår i både kolonne 1 og 2.

Findes der en funktion der kan klare den, eller skal jeg bruge filtrer. Jeg kan ikke VBA.

Håber nogen kan svare ;-)

vh MartinM
Avatar billede b_hansen Novice
16. april 2002 - 13:19 #1
et lidt kryptisk svar:
i en ny kolonne tilføjes følgende formel:
=HVIS(TÆL.HVIS(B1:B10;A1)>0;A1;"")

Den forudsætter, at data er i kolonne A og B, og den sammenligner data i celle A1 med data i kolonne B
Avatar billede b_hansen Novice
16. april 2002 - 13:19 #2
denne skal så kopieres ned gennem hele datasættet
Avatar billede janvogt Praktikant
16. april 2002 - 13:50 #3
Prøv at indsætte denne i celle C1 og kopiere den ned så langt der er data i kolonne A. Så vil du få den ønskede liste i kolonne C.

=IF(ISNA(VLOOKUP(A1;B:B;1;FALSE));"";A1)

På dansk må det blive noget i retning af:
=HVIS(ER.IKKE.TILGÆNGELIG(LOPSLAG(A1;B:B;1;FALSK));"";A1)
Avatar billede rvm Nybegynder
16. april 2002 - 14:28 #4
Jeg ved godt du skrev du ikke kunne VBA, men her er løsningen i VBA *S*

Sub Find()
'
' Makro indspillet 30-01-2002 af Richardt Veje Madsen

'Denne makro sammenligner værdier i kolonne A med værdier i kolonne B
'Hvis der er sammmenfald kopiere værdien over i kolonne C, hvis
'værdien ikke står der i forvejen.

x = 2
ActiveCell.SpecialCells(xlLastCell).Select
antalrækker = ActiveCell.Row

For n = 2 To antalrækker
    If Cells(n, 1) <> "" Then
        Cells(n, 1).Select
        værdi = Cells(n, 1).Value
        With Range("B:B")
            Set c = .Find(værdi1, LookIn:=xlValues)
            If Not c Is Nothing Then
                With Range("C:C")
                    Set d = .Find(værdi1, LookIn:=xlValues)
                    If d Is Nothing Then
                        Cells(x, 3).Value = værdi
                        x = x + 1
                    End If
                End With
            End If
        End With
    End If
Next n

End Sub
Avatar billede sorensfar Nybegynder
16. april 2002 - 17:56 #5
rvm>
Jeg kan ikke selv VBA, men foreslår, at den eleGANte løsning også inddrager kolonne D, hvor der så ud for de sammenfaldende værdier der er fundet, angiver hvor mange gange der er sammenfald :o)
Avatar billede bak Seniormester
16. april 2002 - 19:51 #6
Indsæt denne formel i C2, istedet for at afslutte med enter tryk ctrl-shift-enter. kopier herefter formlen helt ned til sidste række
=TÆL.HVIS($B$2:$B$100;A2)

Den tæller for hver A-værdi hvor mange B-værdier der findes.
Avatar billede rvm Nybegynder
16. april 2002 - 21:48 #7
Til dem der er til VBA, så har der indsneget sig en lille fejl i min kode (fordi jeg klippede lidt i den). De steder, hvor der står "værdi1" skal der bare stå "værdi".

->sorensfar: Det er et godt forslag *S*
Avatar billede mdm Nybegynder
17. april 2002 - 14:30 #8
Avatar billede rvm Nybegynder
23. april 2002 - 15:13 #9
Hej martinmmn

Fik du løst dit problem ?
Avatar billede martinmmn Nybegynder
01. maj 2002 - 09:51 #10
Hej alle,
Tak for alle input. Jeg måtte modificere lidt for at komme til et resultat, jeg kunne bruge. bhansen var tættest på. Med en lille tilretning blev det perfekt =HVIS(TÆL.HVIS($B$1:$B$10;A1)>0;A1;""). $ har jeg tilføjet for at den ikke ændre cellenumre i kolonne B, når man kopierer den ned gennem datasættet.