Avatar billede yilmas Nybegynder
16. april 2002 - 12:07 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

ListeBox Problem!!

Jeg har en listebox, hvor jeg har nogle poster på. Disse poster bliver opdateret hvergang man klikker på en knappen Next.

Nu vil jeg gerne have, at når man klikker på en post i ListeBoxen, at det så bliver vist på nogle felter (Felterne hedder kundenr, kundenavn, Adr1, adr2)

Er der nogen der kan sige mig hvordan jeg skal lave det? Er det noget jeg kan lave på formen eller skal jeg bruge VBA ?
Avatar billede terry Ekspert
16. april 2002 - 12:10 #1
Me.kundenr = me.Listbox.column(0)
...
....
Avatar billede yilmas Nybegynder
16. april 2002 - 12:22 #2
Og det skal stå hvor?
Avatar billede yilmas Nybegynder
16. april 2002 - 12:23 #3
Du må uddybe det lidt mere terry
Avatar billede terry Ekspert
16. april 2002 - 12:43 #4
When you select a line in the listbox you can reference the columns in the list

with Me.YourListbox.column(x)

x is the column number from 0 to the numebr of columns -1

so if you have kundenr in column 0 (the first column) and you want to show this in a field you would use the following

Me.TheField = me.TheList.column(0)

TheField is the name of the field and TheList is the name of the listbox
Avatar billede yilmas Nybegynder
16. april 2002 - 13:13 #5
Men Terry, hvor skal jeg skrive denne kode? under ListBox eller Felterne? Kodegenerator? eller kan jeg bare skrive det i selve feltet?

Bliver felterne opdateret ved brug af Me.kundenr = me.Listbox.column(0)
, når jeg vælger en ny række?
Avatar billede terry Ekspert
16. april 2002 - 13:15 #6
On click event
Avatar billede terry Ekspert
16. april 2002 - 13:17 #7
The on click or even the after update event for the listbox
Avatar billede yilmas Nybegynder
16. april 2002 - 14:14 #8
okay, det virker.

Men lad os nu sige at jeg har lavet en knap der hedder "gem". når jeg vælger nogle rækker i ListBox og klikker "Gem" skal den gemme Kundenr fra hver af rækkerne.
Hvordan gøre jeg det??

Det ville være nemt nok, hvis det kun var 1 række, så kunne jeg bare bruge bruge samme måde som du viste mig, men hvad gøre jeg når jeg vælger flere rækker?
Avatar billede yilmas Nybegynder
16. april 2002 - 14:33 #9
Jeg skal vel lave en do/While?? Hvordan får jeg fat i antal rækker jeg har markeret?
Avatar billede terry Ekspert
16. april 2002 - 14:43 #10
This is taken from Access Help

The following example prints the value of the bound column for each selected row in a Names list box on a Contacts form. To try this example, create the list box and set its BoundColumn property as desired and its MultiSelect property to Simple or Extended. Switch to Form view, select several rows in the list box, and run the following code:

Sub BoundData()
    Dim frm As Form, ctl As Control
    Dim varItm As Variant

    Set frm = Forms!Contacts
    Set ctl = frm!Names
    For Each varItm In ctl.ItemsSelected
        Debug.Print ctl.ItemData(varItm)
    Next varItm
End Sub

The next example uses the same list box control, but prints the values of each column for each selected row in the list box, instead of only the values in the bound column.

Sub AllSelectedData()
    Dim frm As Form, ctl As Control
    Dim varItm As Variant, intI As Integer

    Set frm = Forms!Contacts
    Set ctl = frm!Names
    For Each varItm In ctl.ItemsSelected
        For intI = 0 To ctl.ColumnCount - 1
            Debug.Print ctl.Column(intI, varItm)
        Next intI
        Debug.Print
    Next varItm
End Sub
Avatar billede terry Ekspert
16. april 2002 - 14:50 #11
Simple example:

Private Sub Command2_Click()
Dim I As Integer
    For I = 0 To Me.List0.ListCount

        If Me.List0.Selected(I) = True Then

            Debug.Print Me.List0.Column(0, I)

        End If

    Next I

End Sub
Avatar billede yilmas Nybegynder
16. april 2002 - 14:54 #12
Contacts (Eksempel box) er det samme som ListBox (Min box)?
Avatar billede terry Ekspert
16. april 2002 - 14:57 #13
No Contacts is the form.
Look at the SIMPLE EXAMPLE!
Avatar billede yilmas Nybegynder
17. april 2002 - 10:30 #14
okay, det virker...Tak for hjælpen :o)
Avatar billede terry Ekspert
17. april 2002 - 11:13 #15
great og tak :o)