Avatar billede plexx Nybegynder
15. april 2002 - 23:41 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Problem med at læse dele af en linje.

Hej eksperter.

Jeg har denne linje til at stå i en tekstfil:
"Navn<xxx><yyy><zzz>" killed "Navn2<xxx2><yyy2><zzz2>" with "Våben"

Hvordan får jeg delt den linje op i disse variabler?
Navn =......
xxx =......
yyy =......
Navn2 =.....
xxx2 =.....
yyy2 =.....
zzz2 =.....
Våben =.....

Bemærk: alle variablerne skal kunne være forskellige længder.

På forhånd tak
Avatar billede jacobfedefifi Nybegynder
15. april 2002 - 23:43 #1
Bare en lille kommentar til scriptet, undgå at bruge æ,å,ø det kan give nogle dumme problemer. (Hvis våben alt så henviser til en variabel med å :-)"
Avatar billede plexx Nybegynder
15. april 2002 - 23:45 #2
ja det kan du have ret i
Avatar billede eagleeye Praktikant
15. april 2002 - 23:47 #3
lad mig tage et eks: du vil havde..
"plexx<45><46><47>" killed "eagleeye<10><11><12>" with "paintgun"
til:

Navn = plexx
xxx = <45> eller 45
ovs..
Navn2 = eagleeye
ovs ovs..

er det rigtigt forstået?
Avatar billede plexx Nybegynder
15. april 2002 - 23:48 #4
ja
Avatar billede plexx Nybegynder
15. april 2002 - 23:48 #5
xxx = 45
Avatar billede eagleeye Praktikant
16. april 2002 - 00:10 #6
Her er lidt kode..:

<html>
<head>
<title></title>
</head>
<body>

<%
dinStr = """plexx<45><46><47>"" killed ""eagleeye<10><11><12><"" with ""paintgun"""

indexStart = 2 'Index til første "
indexSlut = inStr(1,dinStr,"<") 'index til første <
Navn = Mid(dinStr,indexStart,indexSlut-indexStart) 'Finder Navn
indexStart = indexSlut+1 'Sætter start til første char efter første <
indexSlut = inStr(indexStart,dinStr,">")  ' finder første >
xxx = Mid(dinStr,indexStart,indexSlut-indexStart) 'Finder XXX
indexStart = indexSlut+2 'Sætter start til første char efter anden <
indexSlut = inStr(indexStart,dinStr,">") ' finder anden >
yyy = Mid(dinStr,indexStart,indexSlut-indexStart) 'Finder YYY
indexStart = indexSlut+2 'Sætter start til første char efter 3. <
indexSlut = inStr(indexStart,dinStr,">") ' finder 3. >
zzz = Mid(dinStr,indexStart,indexSlut-indexStart) 'Finde 'ZZZ
indexStart = inStr(indexSlut+3,dinStr,"""") 'Finde " før Navn2
indexStart = indexStart + 1  'sætter start til første char i Navn2
indexSlut = inStr(indexStart,dinStr,"<") 'Finder slut på navn2
Navn2 = Mid(dinStr,indexStart,indexSlut-indexStart) 'kopier Navn2
indexStart = indexSlut+1 'Finder start på xxx2
indexSlut = inStr(indexStart,dinStr,">") 'finde slut på xxx2
xxx2 = Mid(dinStr,indexStart,indexSlut-indexStart) 'kopier xxx2
indexStart = indexSlut+2 'Finder start på yyy2
indexSlut = inStr(indexStart,dinStr,">") 'finde slut på yyy2
yyy2 = Mid(dinStr,indexStart,indexSlut-indexStart) 'kopier yyy2
indexStart = indexSlut+2 'Finder start på zzz2
indexSlut = inStr(indexStart,dinStr,">")  'finde slut på zzz2
zzz2 = Mid(dinStr,indexStart,indexSlut-indexStart) 'kopier zzz2
indexStart = inStr(indexSlut+3,dinStr,"""") 'finder start på vaaben
indexStart = indexStart + 1 'sætter start til først char i vaaben
vaaben = Mid(dinStr,indexStart,len(dinStr)-indexStart) 'kpoier vaaben

Response.Write "dinStr = " & dinStr & "<br>"
Response.Write "Navn = " & Navn & "<br>"
Response.Write "xxx = " & xxx & "<br>"
Response.Write "yyy = " & yyy & "<br>"
Response.Write "zzz = " & zzz & "<br>"
Response.Write "Navn2 = " & Navn2 & "<br>"
Response.Write "xxx2 = " & xxx2 & "<br>"
Response.Write "yyy2 = " & yyy2 & "<br>"
Response.Write "zzz2 = " & zzz2 & "<br>"
Response.Write "vaaben = " & vaaben & "<br>"

%>
</body>
</html>

det krøver at formatet er ens som du skriver det "navn<xxx>..."
Avatar billede eagleeye Praktikant
16. april 2002 - 00:18 #7
navnene må ikke indeholde >  og xxx,yyy,zzz må heller ikke indeholde < eller > som en del af teksten.

Men det har du nok taget højde for da du har brugt < og > som skille tegn.
Avatar billede plexx Nybegynder
16. april 2002 - 00:21 #8
hovsa jeg skulle jo også have "killed" med!!!  :)
ellers virker det fint
Avatar billede eagleeye Praktikant
16. april 2002 - 00:23 #9
hvor skal "killed" ind ?? i en variable??
Avatar billede plexx Nybegynder
16. april 2002 - 00:24 #10
ja tak
variablen skal hedde action
Avatar billede eagleeye Praktikant
16. april 2002 - 00:26 #11
ok så der kan også stå andet end killed...
Avatar billede plexx Nybegynder
16. april 2002 - 00:26 #12
yeps
Avatar billede eagleeye Praktikant
16. april 2002 - 00:31 #13
Sådan her:

<html>
<head>
<title></title>
</head>
<body>

<%
dinStr = """plexx<123""45><46><47>"" killed ""eagleeye<10><11><1NOGET ANDET>"" with ""paintgun"""

indexStart = 2 'Index til første "
indexSlut = inStr(1,dinStr,"<") 'index til første <
Navn = Mid(dinStr,indexStart,indexSlut-indexStart) 'Finder Navn
indexStart = indexSlut+1 'Sætter start til første char efter første <
indexSlut = inStr(indexStart,dinStr,">")  ' finder første >
xxx = Mid(dinStr,indexStart,indexSlut-indexStart) 'Finder XXX
indexStart = indexSlut+2 'Sætter start til første char efter anden <
indexSlut = inStr(indexStart,dinStr,">") ' finder anden >
yyy = Mid(dinStr,indexStart,indexSlut-indexStart) 'Finder YYY
indexStart = indexSlut+2 'Sætter start til første char efter 3. <
indexSlut = inStr(indexStart,dinStr,">") ' finder 3. >
zzz = Mid(dinStr,indexStart,indexSlut-indexStart) 'Finde 'ZZZ
indexStart = inStr(indexSlut,dinStr,""" ") + 2 'Sætter start til første char efter " . i action
indexSlut = inStr(indexStart,dinStr," """) ' finder slut på action "
action = Mid(dinStr,indexStart,indexSlut-indexStart) 'Finde 'ZZZ

indexStart = inStr(indexSlut,dinStr,"""") 'Finde " før Navn2
indexStart = indexStart + 1  'sætter start til første char i Navn2
indexSlut = inStr(indexStart,dinStr,"<") 'Finder slut på navn2
Navn2 = Mid(dinStr,indexStart,indexSlut-indexStart) 'kopier Navn2
indexStart = indexSlut+1 'Finder start på xxx2
indexSlut = inStr(indexStart,dinStr,">") 'finde slut på xxx2
xxx2 = Mid(dinStr,indexStart,indexSlut-indexStart) 'kopier xxx2
indexStart = indexSlut+2 'Finder start på yyy2
indexSlut = inStr(indexStart,dinStr,">") 'finde slut på yyy2
yyy2 = Mid(dinStr,indexStart,indexSlut-indexStart) 'kopier yyy2
indexStart = indexSlut+2 'Finder start på zzz2
indexSlut = inStr(indexStart,dinStr,">")  'finde slut på zzz2
zzz2 = Mid(dinStr,indexStart,indexSlut-indexStart) 'kopier zzz2
indexStart = inStr(indexSlut+3,dinStr,"""") 'finder start på vaaben
indexStart = indexStart + 1 'sætter start til først char i vaaben
vaaben = Mid(dinStr,indexStart,len(dinStr)-indexStart) 'kpoier vaaben

Response.Write "dinStr = " & dinStr & "<br>"
Response.Write "Navn = " & Navn & "<br>"
Response.Write "xxx = " & xxx & "<br>"
Response.Write "yyy = " & yyy & "<br>"
Response.Write "zzz = " & zzz & "<br>"
Response.Write "action = " & action & "<br>"
Response.Write "Navn2 = " & Navn2 & "<br>"
Response.Write "xxx2 = " & xxx2 & "<br>"
Response.Write "yyy2 = " & yyy2 & "<br>"
Response.Write "zzz2 = " & zzz2 & "<br>"
Response.Write "vaaben = " & vaaben & "<br>"

%>
</body>
</html>
Avatar billede eagleeye Praktikant
16. april 2002 - 00:32 #14
hvad så med with ??  kan det også være noget andet..
Avatar billede plexx Nybegynder
16. april 2002 - 00:33 #15
tak for hjælpen
Avatar billede plexx Nybegynder
16. april 2002 - 00:33 #16
nix det ka det ik