Avatar billede lugicy Nybegynder
14. april 2002 - 13:41 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Hjælpe til ASP

Hvordan kan jeg fået en liste over hvem der er online, efter de er login?
Avatar billede casualty Nybegynder
14. april 2002 - 13:44 #1
Det kan du (så vidt jeg ved)ikke.
Men du kan stille dit/dine spørgsmål og vente på at folk ser dem og besvarer dem :)

Mvh. Casualty
Avatar billede kimiwan Nybegynder
14. april 2002 - 14:27 #2
du kan putte et ekstra felt ind i databasen til at fortælle hvorvidt de er online eller ej.. når de logger ind, sætter du det TRUE .. og når deres session udløber, sætter du den til FALSE (med Session_onEnd i global.asa).

så kan du bare lave en databaseforespørgsel, der henter alle brugere med loggedin = TRUE, og vupti så har du en liste over alle brugere, der er logget ind.
Avatar billede lugicy Nybegynder
14. april 2002 - 14:34 #3
Hvordan mener du?
Avatar billede kimiwan Nybegynder
14. april 2002 - 14:41 #4
du må ha' en liste med brugernavn + password, du bruger til at validere login...  til den liste føjer du bare et ekstra felt: "IsLoggedIn" .. giv det en standardværdi af FALSE, og når brugeren bliver logget ind - har submitted det rigtige brugernavn og password - sætter du feltet IsLoggedIn til TRUE.

Når hans session udløber, skal du i din global.asa fil skrive et stykke kode ind, der opdaterer feltet i databasen igen - til FALSE... for så er han jo ikke logget ind længere.

For at få en liste over alle brugere, der er logget ind, skal du nu blot lave en databaseforespørgsel sådan her: "SELECT Brugernavn FROM Brugere WHERE IsLoggedIn = TRUE"  ..med den henter du en liste over alle brugere, der er logget ind lige nu.
Avatar billede lugicy Nybegynder
14. april 2002 - 14:45 #5
Det forstår jeg ikke helt, kan du ikke lave den lidt af, hvordan siden skal se ud.
Avatar billede kimiwan Nybegynder
14. april 2002 - 14:59 #6
ved du, hvad global.asa er?
Avatar billede kimiwan Nybegynder
14. april 2002 - 15:00 #7
...og du må ha' et loginsystem allerede, ikke sandt?
Avatar billede casualty Nybegynder
14. april 2002 - 15:02 #8
Nårh nu forstår jeg...Jeg troede at du mente på ekspertens side :)

Dummeslag....
Avatar billede lugicy Nybegynder
14. april 2002 - 15:30 #9
Ja jeg ved hvad Global.asa er.
Og jeg har et login system.
Avatar billede kimiwan Nybegynder
14. april 2002 - 15:40 #10
ok.. her er så hvad du skal gøre...

1) opret et ekstra felt i den tabel i databasen, du bruger til at verificere logins med.

2) lige efter at du har tjekket om en brugers login er OK, skal du gemme hans unikke brugerid i en sessionvariabel, derefter indsætte flg stk kode:

connection.execute("UPDATE tabelnavn SET IsLoggedIn = True WHERE brugerid = " & session("brugerid"))

3) for at få en liste over alle de brugere, som er logget ind, skal du hente et recordset med samtlige brugere, hvor IsLoggedIn er sat til TRUE:

set rs = connection.execute("SELECT brugernavn FROM tabelnavn WHERE IsLoggedIn = True")

4) Når en brugers session udløber, er han officielt logget ud. Derfor skal du i global.asa tilføje flg:

Sub Session_OnEnd()
set connection = server.createobject("adodb.connection")
connection.open dinconnectionstring
connection.execute("UPDATE tabelnavn SET IsLoggedIn = False WHERE brugerid = " & session("brugerid"))
connection.close
set connection = nothing
End Sub

Håber, du kan bruge det.
Avatar billede lugicy Nybegynder
14. april 2002 - 18:17 #11
Hvordan kommer Database så ind?
Avatar billede lugicy Nybegynder
15. april 2002 - 15:00 #12
Den virker ikke