Avatar billede super_g Nybegynder
23. juni 2000 - 01:24 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Kommunikation med seriel/parallel-port

Jeg vil gerne kunne kommunikere med noget elektronik, jeg selv designer, så er spørgsmålene:
1) Hvilken port er bedst/nemmest
2) Hvordan takler jeg dette problem? Med source, og meget gerne el-diagram eller navn(e) på de IC'er jeg kan bruge.
Hvordan løser jeg problemer som handshaking/oprettelse af forbindelse, så jeg ikke bare sender data ud i det uvisse?
Avatar billede sjensen Nybegynder
23. juni 2000 - 11:43 #1
1: Brug den serielle, enten som en RS232 eller som en RS485, afhængig af afstanden mellem pc og dit elektronik.

Den indbyggede serielle port er selvfølgeligt kun Rs232 men du kan enten installere en Rs485 direkte som et ekstra kort, eller købe en konverter mellem 232 og 485.

2: Jeg har ikke meget begreb og detaljerne i et elektronisk kredsløb så jeg kan ikke hjælpe dig her, men hvis du kan indbygge en seriel port (af samme type som den i pc'en) kan du bruge forskellige com-port software, eller skrive det selv. Det er faktisk kun et spørgsmål om at åbne porten og så hhv. sende og modtage data.

Normalt vil man i sådanne situationer bruge "handshake", via RTS/CTS o.s.v.

Men som sagt er jeg ikke så god til det elektroniske.
Avatar billede nolle_k Nybegynder
23. juni 2000 - 19:09 #2
Det letteste er klart at bruge serielporten da microsoft har lavet en COM component, der klare det sværeste i forbindelse med kommunikationen!

Du tilføjer en komponent, der hedder Wicrosoft Comm Control x.x

Herefter kan du læse i hjælpen hvordan og hvorledes! Pærelet! Skriv hvis der er problemer!

Nikolaj
Avatar billede super_g Nybegynder
25. juni 2000 - 12:28 #3
Hvad er det lige RS232 og RS485 er?
Avatar billede rylle Nybegynder
28. juni 2000 - 00:33 #4
hej super_g

Jeg fumler med Parallelport styring jeg ved ikke om det er dem beste port jeg har lånt en bog på biblioteket den hedder Parallelport Complete og er skrevet af Jan Axelson (Amerikaner kan findes på nettet)
der er mange tegninger af elektroniske styringer og der er også angivelser af hvilke IC èr man kan bruge de fleste kan købes hos Brink Elektronik i København hilsen Michael
Avatar billede super_g Nybegynder
28. juni 2000 - 01:34 #5
takker
Avatar billede twinb Novice
05. april 2001 - 10:21 #6
hej nolle k,

hvor finder man Wicrosoft Comm Control x.x?
Avatar billede nolle_k Nybegynder
05. april 2001 - 10:23 #7
Projects/Components/Microsoft Comm Control X.X

Filen hedder MSCOMM32.ocx
Avatar billede twinb Novice
05. april 2001 - 10:45 #8
thanks
Avatar billede rylle Nybegynder
06. april 2001 - 22:42 #9
hej twinb / super g

Der er også guf her
http://hjem.get2net.dk/villy/vje_vbio.htm
http://www.danbit.com

hilsen rylle