Avatar billede torbenrohde Nybegynder
12. april 2002 - 13:21 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

E-mail queue med Java?

FORHISTORIE
Jeg har lavet en web-applikation i ASP til at sende nyhedsbreve som jeg overvejer at "porte" til Java.

I den forbindelse har jeg en feature jeg vil høre hvordan jeg kunne lave i Java (nok noget med en 3. parts komponent).

Jeg bruger en Windows service der hedder EmailAgent (følger med ASPEmail.com). Denne service kigger i et kø bibliotek og sender alle mails der bliver lagt ned i dette.
Hvis jeg fx sender et nyhedsbrev ud til 1200 personer, så skal det hele kører som én transaktion, altså enten bliver alle 1200 sendt, eller også slet ingen.
Hvis jeg blot lægger mails'ne ud i kø-bibliteket efterhånden som de bliver genereret, så vil EmailAgent servicen straks begynde at sende dem, og jeg kan dermed ikke "roll-backe" transaktionen hvis der opstår en fejl under generering af brev nr. 874.
Derfor lægger jeg først alle mail-filerne ned i et temporært bibliotek, og når alle mails'ne er genereret uden fejl, flytter jeg alle filerne over i kø-biblioteket, hvorefter de bliver sendt.

PROBLEM
Er der nogen lignende komponenter til Java (de må gerne koste penge), og hvordan er det med formaterne på disse mail-filer, jeg tror EmailAgent har sit eget format, men jeg er ikke sikker.... Kan jeg måske generere mails fra en Java-komponent, og så få EmailAgent til at sende dem?
Avatar billede disky Nybegynder
12. april 2002 - 14:49 #1
Jeg har selv lavet en Email klasse som man giver en java.util.List af emails og en String indeholdende nyhedsbrevet.

Så opretter den en tråd der lidt efter lidt smider alle mails afsted.

Kunne du evt. bruge den ?
Avatar billede torbenrohde Nybegynder
12. april 2002 - 15:15 #2
Nej, det slår vist ikke helt til (men ellers tak :)
E-mails'ne skal alle være forskellige (individualiserede med navn, indhold o.a.), så derfor duer det nok ikke...
Desuden skal det også køre asynkront i forhold til web-siden (altså som en system proces), så brugeren ikke skal vente til alle mails'ne er sendt før han kan få feedback.
Avatar billede disky Nybegynder
12. april 2002 - 17:02 #3
torben:
Det kører asynkront, som jeg skrev blev der startet en tråd der afsender dem.

Men det med forskellige mails klarer den ikke, jo navnet gør den men ikke resten.
Den kan dog nemt rettes til at f.eks. hente data til mails i en database.
Avatar billede torbenrohde Nybegynder
16. april 2002 - 09:31 #4
[undskyld der gik så lang tid med at få svaret....]

Ja, men hvis jeg laver kaldet fra fx en JSP side, så stopper alle functionskald osv. vel når JSP siden er færdigafviklet?
Programmet skal vel køre som en system service, server eller hvad man vil kalde det...?
Avatar billede torbenrohde Nybegynder
18. januar 2003 - 18:54 #5
Jeg har ikke brug for dette længere, men du får pointene alligevel for forsøget disky.
Avatar billede disky Nybegynder
18. januar 2003 - 19:03 #6
Jeg siger mange tak :)

Bare spørg hvis noget skulle drille igen.