Avatar billede yilmas Nybegynder
11. april 2002 - 12:28 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Indsæt data i underformular

Jeg har lavet en hovedformular med en underformular. På hoved formularen har jeg 3 felter (Navn, adresse, postnr), disse felter/poster er fra en kunde tabel.

Nu vil jeg gerne bruge disse felter i en sql-sætning (Select...), hvorefter jeg skal have vist alle posterne, som jeg får fra Select-sætningen i underformularen.
Underformularen ligger på Hovedformularen.

Det næste er så, at man i underformularen skal kunne vælge de poster som man skal bruge, og klikker på gem, så kundenr for posterne bliver gemt i en anden tabel.

Sådan har jeg navngivet mine objekter:

Underformular = SL01under
Felt1 = Kundenr
Felt2 = KundeNavn
Felt3 = Adr1
Felt4 = Adr2

Funktionknap: "Gå til næste kunde"

I må meget gerne spørge hvis i mangler nogle oplysninger
Avatar billede terry Ekspert
11. april 2002 - 12:39 #1
If  I understand the problem correctly, you need a field “Kundernr” in the table “Kundetabel “ Then it is a VERY simple matter of linking the sub form to the main form. When you move around the records on main form you will automatically see the related records in the sub form.

Why do you want to SAVE information from the sub form in another table?
Avatar billede yilmas Nybegynder
11. april 2002 - 12:51 #2
1) ud fra 3 af felterne skal jeg finde de poster som skal vises i underformularen: dvs. at jeg skal bruge sql-sætningen:

SELECT * FROM KundeTabel WHERE (Left(Felt2, 4) = '" KundeNavn & "' And Left(Felt3, 5) = '" & Adr1 & "' And And Left(Felt4, 5) = '" & Adr2 & "' "

Jeg har aldrig prøvet at lave en underformular, så det er nyt for mig.

2)
Herefter skal jeg kunne vælge de poster som kommer frem i underformularen, og gemme dem i en tabel.
Avatar billede yilmas Nybegynder
11. april 2002 - 13:06 #3
Jeg har lavet tabelen, hovedformen, underformen, men jeg kan ikke finde ud af at linke det sammen, så det viser min det fra min sql-sætning
Avatar billede terry Ekspert
11. april 2002 - 13:12 #4
yilmas>I dont understand WHY you need a sub form! Isnt the information on the sub form the same data as that in the main form, KundeTabel ?
What are you expecting to see in the sub form?
Avatar billede yilmas Nybegynder
11. april 2002 - 13:19 #5
Nej, Jeg har en Kundetabel, hvor jeg tager en kunde ad gangen, for hver kunde skal udfra en anden tabel, finde alle de poster som macher Felt2, felt3 og felt4, disse skal så ligges i Sub formen. Det er to forskellige tabeller
Avatar billede yilmas Nybegynder
11. april 2002 - 13:22 #6
Jeg er nemlig ved at lave en program som skal Flette de kunder som er ens, dvs. at man skal kunne se de kunder hvor de 3 felter macher, og udfra deres data, skal man så kunne vælge vælge de poster som er det samme som fra den i Kundetabel.
Avatar billede terry Ekspert
11. april 2002 - 13:30 #7
OK, I just didnt understand why you were selecting from KundeTabel "SELECT * FROM KundeTabel WHERE..."!

yilmas>Look at the problem from another point of view! IF you have a primary key (unique key) in the KundeTabel then in the other table you have a foreign key (lookup) which references (points to) the correct record in the KundeTabel, then you do NOT need to have to make a select to find the correct records!

example:

KundeTabel>
KundeID (primary key)
KundeNavn
Adr1
Adr2

OtherTable
ID (primary key)
KundeID (foreign key)
OtherInfo1
OtherInfo2
Avatar billede yilmas Nybegynder
11. april 2002 - 13:43 #8
Ja, men den anden tabel er ikke noget lookup tabel.

Kunde Tabel indeholder alle de kunder hvor jeg ved at der Dubletter, så jeg tager en post adgangen fra kundetabel, og prøver at finde dem som macher i den anden tabel ( TabelAlleKunder).
Avatar billede yilmas Nybegynder
11. april 2002 - 13:44 #9
jeg kan ikke bruge Kundenr til at finde ens poster, fordi kunden er oprettet med et anden kundenr, men med samme adresse og navn, men de kan være stavet anderledes.
Avatar billede yilmas Nybegynder
11. april 2002 - 14:03 #10
Terry: jo måske kan du have ret i at jeg ikke behøves at lave en underformular.
Kan man lave en liste, hvor hvor man bruger de 3 felter på formen (Kundetabel), til at finde poster som macher fra TabelAlleKunder??
Avatar billede yilmas Nybegynder
11. april 2002 - 14:24 #11
Okay, så må jeg lave det i VB i access. Men kan du fortælle mig hvordan jeg bruger en underformular i VB? og hvordan jeg bruger data i felter fra en form?
Avatar billede terry Ekspert
11. april 2002 - 15:33 #12
yilmas>if yousend the dB to terry@santhell.dk thenI will have a look when I get home.
Tell me EXACTLY what it is you want to do :o)
Avatar billede nih Novice
11. april 2002 - 20:12 #13
Er det ikke en søgeformular ?
3 tekstfelter og en knap på hovedformularen.
Underformularen skal være 'ubunden'.

Knaphændelse:
Private Sub btnSoeg_Click()
  dim strSQL as string
  strSQL = "SELECT * FROM tabel1 WHERE "
  strSQL = strSQL & "Kundenr LIKE *" & txtkundenr & "* AND "
  strSQL = strSQL & "KundeNavn LIKE *" & txtkundeNavn & " * AND "
  strSQL = strSQL & "adr1 LIKE *" & txtAdr & "* AND "
  strSQL = strSQL & "adr2 LIKE *" & txtAdr & "*"

  Me.Formular1.Form.RecordSource = "SELECT * FROM tabel1"
  Me.Formular1.Requery
End Sub

Niels
Avatar billede nih Novice
11. april 2002 - 20:14 #14
Fejl :(
  Me.SL01under.Form.RecordSource = strSQL
  Me.SL01under.Requery

Niels
Avatar billede terry Ekspert
12. april 2002 - 20:46 #15
yilmas>IF you are still having problems and want help then you can send it to terry@santhell.dk
If not then please close the question!
Avatar billede terry Ekspert
16. april 2002 - 11:58 #16
tak :o)