Avatar billede firouzan Nybegynder
10. april 2002 - 14:40 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Email med ASP

Hej:

Kan i fortælle mig hvor jeg kan læse om at sende email med ASP?

Mit problem er følgende:

Et kunde bestiller nogle vare, og bliver register i databasen(access 2000).

Jeg vil nu sende en ordrebekræftigelse med hans ordre nummer til ham med den angivet e-mail adresse.

hvor kan jeg læse noget om den emne hen eller hvis nogen kan hjælpe.

PS: det er en skole projekt, så jeg skal kunne forklare hvordan jeg kan gøre det.

tak:)
Avatar billede keysersoze Guru
10. april 2002 - 14:44 #1
du skal finde ud af hvilket e-mail komponent din server understøtter - derefter kan du på det pågældendes komponents hjemmeside læse hvordan det virker og skal bruges.

komplet liste med links; http://activedeveloper.dk/komponenter/default.asp?mode=kategori&id=1
Avatar billede danielfrost Nybegynder
10. april 2002 - 14:52 #2
Du kan gøre forskellige ting når du skal sende emails med ASP. Det mest fortrukne er nok at et trejdeparts komponent (COM) som kan sende mailen for dig.

Jeg bruger for det meste JMail som kan findes her: http://activedeveloper.dk/komponenter/default.asp?mode=komponent&id=85

Du skal installere det på den server hvor dit ASP script skal sende mailen fra (det kan også være din lokale maskine derhjemme så længe du har installeret Personal Webserver / IIS på den)

Når den er installeret er bare med at komme igang med at kode.

Du skal altid når du bruger et trejdeparts komponent oprette et instans af objektet...det vil sige at før du kan bruge det skal det lige vækkes til live...det kan gøres sådan her:

Set objMessage = objConn.CreateObject("JMAIL.SMTPMail")

Nu er objektet lavet og du kan faktisk sende den første mail.

objMessage.ContentType = "text/html"
objMessage.ServerAddress = "mail.domain.dk"
objMessage.Priority = 1
objMessage.Sender = "afsender@email.adr"
objMessage.AddRecipientEx "modtager@email.adr", "Modtagers navn"
objMessage.AddRecipientCC "andenmodtager@email.adr"
objMessage.AddRecipientBCC "skjultmodtager@email.adr"
objMessage.Subject = "Dette er emne linien.."
objMessage.Body = "Her skriver du din besked..."
objMessage.Execute
Set objMessage= Nothing
Avatar billede danielfrost Nybegynder
10. april 2002 - 14:53 #3
Hov...nu trykkede jeg lige Udfør før tid..!!! Wups:-)
---------------------------------------------------------

Efter du er færdig med at bruge dit objekt skal du dræbe det igen

ved at skrive

Set objMessage = Nothing

Så skulle det køre!!!
Avatar billede firouzan Nybegynder
10. april 2002 - 15:06 #4
vil det sige at jeg henter oplysninger som gerne vil sende fra databasen ved hjælp af sql? hvordan kan jeg sætte det indså??
Avatar billede danielfrost Nybegynder
10. april 2002 - 15:12 #5
Ja...Du skal hente dine oplysninger om kunden vha. SQL, også kan du ligge de oplysninger i en stak variabler som du derefter kan benytte i dit JMail script... :-)

Det er pærenemt!
Avatar billede firouzan Nybegynder
10. april 2002 - 15:16 #6
siger du, MR: EKSPERT :)hehehe
Avatar billede danielfrost Nybegynder
10. april 2002 - 15:23 #7
Hvis du kan finde ud af at indsætte data i databasen kan du vel også hive det ud igen :-)
Avatar billede firouzan Nybegynder
10. april 2002 - 15:26 #8
ok, nu har jeg hentet oplysningerne fra databasen og ligger i et variabel, hvordan benytter jeg dem? jeg har oprettet et forbindelse til databasen, lævet et forspørelse, den hænter emailen og navnet fra databasen og sætter dem i
objMessage.AddRecipientEx "modtager@email.adr", "Modtagers navn"
objMessage.AddRecipientCC "andenmodtager@email.adr"

hvor sætter jeg ex.sql hen??
Avatar billede firouzan Nybegynder
10. april 2002 - 15:36 #9
tak for din din hjælp, jeg prøver og ser hvordan jeg kan få det til at fungere, jeg nemlige lidt stresset da opgaven skal afleveres på mandag så jeg tænker ikke klare lige nu, men du få dit point.

tak