Avatar billede hanne-rk Nybegynder
21. juni 2000 - 00:27 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

fastfryse lag

jeg har lavet en menu som jeg lægger i et lag, indholdet som kommer når man trykker på menu punkterne ligger i lag 2.
mit problem er så, at når indholdet fylder mere end een side, og man skal "rulle" så ruller menuen med, kan man ikke ENKELT lave et eller andet som gør at den bliver siddende, jeg har set en java menu som gør hvad jeg har brug for, men den så altså lidt for uoverskuelig ud for lille mig.
kan nogen hjælpe?
Avatar billede stigc Nybegynder
21. juni 2000 - 00:59 #1
er det ikke javascript du omtaler, ellers må du være mere specifik?
Avatar billede asse Nybegynder
22. juni 2000 - 23:43 #2
Når du taler om at "rulle", mener du så at bruge en JScrollpane eller hvad??
Hvis du har mere information end der kan være på en "side" kan du bruge Card-layout og dermed få informationen delt på to "sider".
Men du må nok hellere som stigc antyder være lidt mere specifik!:O)
Avatar billede hanne-rk Nybegynder
22. juni 2000 - 23:57 #3
det jeg laver er en side som skal have et billede som baggrund, og hvis andre har prøvet at lave dette med frames er de sikkert godt klar over hvor svært det er at få det til at passe sammen.
min menu skal altså ligge i venstre side og fremkalde en helt ny side som naturligvis også indeholder den samme menu. alt dette virker fint indtil jeg pludselig kom til at lave en side om fylder lidt ekstra, så man skal rulle i rullepanelet i højre side for at se bunden af siden. MEN her kommer så problemet, når man ruller, jammen så ruller menuen selvfølgelig også med.
jeg har en lille java ting som gør hvad der skal gøres, men kan det virkelig passe, at FP2000 ikke kan klare det?
det er mit spørsmål.
for at gøre dette lidt mere interessant, har jeg øget pointene LIDT
god fornøjelse.
PS. jeg har aldrig kunnet finde ud af forskellen på java og javascript , så undskyld min uvidenhed vedr. dette.
hanne :-)
Avatar billede hanne-rk Nybegynder
23. juni 2000 - 00:19 #4
som i sikkert kan læse jer til, er jeg ikke nogen ørn til java, så en enkel og simpel og meget let forståelig løsning ønskes.
her er en adresse til et script som gør hvad der skal gøres, men jeg kan ikke lige overskue det.
http://javascript.internet.com/navigation/portable-menu.html
:-)
Avatar billede el_gnu Nybegynder
23. juni 2000 - 23:10 #5
Hej hanne-rk,

Forskellen på Java og JavaScript er enorm, men ikke lige til at forklare her. Et tip er, at hvis der er en <applet> tag så er det Java (du kan ikke se koden) og hvis der er et <script> tag så er det JavaScript (eller et andet scriptsprog. Der kan du se koden)

Det link du har givet der, indeholder gratis kode og en forklaring til hvor det skal være, men det har du vel set så her er et eksempel:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0//EN">
<HTML>
<HEAD>
    <TITLE>Stabil menu</TITLE>

<SCRIPT LANGUAGE="JavaScript">

<!-- This script and many more are available free online at -->
<!-- The JavaScript Source!! http://javascript.internet.com -->

<!-- Begin
    function setVariables() {
        if (navigator.appName == "Netscape") {
            v=".top=";
            dS="document.";
            sD="";
            y="window.pageYOffset";
        }
        else {
            v=".pixelTop=";
            dS="";
            sD=".style";
        y="document.body.scrollTop";
        }
    function checkLocation() {
        object="object1";
        yy=eval(y);
        eval(dS+object+sD+v+yy);
        setTimeout("checkLocation()",10);
    }
//  End -->
</script>

</HEAD>

<BODY OnLoad="setVariables();checkLocation()">

<div id="object1" style="position:absolute; visibility:show; left:0px; top:0px; z-index:2">

    <!--  I denne tabel laver du de links der skal være i din menu  -->

    <table width=130 border=0 cellspacing=20 cellpadding=0>
        <tr>
            <td><CENTER>Menu Bar</CENTER></td>
        </tr>
        <tr>
            <td><a href="../index.html" >Home Page</a></td>
        </tr>
        <tr>
            <td><a href="../new.html" >What's New?</a></td>
        </tr>
        <tr>
            <td><a href="../forum/" >JavaScript Forum</a></td>
        </tr>
        <tr>
            <td><a href="../feedback.html" >Site Feedback</a></td>
        </tr>
    </table>
</div>

<table>
    <tr>
        <td width=130>
            <font color="white"> </font>
        </td>

        <td>

        <!--  I dette felt putter du resten af din kode  -->

        </td>
    </tr>
</table>

</BODY>
</HTML>

I denne kode skal du bare skrive ved kommentarene.
Menu tabellen kan gøres større og mindre efter dine behov.

Jeg håber dette er brugbart ellers så stil uddybende spørgsmål.

(-: el Gnu
Avatar billede hanne-rk Nybegynder
28. juni 2000 - 01:29 #6
ser du jeg har lavet en masse sider som dette skal flyttes ind på, kan du se problemet.
jeg vil gerne vide hvor LIDT jeg behøver at gøre.
:-) hanne-rk
Avatar billede el_gnu Nybegynder
02. juli 2000 - 15:52 #7
Jeg er bange for at det ikke kan gøres meget mere simpelt. Det ville måske være lidt nemmere at putte scriptet i en seperat fil, men tabellen skal stadig indsættes i samtlige sider.

(-: el Gnu
Avatar billede hanne-rk Nybegynder
02. august 2000 - 00:19 #8
surt
Avatar billede el_gnu Nybegynder
02. august 2000 - 11:50 #9
Plejer man ikke at sige \"tak for din tid\" og måske gi\' et par trøstpoint? (ikke fordi jeg er en grådig lille pointjunkie (for det er jeg jo))