Avatar billede sbn Nybegynder
09. april 2002 - 17:20 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

installation på bærbar ....

Hmm .. har lige investeret i en ny 20gb fætter til min efterhånden aldrende laptop (Acer Extensa 710TE)
imidlertid kan jeg IKKE få lov til at installere winxp på nogen måde !
Linux Mandrake 8.2 og windows 2000 i alle mulige og umulige kombinationer - så længe jeg holder mig under den "berømte" 4gb grænse ....
Hvordan var det lige den lød ?
Den stopper simpelthen op undervejs med en fejlmeddelelse om at den ikke kunne læse/skrive - whatever !
Bios ka' godt nok ikke rigtigt finde ud af disken - viser ~8.8gb (= ½-delen) - men windows/linux allokerer pladsen fint nok ... any ideas ?
mvh.
Søren
Avatar billede resten Nybegynder
09. april 2002 - 17:41 #1
prøv at lav en load setup defoults inde i din bios og prøv så.
Avatar billede jespersp Nybegynder
10. april 2002 - 10:10 #2
Kan huske engang jeg skulle have en 10Gb harddisk installeret på mit system, hvor der var noget ballade med BIOS. (Noget med en 8.4 Gb grænse) Den var af mærket IBM, så jeg hentede et program kaldet Diskmanager (http://ssdweb01.storage.ibm.com/hdd/support/dm2kwin.htm), som så installedede sig i på harddisken og startede sig selv op ved hver boot. Der var dog noget ballade med at man skulle vente med at indsætte evt. floppys i drevet før der var blevet vist en eller anden blå besked på skærmen, men det funkede da.

Mit behov for at have installeret denne patch forsvandt imidlertid, da jeg opgradredede mit motherboard.

Har du mulighed for at flashe din bios? - for det er muligt at nyere versioner supporter >8.4 Gb harddisks.

Alternativt kan du jo dele din store (?!?!) møghund af en harddisk op i flere partitions <8.4 Gb - men det skal du måske gøre mens du har Harddisken siddende in anden maskine.

Det er meget sandsynligt, at der er fejl i XP (har allerede fundet 2 fejl selv - se mine andre indlæg) der gør at der ikke længere er support for kombinationen af gammel BIOS og >8.4 GB harddisk.

/JesperSP
Avatar billede jespersp Nybegynder
10. april 2002 - 10:19 #3
Programmet diskmanager er fra Ontrack www.ontrack.com og koster $59.99. Men IBM har en gratis version på deres hjemmeside - som så måske kun virker til IBM harddisks - prøv evt. harddiskproducentens hjemmeside.
Avatar billede sbn Nybegynder
10. april 2002 - 10:55 #4
prøver lige i eftermiddag ... det er en IBM disk - så man kunne jo håbe !
takker indtil videre ... Bios kan kun ta' <8.4 GB - og jeg der findes ingen nyere bios :(
Avatar billede jespersp Nybegynder
01. maj 2002 - 10:38 #5
fik du det til at virke ?
Avatar billede kaare9 Nybegynder
04. maj 2002 - 22:19 #6
Kan en bios ikke se den fulde størrelse på harddisken vil det næsten altid fejle. Også selvom man deler harddisken op i flere partitioner der har den størrelse som bios kan se. De ligger stadigt uden for kontrold af bios. Så hvis der skal bruges en harddisk som er storre end den som bios kan se, skal der bruger et program i stil med EZbios fra Maxtor eller det omtalte fra IBM. Det er bedst at undersøge om dem fabrikant som har lavet den pågældende harddisk også kan levere et softbios program.
Avatar billede sbn Nybegynder
08. maj 2002 - 13:26 #7
takker for hjælpen ... af mystiske årsager virker det ...
Avatar billede jespersp Nybegynder
08. maj 2002 - 14:14 #8
Åh.. det er vel ikke SÅ mystisk igen at det virker :)
Avatar billede resten Nybegynder
08. maj 2002 - 14:26 #9
Må jeg gerne få at vide af hvilken løsning du brugte siden problemmet forsvandt.
Avatar billede sbn Nybegynder
08. maj 2002 - 14:54 #10
aner det faktisk ikke ..... desværre