Avatar billede dizzy Nybegynder
09. april 2002 - 10:24 Der er 27 kommentarer og
1 løsning

Preinstallation Af XP

Heyza..
jeg sidder her med et lille problem.. Nogen der ved hvordan man laver er preinstallations diskette til Window XP. Det skal fungere på den måde at når man booter fra disketten, skal den formatere harddisken og derefter begynde at installere XP fra CD'en.
Avatar billede resten Nybegynder
09. april 2002 - 10:27 #1
Med windows xp cden følger et udmærket stykke værktøj der kan klarer indstalationen helt aftomatisk og grunden til de færste bruger det
er at det ligger godt gemt.
På windows xp cden ligger det under support\tools\deploy.cab filer af tyben cab er komprimeret men eks winzip klarer fint at åbne dem.
Herinde ligger en række værktøjer der tybpisk bliver brugt af netværksadministratorer til indstalation.
Men den fil jeg\vi er indtreseret i hedder setupmgr.exe og det er åbenbart Microsofts måde at forkorte setup maneger på.
På dansk kaldes programmet for Windows indstalationsstyring.
Kopier filen til harddisken og dobbeltklik på den for at starte den herefter er det bare at svare på de spørgsmål der stilles trin for trin.
Og hvis du vil være smart skal du huske at vælge FULDT AUTOMATISERET når programmet spørger om bruger medvirken for så bliver
du fri for at side ved din pc og svare på de spørgsmål som kommer under vejs den times tid det tager at indstalerer windows xp.
Husk også at vælge indstalation fra cd i det efterfølgende trin.
Indtast alle nødvendige oplysninger og gem dem på en aldmindlig diskette.
Herefter er indstalationen af windows xp blot et spørgsmål om at sætte cden og disketten med indstalationsoplysningerne i
computeren og starte procuduren.
Resten sker automatisk og du kan nu bruge den næste time på sofaen :-)
Du skal dog være opmærksom at hvis du bruger dette tip vil windows xp slette alle dine dataer på din harddisk så sørg for at tage backop
af alle di filer du vil gemme inden du går i gang med at indstaler på din computer du kan også bruge lidt tid på at læse den readme-fil som
ligger i samme folder som indstalationsprogrammet.
Og sørg for at gemme disketten med indstalationsoplysninger da du kan få glæde af den senere hvis du skal genindstalerer windows xp.

resten/
Avatar billede kilach Nybegynder
09. april 2002 - 10:30 #2
Hvis du har en win me. boot diskette kan du bare boote op på den. Når den så har bootet så skal du skrive format c: og svare ja til at du vil formatere.
Når du er færdig med at formatere booter du op på disketten igen, denne gang med cd'en i. Når den er med at boote så skriver du install.  Du svarer ja på opstart med cd.
Avatar billede resten Nybegynder
09. april 2002 - 10:32 #3
Kilach det er ikke lige det han søger.
Avatar billede kilach Nybegynder
09. april 2002 - 10:39 #4
resten> den du skriver om, formaterer den harddisken??.
Avatar billede dizzy Nybegynder
09. april 2002 - 10:43 #5
ok resten det hjalp mig godt på vej. har lige 2 mere spørgsmål til dig angående det.. når jeg skal gemme filerne på disketten skal de så omdøbes til winnt.sif , det mener jeg at jeg har læst mig frem til. Jeg kan heller ikke tage den fuld automatiserede installation, da jeg sidder i et firma som har mange computere på det samme netværk, og så går det jo ikke at de alle kommer til at hedde det samme. Det skal være sådan at under installationen, skal brugeren KUN indtaste Computerens Navn og Windows CD-Key.
Avatar billede resten Nybegynder
09. april 2002 - 11:18 #6
Du skal også taste cdkeyen ind i den boks som kommer frem og computerens navn så klarer den det hele selv.
Og ja den skal omdøbes til winnt.sif det er mig som ikke kan huske *G*
Avatar billede dizzy Nybegynder
09. april 2002 - 11:27 #7
Jeg tænkte på om du selv har lavet sådan en installation før, og fået den til at virke..?
Avatar billede dizzy Nybegynder
09. april 2002 - 11:39 #8
ok nu har jeg prøvet at gøre præcis som du sagde.. men computeren vil ikke boote op på disketten.. hvad skal jeg gøre ?
Avatar billede resten Nybegynder
09. april 2002 - 12:58 #9
Den bat fil som kommer ud af det den skal du klikke på så kommer den.
Avatar billede hschak Nybegynder
09. april 2002 - 14:46 #10
Prøv evt at kikke her http://www.bootdisk.com/
Avatar billede mcp Nybegynder
09. april 2002 - 16:13 #11
Hej dizzy!

Der er mange måder at gøre det du ønsker, men her er en mulighed!

1- lav en setup text med setupmgr.exe og skriv selv CD-key i den!
2- Kopi er din text "unattended.txt" på en diskette
3- Ved din nye Computer, boot med win98 bootdisk og indsæt din setup disk
4- Kopiere teksten ind på c: "syntax= a\>copy unattended.txt c:"
5- Brows til i386 mappen på din CD-rom og skriv så denne syntax =

  d:\i386\winnt /u:a:\unattend.txt /s:d:
---------------------------------------------

/u:=(unattended)+ sti til unattended text fil.

/s:=(source)+ sti til roden hvor i386 ligger.

---------------------------------------------
6- Tag din setup diskette ud og gå vidre til den næste Computer
7- Når du igen har kopieret din unattended.txt til c: på den næste PC
skriver du bare a:\>edit unattended.txt og skriver et andet PC navn og CD-key hvis dette er nødvendigt!
wolla, min fætter..! denne måde virker 100%

Det er også muligt at lave en .udf fil i setupmgr.exe med flere PC navne, men det er nok for komplex at beskrive. Det optimale er dog at en installere RIS "Remote Installation Server".

:-) mcp
Avatar billede mcp Nybegynder
09. april 2002 - 16:15 #12
CD-key skal noteres i din Unattende.txt her under...!

[UserData]
    FullName=DW
    OrgName=theprivat
    ComputerName=Roadrunner
    productID= 11111-11111-11111-11111-11111 (du skal selv skrive denne)
Avatar billede resten Nybegynder
09. april 2002 - 16:17 #13
Avatar billede dizzy Nybegynder
10. april 2002 - 08:28 #14
Ok nu har jeg prøvet at lave den unattended.txt fil og omdøbt den til winnt.sif og kopieret filen over på diskette. Skal jeg så bare genstarte computeren og proppe disketten + cd-rommen med xp i, og så kører det? Eller skal jeg gøre noget ved disketten inden?
Avatar billede resten Nybegynder
10. april 2002 - 09:33 #15
Prøved du ikke det jeg skrev ?
Avatar billede dizzy Nybegynder
10. april 2002 - 10:08 #16
jo jeg gjorde.. men det lader ikke til at virke.. der bootes ikke op på disketten og installationen af xp går i gang som normalt, hvor man skal indtaste opæysninger.. og det er jo ikke meningen.
Avatar billede resten Nybegynder
10. april 2002 - 12:40 #17
Jeg har lige prøvet selv og hos mig der virker det,Lægger den ikke en bat fil på skrivebordet?
Avatar billede dizzy Nybegynder
10. april 2002 - 12:58 #18
Prøv at høre her.. Jeg har en helt tom harddisk, som jeg skal have installeret XP på. Det er det der er problemet, der er jo ingen Bat fil på et skrivebord som ikke er der :) Istedet skal jeg bruge en opstarts diskette som formatere harddisken/partionere den, og derefter installerer XP automatisk. Denne diskette skal laves på den computer som jeg sidder ved nu.
Avatar billede resten Nybegynder
10. april 2002 - 13:13 #19
Hvorfor indstaler du den så ikke bare fra selve cdromen?
eller henter bootdisketter til xp
Avatar billede dizzy Nybegynder
10. april 2002 - 13:18 #20
Fordi jeg arbejder i et firma.. og når vi så skal installere en maskine med XP til en kunde, er det 10 gange nemmere at lave en preinstallation end at skulle sidde og indtaste alle oplysningerne manuelt, Så kan vi jo lave noget andet arbejde i mellemtiden. Men jeg tænkte på om du ikke kunne sende de filer der skal ligge på disketten, så den er klar til brug, du kan få min e-mail eller icq nummer.
Avatar billede resten Nybegynder
10. april 2002 - 13:28 #21
Nej desvære da der ligger min cd key på selve disketten :(
Avatar billede dizzy Nybegynder
10. april 2002 - 13:52 #22
Hvad med icq.. så du kan forklare mig det, hvis du altså gider. Jeg kan skrive mit her. Det er noget nemmere end at skrive over dette forum.
Avatar billede resten Nybegynder
11. april 2002 - 02:10 #23
Ja det ville være nemmer ja men så har de andre desvære ikke adgang til det og det går jo ik.
Avatar billede dizzy Nybegynder
29. april 2002 - 13:26 #24
lukker lige svaret da jeg ikke har fået problemet løst.
Avatar billede resten Nybegynder
29. april 2002 - 14:19 #25
Af hva for noget.
Avatar billede johnstigers Seniormester
29. april 2002 - 15:13 #26
dizzy> tsk tsk... resten kom med det rigtige svar, og så snupper du point selv??? Dette har du 48 timer til at forklare, ellers deaktivers din profil!
Avatar billede johnstigers Seniormester
29. april 2002 - 15:15 #27
UPS....

Glemte lige:

john_stigers - coadmin
Avatar billede johnstigers Seniormester
01. maj 2002 - 15:42 #28
Spørger deaktiveres.