Avatar billede qspi Nybegynder
07. april 2002 - 13:56 Der er 26 kommentarer og
3 løsninger

"Bånde" folk... er det ikke ulovligt?

Er der ikke noget med at der er ulovligt at "bånde" folk med en diktafon, hvis de ikke har givet tilladelse til dette?

Vi har haft en del problemmer med et vagt-firma i dag, fordi at vagten chikanerede en af vores medarbejdere og vagt-manden har båndet telefon samtalen uden at spørge os om lov + at han derefter mødte op i en af vores virksomheder og stod og båndede vores diskussion der også... han fortalte det først da han gik herfra, at han havde en diktafon i lommen og havde båndet det hele...  så var det lige at jeg tænkte, at jeg havde hørt noget om at det er ulovligt at bånde folk uden deres tilladelse... og så bliver det vel heller ikke bedre af, at han står på vores private grund og bånder os??
Avatar billede qspi Nybegynder
07. april 2002 - 13:57 #1
... i så fald, kan I så ikke hjælpe mig med at finde nogle § (paragraffer) her på nettet??
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
07. april 2002 - 14:03 #2
Jeg mener det er fuldt lovligt at bånde en telefonsamtale, hvis
mindst én af de involverede parter er klar over det (eller gør det)

Jeg kender dog ingen paragraffer...
Avatar billede morten_b Nybegynder
07. april 2002 - 14:05 #3
Straffeloven kap. 27
27. kapitel Freds- og ærekrænkelser
§ 263. Med bøde eller fængsel indtil 6 måneder straffes den, som uberettiget
3) ved hjælp af et apparat hemmeligt aflytter eller optager udtalelser fremsat i enrum, telefonsamtaler eller anden samtale mellem andre eller forhandlinger i lukket møde, som han ikke selv deltager i, eller hvortil han uberettiget har skaffet sig adgang.

Jeg er bange for at det er fuldt lovligt at optage samtaler som han selv deltager i. Jeg er derimod temmelig sikker på at der findes regler for hvad han må bruge denne optagelse til senere, og hvem han må give den til uden jeres tilladelse.

Straffelovens kap. 27 kan findes her:
http://www.themis.dk/synopsis/docs/Lovsamling/Straffeloven_kap_27.html
Avatar billede freekyzone Nybegynder
07. april 2002 - 14:07 #4
Det må ahn godt hvis han selv har deltaget i diskutionerne og telefonsamtalerne...
Avatar billede freekyzone Nybegynder
07. april 2002 - 14:07 #5
ahn -> han
Avatar billede qspi Nybegynder
07. april 2002 - 14:09 #6
Okay!

Jeg kom bare i tanke om... at hvis nogle elever på en skole skal ringe til fx et firma og interviewe dem, skal man spørge dem om tilladelse til at bånde dem, inden man gør det!

Kan det slet ikke på nogen måde være ulovligt at optage en telefonsamtale, uden at fortælle vedkommende med taler med, at man bånder det??
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
07. april 2002 - 14:12 #7
Nej, qspi, og hvorfor skulle det dog være det? Men det er da høfligt at
spørge, og kan sagtens være fx skolens politik at gøre det.
Avatar billede hoejrup Nybegynder
07. april 2002 - 14:12 #8
qspi> Der er nogle presse etiske regler, og derfor skal han spørge dem først.
Desuden bånder de fleste sikkerheds og vagtselskaber deres telefonsamtaler.

/per
Avatar billede hoejrup Nybegynder
07. april 2002 - 14:14 #9
De fleste firmaer har etiske regler på området. Eks. oplyser bankerne at
de bånder optagelser vedrørende køb af værdipapirer.

/per
Avatar billede freekyzone Nybegynder
07. april 2002 - 14:14 #10
Forskelven i den lovlige og ulovlige ligger i at det er ulovligt at aflytte nogen uden dommerkendelse. Aflytter deltager du ikke selv i samtalen.

Men er du selv aktiv kan du optage alt det du vil...
Avatar billede glyholt Nybegynder
07. april 2002 - 14:16 #11
i følge Straffeloven, må han optage det så tosset han vil og bruge det så meget han vil. En 3 part må også optage det sålænge en af parterne har givet tilsagn om det.
Sååå der er intet du kan gøre ved det.... SORRY  ;-/
Er sikker på det jeg har skrevet, da jeg er normalt arbejder under Medieansvarsloven og dermed også straffeloven.
Avatar billede qspi Nybegynder
07. april 2002 - 14:17 #12
freekyzone>> Jeg snakkede med vagtmanden i telefonen, fordi at jeg ville hører hvorfor fa**** han kørte rundt i en mørke blå Ford Mondeo med blå blink på taget hvor der stod "Bygningstjenesten" på siden med fede hvide blokbogstaver og hvor han rendte rundt i Americansk politi-tøj og virkede truende for vores medarbejder..

For det første må en vagtbil ikke kører med udrykning og for det andet har han ikke ret til at gå ind på privat grund og chikanere folk, bare fordi at de er på arbejde en søndag.... vi kom kørte så over i virksomheden og mødtes med vagtmanden derovre og tog diskussionen op med ham... han fyldte os åbenlyst med løgn....

...da han gik sluttede han af med at sige, at han havde optaget det hele + telefonsamtalerne på en diktafon han havde liggende i sin brystlomme...

Kan det virkelig være lovligt?!?!?
Avatar billede freekyzone Nybegynder
07. april 2002 - 14:20 #13
så er det lidt noget andet.

Det er lovligt at han har optaget samtalen.

Men hvis ikke har er fra arbejdstilsynet, så har han intet at gøre på jeres grund. Det er ulovligt at trænge ind på fremmed grund uden tilladelse...

Derved bliver samtalen på sin vis også ulovlig da han på ulovlig vis har trængt sig ind og optaget den...
Avatar billede glyholt Nybegynder
07. april 2002 - 14:27 #14
Du skriver han var på arbejde, hvis i har hyret dem som vagtfirma har han også ret til at være på jeres grund.
Avatar billede qspi Nybegynder
07. april 2002 - 14:27 #15
freekyzone>> Han er ikke fra arbejdstilsynet!

Bygningstjenesten er et forholdsvis nyt og lille vagtfirma, der holder øje i de fleste industrikvartere her i Jyllinge/Ølstykke/Stenløse...

Problemet er bare det, at de kører rundt i mørke blå Ford mondeo´er med blå blink på taget og de udgiver sig for at være en "under-afdeling" af politiet... jeg har efterfølgende talt med Roskilde Politi, og de siger at firmaet "Bygningstjenesten" overhovedet ikke har noget med politiet at gøre og at de ikke må kører med blå blink... han har så bedt mig om at lave en anmeldelse på dem!

I øvrigt optræder deres vagt meget truende og han var lige ved at lukke en vagthund ud + at han stod og hev og flåede i vores medarbejders bildør...!

De er en flok wannabe politi betjente, der er på kant med loven... og det er jo heller ikke lovligt, at sige at man er en under-afdeling af politiet!!!
Avatar billede glyholt Nybegynder
07. april 2002 - 14:30 #16
selvfølgelig må han ikke optræde voldligt eller kører med blå blink.
Men det er en anden overtrædelse end det at aflytte dig/jer
Avatar billede qspi Nybegynder
07. april 2002 - 14:32 #17
glyholt>>> Vi går og laver noget arbejde for en virksomhed udenfor deres åbningstid! Hele industrikvarteret er så åbenbart gået sammen og har hyret det er vagtfirma, som selv ligger på en privat adresse ikke så langt derfra! Han har bare svært ved at accepterer at vi har noget arbejde der i week-enderne og så kan han ikke opfører sig ordentligt! Det er 3. week-end i træk nu, at han er kommet og har beodret medarbejderen ud af bygningen....!
Avatar billede freekyzone Nybegynder
07. april 2002 - 14:33 #18
Nej, det er klart ulovligt, og der skal du selvfølgeli anmelde ham.

Men hvis det kun er ord mod ord...

Hvis han har noget på jer på det bånd er det ikke godt, men han må til gengæld også have noget nasty shit om sig selv på det bånd..

Men anmeld ham...
Avatar billede qspi Nybegynder
07. april 2002 - 14:34 #19
glyholt>> Ja, men vi vil anmelde ham for at kører med udrykning og for at gi´ sig ud som om at han kommer fra politiet af... men ville så lige hører om det var lovligt at bånde, for så gør han det jo kun værre for sig selv!
Avatar billede glyholt Nybegynder
07. april 2002 - 14:35 #20
Så burde i få en tilladelse fra virksomhed, som siger i må værer der i weekenden. Hvis han ikke vil godtage den, kan man jo så ringe efter politiet.
Avatar billede qspi Nybegynder
07. april 2002 - 14:38 #21
freekyzone>> Tro mig... han har også en masse shit om sig selv på det bånd! Vi aftalte at mødes med ham der, for lige at tale om deres vagters opførelse.. da vi så fortalte om de episoder vores medarbejder havde oplevet med at enten ham eller en af hans kolleger bl.a. have forsøgt at trænge ind i hendes bil, stod han og sagde at vi var fulde af løgn.... skønt vores medarjbeder havde stået inde i vinduet i kantinen ud med parkeringspladsen og set det hele ! ! !
Avatar billede glyholt Nybegynder
07. april 2002 - 14:39 #22
i kan ikke gøre noget ved det at han har optaget jer, men det kunne jo være at der var noget på de bånd der gik imod ham selv.
De bånd kan jo så indgå i en evt. anmeldse, men hvis han ikke vel udlever dem så kan i ikke gøre noget uden at en dommer beordre dem udleveret
Avatar billede qspi Nybegynder
07. april 2002 - 14:40 #23
glyholt>>> Ja, men jeg har aldrig hørt om nogle indbrudstyve der kommer 3 week-ender i træk, parkere en firmabil uden for og går rundt derinde i 3 timer... ;)

Han spurgte hende ikke engang hvem hun var, han beordrede hende bare ud af bygningen.. han stod og gloede ind af et vindue og gjorde tegn til at hun skulle komme ud!
Avatar billede glyholt Nybegynder
07. april 2002 - 14:40 #24
meeen så kan det jo være de er blevet væk...........
Avatar billede qspi Nybegynder
07. april 2002 - 14:43 #25
Hæhæ! ;D
Avatar billede glyholt Nybegynder
07. april 2002 - 14:43 #26
nææææ men har gør jo bare sit job lidt for godt, få dog en tilladelse fra firmaet eller lad dem ringe til "vagtfirmaet"
Avatar billede glyholt Nybegynder
07. april 2002 - 14:49 #27
nå slut herfra intil vidrer, vil ud i de gode vejr, håber det var svar nok.
Avatar billede qspi Nybegynder
07. april 2002 - 14:51 #28
glyholt>>> Gode vejr!?!? *G* Hvor henne i landet bor du? Her i Jyllinge er vejret kedeligt.... ;(
Avatar billede qspi Nybegynder
07. april 2002 - 14:58 #29
Takker! Jeg anmelder for for at kører med blå blink!