Avatar billede dazul Nybegynder
05. april 2002 - 21:52 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Alternativ til frames

Jeg har en indexside, som lige nu er lavet med frames. Jeg kender ulemperne ved frames, og jeg er også lidt irriteret på scrollbaren.

Se siden her: www.openhouse.dk

Derfor vil jeg gerne lave siden på en anden måde. Men hvordan? Skal jeg bruge iframes, CSS eller hvad?

Dorte

Avatar billede earp Nybegynder
05. april 2002 - 21:53 #1
tabeller klart.
05. april 2002 - 21:57 #2
Det der burde alm. div tags og CSS sgatens kunne kalres. Altså alt er vel et alternativit...

CSS
http://www.w3.org/TR/CSS2/

HTML4
http://www.w3.org/TR/html4/
Avatar billede flash-man Nybegynder
05. april 2002 - 21:57 #3
yes earp har helt ret... og så kan du altid komme lidt CSS i tabellerne, så bliver de nydeligt...
Avatar billede iq-n Nybegynder
05. april 2002 - 21:58 #4
enig, lav usynlige tabeller (border=0), og definer deres størrelse.
Avatar billede cdc Novice
05. april 2002 - 21:59 #5
Brug tabeller, men du kan også flytte scrollbaren, man skal bare lege lidt med sine frames. Scrollbaren kan bruges på samme måde som tabeller.

/cdc
Avatar billede olebole Juniormester
05. april 2002 - 22:05 #6
<ole>
Det er ikke muligt at sige noget begavet om, hvd du skal vælge, før du har gjort dine krav klart. Der er nogle voldsomme fordele ved frames, som du mister ved at bruge andre tekniker - til gengæld slipper du af med nogle - godt nok vildt overdrevne - ulemper.
Meget af det, der siges om frames, er myter, der grunder i, at mange ikke kan så meget som skrive et frameset korrekt ... det gælder såmænd også dit eget  ;o)

Iframes er en mulighed - men der har du stort set de samme ulemper ... det er jo også frames.

I princippet kan du jo bare loade et .txt-dokument i browseren - det er der ved Gud ikke meget sjov ved, men det er vanskeligt at give et fornuftigt svar, når man ikke ved, hvad du vil  ;o)
/mvh
</bole>
Avatar billede dazul Nybegynder
05. april 2002 - 22:16 #7
olebole> ja, framesettet er sikkert ikke skrevet korrekt, som du siger. Men ville det kunne fungere?

Hvad skal jeg bruge det til? Ja, jeg skal fra forsiden linke til nogle produktkategorier, og på disse sider vil jeg have brug for en menu (som du kan se under eks. cyklen). Spørgsmålet er, om det er bedre at lave det hele med tabeller? Lige nu synes det som et stort arbejde, men jeg ved også, at det gør det nemmere for mig at blive fundet i søgemaskiner.
Avatar billede olebole Juniormester
05. april 2002 - 22:46 #8
Det kommer meget an på, om man kan skrive til søgemaskiner - men det er da rigtigt, at det kan blive en anelse nemmere.

Bedre ..... hmmmmmm ...... Jeg kender stadig ikke alle dine overvejelser, hvis du har haft nogen. Jeg synes nu heller ikke, dit site iøvrigt bærer præg af lange overvejelser.
De er ellers meget vigtige! Et professionelt website bliver som oftest til på en masse papir og slider let en blyant op - derefter er det 'piece of cake' at bygge det på computeren.
/mvh
Avatar billede dazul Nybegynder
05. april 2002 - 22:58 #9
OLEBOLE> Prøv at komme med lidt mere konstruktiv kritik i stedet for bare at konstatere, at det ikke er et professionelt website. Al begyndelse er svær, og læreprocessen foregår løbende, sådan er det vel for os alle? Netop derfor har jeg stillet mine spørgsmål her på Eksperten - for at jeg kan blive bedre.
Avatar billede olebole Juniormester
06. april 2002 - 00:34 #10
Jeg tror, du misforstår ... jeg prøver jo netop at give konstrukriv kritik ved at fortælle dig, hvordan man laver et professionelt websted.
Derudover prøver jeg at forklare dig, du har fat i den forkerte ende. Du bør først gøre dig en masse overvejelser og skrive spørgsmål til dig selv ned:
Hvad vil jeg med sitet - og hvorfor vil jeg det?
Hvad skal det kunne - og hvorfor det?
Hvem skal det henvende sig til - og hvorfor det?
Hvordan skal man kunne navigere - og hvorfor det?
Hvad må der ikke kunne ske, når man navigerer?
osv ... osv.
Derefter besvarer du alle spørgsmålene - *så* er du i stand til at formulere resten af de ubesvarede spørgsmål overfor andre.
Det spørgsmål, du stiller her, er ikke til at besvare, fordi du ikke selv ved, hvad du vil. Først, når du ved det, kan du stille et specifikt spørgsmål - uden det bliver noget quiz-agtigt: "...og så kan du...", "...men du kunne jo også...", "...for ikka ta nævne...".

Det er ikke for at nedgøre dit site, men du har grebet fat i den forkerte ende. Det fede ved de fede sites bliver til på papir, rundt om et bord ... ikke på en computer  ;o)
/mvh
Avatar billede jkrag Nybegynder
06. april 2002 - 01:39 #11
Hej Dazul.
Et lidt andet type svar: Du kunne overveje en eller anden form for templates. (forklaring følger)
Jeg har ikke været dit site så minituøst igennem at jeg kan se om det hele er lavet i hånden eller hvor vidt noget af det er dynamisk genereret. Kan selvfølgelig heller ikke se om du på din server har mulighed for at bruge forskellige former for dynamisk indhold (ASP, PHP, SSI ...).
En af fordelene ved at bruge frames er jo at fælles elementer ikke skal vedligeholdes i mange eksemplarer. Denne fordel kan man også nemt op¨nå ved at benytte en eller anden template-funktionalitet der enten run-time bygger siden op når brugeren ber om den, eller "design-time" sammensætter siderne inden du lægger dem op på serveren. I det første tilfælde kunne du overveje at undersøge nogle af de snart ufattelig mange content management systemer der findes på markedet (også gratis/open source), men det kan også klares med mindre. Jeg ar for en del år siden lavet et website hvor alle siderne indeholdt bl.a. header, footer og menu der blev inkluderet fra seperate statiske filer med nogle simple SSI (server-side include) direktiver (på apache, understøttes vist af mange forskellige webservere). Det samme kan nemt gøres i f.eks. PHP hvis man har sådan noget. Så slipper man for at vedligeholde alt det der ligger uden om selve indholdet i siden.
På denne måde kan man nemt opbygge sine sider med tabeller alene uden at miste ihvertfald den ene af de store gevinster ved frames. Og argumentet om at frames sparer på download fordi f.eks. menuen ikke skal hentes hver gang, holder nok ikke rigtig længere, da man typisk (efter nutidens funktionalitetsstandarder) bruger lige så meget kode i form af javascripts på de enkelte sider til f.eks. at sørge for at menuen i framet nu også "peger" på det rigtige og at alting bliver loaded i de rigtige frames.
Hvis du vil se et website der er lavet efter ovenstående princip, så kig forbi f.eks. http://www.racekatten.dk/ .
Der er lavet i et simpelt minimalt PHP content management system der bygger på en hjemmestrikket templatefunktion.

Håber du kan bruge svaret til noget :-)
Jan
P.S. Fortæl hvilke tekniske muligheder du har adgang til/overvejer/bruger, så kan jeg (eller andre) muligvis pege dig i den rigtige retning mht. noget mere konkret.
Avatar billede dazul Nybegynder
06. april 2002 - 21:32 #12
jkrag> tak for dit svar. Jeg har bestemt mig for at prøve en template. Jeg har ikke adgang til ASP, PHP eller SSI, så jeg vil lave en helt simpel template i Dreamweaver, men jeg tror også umiddelbart, at den vil kunne opfylde mine behov. Jeg har prøvet at lave noget, som er baseret på tabeller, og som jeg så bruger som template. Jeg har dog et problem med mellemrummene mellem mine celler. Til trods for, at Border er sat til 0, er der stadig et lillebitte mellemrum mellem mine celler. Mellemrummet har samme farve som baggrundsfarven, men når jeg har f.eks. en blå og en grå celle, så ser det ikke smart ud, at der er lidt hvidt imellem. Har du noget forslag til hvordan jeg løser dette?
Avatar billede jkrag Nybegynder
06. april 2002 - 23:50 #13
Har du et link til en side hvor jeg (eller andre) kan se problemet. Så er det noget nemmere at forholde sig til. Ellers kan du måske lave et minimalt eksempel og paste koden ind her?
Der burde sådan set ikke være noget mellemrum så en eller anden forklaring må vi da kunne finde. Har du sat cellpadding og cellspacing til 0 også?
Bruger du stylesheets (CSS) til formatteringen? i en seperat fil, eller inde på siden?

Iøvrigt så kan jeg se at du pt. kører dit site på en IIS server på win2000. Den kan sagtens køre SSI, men det er selvfølgelig ikke ensbetydende med at det er slået til og at du har adgang til det, men hvis det er en server du selv styrer, så er det da en mulighed.
Avatar billede olebole Juniormester
07. april 2002 - 00:52 #14
Det er cellspacing, der skal sættes til 0 i dit table-tag.
/mvh
Avatar billede dazul Nybegynder
07. april 2002 - 11:43 #15
jkrag og olebole> det var cellspacing, der drillede. Den stod til 0 i DW, men i koden til 1, så det er rettet nu.

jkrag> Nej, jeg styrer ikke selv serveren. Det ligger hos Dandomain, og ham der betaler for webhotellet, er for fedtet til mere end standardløsningen. I øvrigt tror jeg også, at jeg har nok udfordringer i det, som det er nu.

Tak for jeres svar, måske vender jeg tilbage for endnu en kommentar, når jeg har fået lavet mere på sitet.
Mvh Dorte