Avatar billede zux Nybegynder
17. juni 2000 - 10:50 Der er 8 kommentarer og
6 løsninger

Web Programmering

Jeg har tenkt på å lære et web språk. Jeg har kjennskap til HTML, JavaScript og Turbo Pascal. Nå lurer jeg på om det er lurest og lære PHP, ASP eller PERL? Eller er det noen andre? Jeg vil la alle som vil "diskutere" hvilket som er best, og når jeg har bestemt meg vil de som hadde best argumenter få poengene. Så sett i gang og overbevis meg :)
Avatar billede naesager Nybegynder
17. juni 2000 - 11:28 #1
Jeg vil nok sige at ASP er det nemmeste at komme igang med da det er det mest logiske af de 3 script sprog som du snakker om hvis du vil havde mere info om det kan du se på

http://www.activeserverpages.dk eller http://www.netcoders.dk

men perl/php ligner lidt hinnanden ikke meget men lidt og da jeg selv så på dem er det fanme anderledes end ASP  men som sagt  synes JEG ASp er mere logisk måske synes php programmørene at php er det logiske men, husk også på at ASP er det mest udbredte pga NT som webserver
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
17. juni 2000 - 11:49 #2
Tjaa... jeg kan kun sige ASP, ret nemt at lære (og nemt at teste, hvis man er i besiddelse af en Windoze maskine)...

PHP kræver Linux/Unix webserver (Eg. Apache) og har en mere kruptisk struktur...

Perl er jo på vej væk fra nettet igen, kræver en del flere rettigheder at køre end PHP og ASP....

Et godt sted og starte vil være ASP
Avatar billede kasseper Nybegynder
17. juni 2000 - 12:04 #3
Jeg vil ligeledes anbefale ASP, hvorfor ? Jo, det er nemt at gå til og du kan allerede JavaScript og ASP scripts kan skrives både i VBScript og i JavaScript.
ASP er idag det mest udbredte script sprog og rimeligt fremtidssikret ( tages med et gran salt pga. Microsoft's nederlag i retsalen ). Anyway så vil ASP være mit forslag til dig...

Mvh. Kasper
Avatar billede naesager Nybegynder
17. juni 2000 - 12:17 #4
tigerdyr> PHP og Perl kan sagtens blive testet på en Windows maskine det kræver bare de rigtige script engines

kasseper> det er ikke JavaScript som KAN bruges i ASP men JScript fra microsoft.

Avatar billede 127144146281 Nybegynder
17. juni 2000 - 12:39 #5
>>tigerdyr PHP kører kanont med IIS så der er ingen probs ved PHP

>>alle i andre
PHP er ikke så svært som mange går og tror, indlæringskurven er bare mere stejl en i asp
Avatar billede 127144146281 Nybegynder
17. juni 2000 - 12:40 #6
>>kasseper jeg tror nu at php er næsten ligeså udbredt, de fleste store steder er begyndt at bruge php
Avatar billede olebole Juniormester
17. juni 2000 - 13:19 #7
<ole>
NS vs. IE
Mac vs. PC
GoLive vs. DreamWeaver
Illustrator vs. FreeHand
Gud vs. Allah
PHP vs. ASP
Og der er mange flere. Fælles for dem er, at folk har forskellige præferencer, som ikke altid er grundet i fornuft og du vil kunne finde folk med samme præference, men med vidt forskellige begrundelser.
Personligt er jeg til PHP, men det kan da godt være ASP er meget bedre for dig...!?!  :-))
/Vh
</bole>
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
17. juni 2000 - 20:14 #8
Personlig erfaring, mange virksomheder arbejder med ASP og foretrækker det!
(spørg mig ikke hvorfor :o)
Og det er nok den faktor der gør at jeg som regel anbefaler ASP
Avatar billede el_gnu Nybegynder
17. juni 2000 - 22:55 #9
Hvad med Java? Java kan bruges til meget andet end applets, f.eks. Java Server Pages, Java Beans, Java Enterprise Beans etc. Jeg har ikke nogen erfaring med disse teknologier indenfor java, men hvis man læser rundt omkring på nettet skulle det være det næste store hit. Det er en del mere kompliceret end de andre teknologier I nævner, men efter sigende også mere kraftfuldt.

Som olebole siger så er det jo i bund og grund, smag og behag, der er afgørende, men som inkarneret java fan må jeg lige bringe det frem.

(-: el Gnu
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
18. juni 2000 - 00:18 #10
Java ?? Glem det til der kommer ORDENTLIGE Java Virtual Machines/Java fortolkere...
Java Applets osv. fortolkes alt for langsomt idag (specielt i forhold til server sprog som ASP og PHP)
Avatar billede el_gnu Nybegynder
18. juni 2000 - 13:50 #11
Som sagt snakker jeg ikke om applets. Server-side java skulle efter sigende være lige så hurtigt som ASP og PHP.

Men jeg er enig mht. farten af de eksisterende VM'er, de er MEGET langsomme.

(-: el Gnu
Avatar billede olebole Juniormester
18. juni 2000 - 14:22 #12
For nu at bringe lidt ro på savannen...gnuen har helt ret, tigerdyr. Java er på hastig fremmarch som server-side sprog.
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
18. juni 2000 - 18:20 #13
Ok, jeg har kun erfaring med PURE Java applikationer (til JavaOS) og applets, pure java kører vildt fedt, men applets skoder!
Avatar billede zux Nybegynder
19. juni 2000 - 08:49 #14
Takk for responsen! Jeg har mer eller mindre bestemt meg for å prøve ASP i første omgang. Det virket på dere som det ville være et fint alternativ.