Avatar billede olhansen Nybegynder
03. april 2002 - 16:42 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Fra form til XML

Hej!

Input skal komme fra en form i html, og vha ASP konverteres til XML.

Hvordan gør jeg det?

Det ser ud til at DOMDocument kan loade selve request objektet i ASP, men det dur altså ikke.

Jeg har prøvet at laven en side med 2 frames, hvor den ene indeholder en form, som i sin action parameter skal kalde en ASP (som køres i den anden frame).

I denne ASP gør jeg således:

Dim doc
set doc=server.createobject("MSXML.DomDocument")
doc.async=false
doc.load(Request)
doc.save("test.xml")

test.xml bliver skrevet, men den er tom.
Avatar billede medions Nybegynder
08. april 2002 - 16:30 #1
Dette kan vidst hjælpe dig en hel del...:

<% @ Language = "VBScript" %>
<% Option Explicit
  Response.Expires = 0

If Request.ServerVariables("CONTENT_LENGTH") = 0 Then
%>
    <HTML>
    <HEAD>
    <TITLE>Gæstebogen - Opret Besked.</TITLE>
      <LINK REL="STYLESHEET" HREF="./stil.css" TYPE="text/css" />
    </HEAD>
    <BODY BGCOLOR="Wheat">
    <DIV ALIGN="Center">
    <FONT FACE="Verdana" COLOR="DarkGreen" SIZE="3">
    <B>Opret Besked</B>
    </FONT>
    <FORM ACTION="<%= Request.ServerVariables("SCRIPT_NAME") %>" METHOD="POST">
    <TABLE BORDER="1" WIDTH="500">
    <TR>
        <TD WIDTH="100" ALIGN="Right">Navn:</TD>
        <TD><INPUT TYPE="TEXT" NAME="Navnet" SIZE="35"></INPUT></TD>
    </TR>
    <TR>
        <TD WIDTH="100" ALIGN="Right">E-mail:</TD>
        <TD><INPUT TYPE="TEXT" NAME="Mailen" SIZE="35"></INPUT></TD>
    </TR>
    <TR>
        <TD WIDTH="100" ALIGN="Right">Homepage:</TD>
        <TD><INPUT TYPE="TEXT" NAME="Webpage" SIZE="35"></INPUT></TD>
    </TR>
    <TR>
        <TD WIDTH="100" ALIGN="Right">Besked:</TD>
        <TD><TEXTAREA NAME="Besked" COLS="45" ROWS="10" WRAP></TEXTAREA></TD>
    </TR>
    <TR>
        <TD COLSPAN="2" ALIGN="Center"><INPUT TYPE="SUBMIT" VALUE="Send"><INPUT TYPE="RESET" VALUE="Slet Alt"></TD>
    </TR>
    </TABLE>
    <A HREF="../index.asp">Startside</A>|<A HREF="./guestbook.xml">Gæstebogen</A>
    <P/>
    <FONT FACE="Verdana" SIZE="2">
    Der kan ikke bruges HTML-tags i beskeden.
    </FONT>
    </DIV>
    </BODY>
    <HTML>

<% ElseIf Request.Form("Navnet") = "" Then %>

    <HTML>
    <HEAD>
    <TITLE>Fejl i indtastning.</TITLE>
    <LINK REL="STYLESHEET" HREF="./stil.css" TYPE="text/css" />
    </HEAD>
    <BODY BGCOLOR="Wheat">
    <DIV ALIGN="Center">
    <FONT FACE="Verdana" COLOR="DarkGreen" SIZE="4">
    Du skal minimum skrive dit navn.
    </FONT>
    <P/>
    <A HREF="./OpretBesked.asp">Prøv igen</A> | <A HREF="./Guestbook.xml">Gå til Gæstebogen</A>
    </DIV>
    </BODY>
    </HTML>

<%Else

Dim XMLNode, objXML, objTemp, objBesked, objRoot, StrSti
Dim TempArray, Tekst, L, Linjer, AntalLinjer,Nylinje, TimeNow

TimeNow = Now

Nylinje = chr(13) & chr(10)

Tekst = Replace(Request.Form("Besked"),NyLinje,"##Y")

AntalLinjer = 1

For L = 1 to Len(Tekst)
    If Mid(Tekst, L, 3) = "##Y" Then AntalLinjer = AntalLinjer +1
Next

TempArray = Split(Tekst,"##Y")

Linjer =""

L=0

For L = 0 to AntalLinjer - 1
    if AntalLinjer = 0 Then Exit For
    Linjer = Linjer & "<LINJE>" & TempArray(L) & "</LINJE>" & chr(13) & chr (10)
Next

XMLNode = "<VISITOR>"                                      & Chr(13) & Chr(10) & Chr(9) & _
        "<NAME>"    & Request.Form("Navnet")  &  "</NAME>"    & Chr(13) & Chr(10) & Chr(9) & _
        "<DATO>"    & TimeNow                &  "</DATO>"    & Chr(13) & Chr(10) & Chr(9) & _
        "<EMAIL>"  & Request.Form("Mailen")  &  "</EMAIL>"    & Chr(13) & Chr(10) & Chr(9) & _
        "<HOMEPAGE>"& Request.Form("Webpage") &  "</HOMEPAGE>" & Chr(13) & Chr(10) & Chr(9) & _
        "<MESSAGE>" & Chr(13) & Chr(10) & Chr(9) & Linjer & Chr(13) & Chr(10) & Chr(9) & "</MESSAGE>"  & Chr(13) & Chr(10) & _
      "</VISITOR>"

strSti = Server.MapPath("Guestbook.xml")

set objXML  = Server.CreateObject("Microsoft.XMLDOM")
set objTemp = Server.CreateObject("Microsoft.XMLDOM")

objXML.load(strSti)

set objRoot = objXML.selectSingleNode("BOOK")

objTemp.loadXML(XMLNode)

set objBesked = objTemp.documentElement

objRoot.insertBefore objBesked, objRoot.childNodes(0)

objXML.save(strSti)

%>
<HTML>
<HEAD>
<TITLE>Besked er oprettet.</TITLE>
<LINK REL="STYLESHEET" HREF="./stil.css" TYPE="text/css" />
</HEAD>
<BODY BGCOLOR="Wheat">
<DIV ALIGN="Center">
<FONT FACE="Verdana" COLOR="DarkGreen" SIZE="4">
Din besked er blevet oprettet!
</FONT>
<FONT FACE="Verdana">
<P/>
<A HREF="../index.asp">Gå til startsiden</A> | <A HREF="./Guestbook.xml">Gå til Gæstebogen</A>
</FONT>
</DIV>
</BODY>
</HTML>
<%End If %>

//>Rune
Avatar billede medions Nybegynder
14. april 2002 - 11:11 #2
Ups.. var et svar...!

//>Rune
Avatar billede olhansen Nybegynder
15. april 2002 - 08:19 #3
medions: din løsning er OK. Havde dog håbet på noget mere simplet.
Avatar billede medions Nybegynder
15. april 2002 - 11:30 #4
olhansen> :-) Fair nok, well, det bliver jo meget mere simpelt hvis du fjerner alle tabels'ne ;-)

Thx 4 Poinz
//>Rune
Avatar billede nstenberg Nybegynder
17. april 2002 - 12:01 #5
En lille fodnote: Jeg ville ændre de store bogstaver i dine tags, til små...

// Nikolaj Stenberg