Avatar billede nikolajdu Nybegynder
03. april 2002 - 13:20 Der er 28 kommentarer og
2 løsninger

ÆØÅ??

Hvad skal jeg bruge for at XML kan udskrive mine ÆØÅ?? Jeg får bare mystiske eller ingen tegn.

    <value id="2">
        <title>overskrift du</title>
        <tekst>Tekst med æøå</tekst>
        <url>data.php</url>
    </value>

/Nikolaj
03. april 2002 - 13:23 #1
Prøv at ligge: <?xml version="1.0" encoding="ISO-8859-1"?>i toppen af dokumentet.
03. april 2002 - 13:24 #2
Hvor encoding="ISO-8859-1" er "skriftstandarden" eller hvad det nu hedder :).
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
03. april 2002 - 13:26 #3
Det hjalp ikke :((

Tænkte om man kan bruge noget alá HTML´s &aelig; &oslash; &aring;??
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
03. april 2002 - 13:26 #4
Du mener nok tegnsættet ;-)
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
03. april 2002 - 13:27 #5
møgtagster.

det Jeg skrev ovenfor var. & aring;
03. april 2002 - 13:28 #6
Det XML dokument må ikke indholde tegner & (egne erfaringer).

Hvilken browser ser du det i?
Har du et link til -  i IE 6 virker det fint.
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
03. april 2002 - 13:29 #7
Se jeg skal slet ikke se det i en browser. Det skal loades ind i Flash. Har spurgt alle Flashdrengene og de aner det ikke...
Avatar billede hoejrup Nybegynder
03. april 2002 - 14:40 #8
Indeholder din skrifttype ÆØÅ og æøå?

/per
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
03. april 2002 - 14:45 #9
jep. Standard Times new Roman.
Avatar billede getalife Nybegynder
03. april 2002 - 14:58 #10
Den virker fint nok uden ÆØÅ?
Avatar billede hoejrup Nybegynder
03. april 2002 - 15:13 #11
Avatar billede Slettet bruger
03. april 2002 - 15:32 #12
Hvis tricket med encoding="iso-8859-1" i XML-declaration'en ikke virker, er det Flash's XML Parser der er i stykker...

Har du prøvet med de numeriske entities (f.eks. "ø" = "& #xF8;")? - de burde virke under alle omstændigheder...

/CS
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
04. april 2002 - 08:17 #13
Det virker ganske fint uden ÆØÅ.

greystate - numeriske entities - Må du vidst lige uddybe :))

Det vil sgu være pinligt hvis det viser sig at Flashes nye parser er i udu. De praler netop af at den er næsten 10 gange hurtigere end den gamle og derfor på fuldhastighed med andre parsere.

/Nikolaj
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
04. april 2002 - 08:20 #14
Æ = &#198; Ø = &#216; Å = &#197; ???

Virker heller ikke... Med mindre jeg gør noget galt. :))
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
04. april 2002 - 08:20 #15
gah ... lorte tagster.
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
04. april 2002 - 08:22 #16
Æ = & #198; Ø = & #216; Å = & #197; - Virker ikke.
Avatar billede Slettet bruger
04. april 2002 - 09:15 #17
"Numeriske entities" - det er jo dem som du efterhånden har prøvet nogle stykker af, kan jeg se. Altså et "&"-tegn efterfulgt af "#" og karakterkoden for et tegn (ASCII/Unicode) - hvis man vil angive en Hex-værdi i stedet for en decimal-ditto, sætter man et lille "x" foran - afslut med semikolon...
(Damn - hvorfor bliver sådanne foklaringer så kringlede? :-)

XML definerer kun 5 navngivne entities, "amp", "quot", "apos", "lt", og "gt"... &, ", ', < og > - hvor HTML definerer et hav...

Nå, men hvad mon det så er der ikke virker - er det:
A) Flash loader fint din XML, men gengiver de danske tegn som "mærkelige" tegn?

B) Flash siger der er fejl i XML filen?

Grunden til at jeg siger det må være parseren, er at det er dennes job at oversætte entities, før filen "sendes videre"...

/CS
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
04. april 2002 - 09:20 #18
A) ja!
B) Ingen fejl. - Flash vil normal slet ikke læse en XML fil med fejl i.

Jeg har prøvet følgende versioner:

    <value id="2">
        <title>overskrift du</title>
        <tekst>Tekst med æøå</tekst>
        <url>data.php</url>
    </value>
    <value id="2">
        <title>overskrift du</title>
        <tekst>Tekst med &#198;</tekst>
        <url>data.php</url>
    </value>
    <value id="2">
        <title>overskrift du</title>
        <tekst>Tekst med &aring</tekst>
        <url>data.php</url>
    </value>

/Nikolaj
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
04. april 2002 - 09:21 #19
Som du sikker kan regne ud var det ikke bare Æ og å, men & #198; og & aring;
Avatar billede Slettet bruger
04. april 2002 - 09:30 #20
Brug af "& aring" bør melde fejl, da denne entity ikke er defineret i XML...

Hvad kommer de ud som, tegnene, sådan her f.eks. "Ã¥" ( == "å")?

/CS
Avatar billede Slettet bruger
04. april 2002 - 09:32 #21
Du må hjertens gerne POST'e noget af ActionScript koden, der behandler XML filen...

/CS
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
04. april 2002 - 09:38 #22
2 sekunder :)
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
04. april 2002 - 09:39 #23
Enten kommer du ud som blanks (Altså intet) - En firkant eller et spørgsmålstegn.
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
04. april 2002 - 09:40 #24
Min actionscript ser sådan her ud.

function hentNyheder(success) {
    if (success) {
        _root.nyhederXml = new XML();
        _root.nyhedNr = new Array();
        _root.nyhederXml = _root.nyhedXml.firstChild;
        _root.nyhedNr = _root.nyhederXml.childNodes;
        _root.aktuelNyhed = 1;
        _root.visNyhed(aktuelNyhed-1);
    } else {
        _root.rude.tekstRude = "Der var problemer med at load XML nyhederne!!!";
    }
function visNyhed(num) {
    _root.rude.nyhedIndex = aktuelNyhed+"/"+nyhedNr.length;
    _root.textItem = new Array();
    _root.textItem = nyhedNr[num].childNodes;
    _root.rude.indholdDrag.overskrift = _root.textItem[0];
    _root.rude.tekstRude = _root.textItem[2]+" - "+_root.textItem[4]+"<br>"+_root.textItem[1];
}
_root.nyhedXml = new XML();
_root.nyhedXml.onLoad = hentNyheder;
_root.nyhedXml.load("xml/nyhedXml.xml");

Det kan simpelt hen ikke passe at jeg skal til at lave noget string replace for at få det til at dutte...

/Nikolaj
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
04. april 2002 - 09:51 #25
Det vises i øvrigt også korrekt i en browser...
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
04. april 2002 - 19:09 #26
Har fundet løsningen. Gem filen som UTF-8 format... gah...

http://www.eksperten.dk/spm/193631

Tak til alle for indsatsen :))

/Nikolaj
Avatar billede getalife Nybegynder
04. april 2002 - 19:23 #27
noooooooo.. jeg tænkte på det.. men ISO-8859-1 burde vel være det samme?
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
04. april 2002 - 19:26 #28
Det næste problem bliver så at finde ud af om jeg kan create XML filer i det format via PHP - Det skal nok blive interessant....
Avatar billede getalife Nybegynder
04. april 2002 - 19:28 #29
arh.. du har jo masser af timer for dig selv i pølsebixen til det :o)
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
04. april 2002 - 19:35 #30
Lolda :))

Anyway, så ser det ud til at jeg kan bruge den her fra PHP manualen.

int xml_parser_create ( [string encoding])

encoding (optional)
Which character encoding the parser should use. The following character encodings are supported:

ISO-8859-1 (default)
US-ASCII
UTF-8

/Nikolaj