Avatar billede t.lunde Nybegynder
03. april 2002 - 12:56 Der er 20 kommentarer

tabolator kode...

Kan det i HTML lade sig gøre at lave tabulator indryk uden at skal oprette tabeller?? Er der en kode for det??
Avatar billede callesen Praktikant
03. april 2002 - 12:58 #1
Mener du:
<TD style="padding-left:10px;">
Avatar billede sthen Nybegynder
03. april 2002 - 12:59 #2
Det kan jeg ikke forestille mig
Avatar billede acid-head Nybegynder
03. april 2002 - 12:59 #3
<blockquote>Tekst</blockquote>
Avatar billede acid-head Nybegynder
03. april 2002 - 12:59 #4
Det var nu et svar... =)
Avatar billede osaka_san Nybegynder
03. april 2002 - 12:59 #5
Du kan gøre det vha af CSS.

<div style="margin-left: 15px">tekst</div>

Dette er dog kun visuelt og er altså ikke repræsenteret som et tabulator tegn i selve teksten.

Det bedste råd er dog at undgå inline css og lave en class som

<style type="text/css">
.tab{margin-left: 15px}
</style>

<div class="tab">tekst</div>

Mvh
Oscar Eg Gensmann
Avatar billede callesen Praktikant
03. april 2002 - 13:01 #6
Undskyld: Det var i en celle. Prøver lige igen.
I en P
<P style="text-indent:10px;"> hvis det er 1. linie du tænker på. Ellers som i min celle ovenover <P style="padding-left:10px;">
Avatar billede acid-head Nybegynder
03. april 2002 - 13:03 #7
Emm, mit forslag virker altså fuldstændig som et tryk på tabulator ville gøre det...

- Det har ikke noget med Stylesheet at gøre, så du kan være sikker på at det virker i langt de fleste browsers... =) Også under linux...

- Brug den -> <blockquote>teksk som skal rykkes ind</blockquote>
Avatar billede callesen Praktikant
03. april 2002 - 13:17 #8
Jeg prøver at vågne:
<P style="margin-left:10px;"> skulle det ha' været - som osaka san skriver i sin div.
I følge Wium Lie: Designing for the web - 'overser' flere søgerobotter indholdet i <BLOCKQUOTE>
Avatar billede acid-head Nybegynder
03. april 2002 - 13:20 #9
Hmm.. Skod! *Gg*
Avatar billede jakoba Nybegynder
03. april 2002 - 13:43 #10
men hvis du vil skrive ting i flere kolonner så er der ikke anden udvej end tabeller.
Jo du kunne gøre det med lag, men det er endnu mere bøvlet.

mvh JakobA
Avatar billede osaka_san Nybegynder
03. april 2002 - 15:01 #11
jakoba> Du kan da sagtens lave tekst i flere kolonner uden brug af tabeller og "lag" ;-)  Det kræver bare lidt simpel CSS og nogle <div>'s

Og så er det endda nememre at finde rundt i en tabeller og væsentlig mere bagudkompatibelt ;-)

Her burde der være nok at komme i gang med.
http://www.glish.com/css/
http://www.bluerobot.com/web/layouts/

Med Venlig Hilsen
Oscar Eg Gensmann
Avatar billede jakoba Nybegynder
03. april 2002 - 15:22 #12
Hvor dejlig. det vidste jeg ikke. tak

Men jeg har nu svært ved at tro på "CSS der er mere bagudkompatibelt end tabeller" :-)). De har jo virket fra version 3 eller før.
Avatar billede jakoba Nybegynder
03. april 2002 - 15:27 #13
Øhh, har du prøvet at kikke på http://www.bluerobot.com/web/layouts/ 's eksemper i IE4?
Avatar billede osaka_san Nybegynder
03. april 2002 - 15:40 #14
Jakoba> Thjaa, nu er der jo så ingen der har sagt noget om hvilken generation af browsere vi snakker om.

Personligt foretrækker jeg at servere en non stylet side til alt under generation 5 der må betegnedes som ud daterede browser produkter og på vej ud af markedet. Denne version vil så være læsbar og i en logisk rækkefølge, hvilket er ganske enkelt at lave via css.

Med andre ord: Ud med pixel perfekt layout og ind med css baserede layouts som gør det teknisk muligt at nedgradere til selv NS 2 for den sags skyld uden de store problemer.

WWW er ikke skabt med det formål at et site skal se ens ud på alle platforme i alle browsere. Det's styrke ligger i fleksibiliteten. En ting man ikke opnår med tabel based layouts.

Jeg er ikke forkæmper for at holde gamle uddaterede browsere i live ved at forsøge at tilpasse til den laveste fællesnævner. Jeg nøjes med at gøre materialet tilgængeligt så vidt muligt i den bedst mulige form, afhæning af viewporten. At dette så betyder at folk med gamle browsere måske ikke får en så visuel interessant oplevelse af indholdet må stå for deres egen regning, da nye browsere både er gratis, der er rigelige at vælge imellem efter ens smag, og det ikke er svært at finde ud af hvornår der er kommet en ny og bedre udgave.

Med Venlig Hilsen
Oscar Eg Gensmann
Avatar billede osaka_san Nybegynder
03. april 2002 - 15:41 #15
Der må lige selv korigeres for eventuelle trykfejl i ovenforstående tekst - det gik lidt hurtigt ;-)

Mvh.
Oscar
Avatar billede t.lunde Nybegynder
03. april 2002 - 15:42 #16
Jeg har denne: www.thomaslunde.dk/whoisonline.php

Jeg vil gerne bruge tabulator til at få Host og Site til at stå pænt under hinanden! Kan det ikke lade sig gøre??

Den kode der skriver det ud på skærmen ser sådan ud:
echo "
        <tr bgcolor=" . $$col . ">\n
        <td width = \"250\"><b>IP adresse:</b> $ip | </td>  <td> <b>Host:</b> $host | <b>Site:</b> <a href=\"$row[side]\"> $row[side]</a><br></td>\n
        </tr>\n";
Avatar billede osaka_san Nybegynder
03. april 2002 - 15:51 #17
Kunne man ikke lavet noget i den her stil:

<div style="width:100%px;">
<span style="width:30%">IP Adresse: 9.9.9.9</span>
<span style="width:30%">Host: $host</span>
<span style="width:30%">Site: <a href="$row[side]\"> $row[side]</a></span>
</div>
<div style="width:100%px;">
<span style="width:30%">IP Adresse: 111.111.111.111</span>
<span style="width:30%">Host: plider</span>
<span style="width:30%">Site: <a href="$row[side]\">asf asf asf asf </a></span>
</div>
<div style="width:100%px;">
<span style="width:30%">IP Adresse: 222.222.22.22</span>
<span style="width:30%">Host: asdasdsad asd asd asd</span>
<span style="width:30%">Site: <a href="$row[side]\"> asf asf asf asf asf </a></span>
</div>

Mvh.
Oscar Eg Gensmann
Avatar billede osaka_san Nybegynder
03. april 2002 - 15:53 #18
Det er selvfølgelig kun det ene div sæt der skal bruges, det er bare replikeret 3 gange for testens skyld.

Samtidig ville det nok også være en ide at pytte style elementerne i en class og ikke inline, men rent teknisk burde den være god nok.

Mvh.
Oscar Eg Gensmann
Avatar billede t.lunde Nybegynder
03. april 2002 - 15:57 #19
Her er hele koden, hvis det er lettere at se det ud fra:

mysql_connect("$host", "$loginname", "$password") or die (mysql_error());
mysql_select_db("$database") or die (mysql_error());

$ip = $REMOTE_ADDR;
$host = gethostbyaddr($ip);
$time= explode(" ", microtime());
$userusec =(double)$time[0];
$usersec =(double)$time[1];
$select = mysql_query("select * from whoisonline where ip like '$ip'");
mysql_query("delete from whoisonline where date < $usersec -1500");
if(!mysql_num_rows($select)){
    mysql_query("insert into whoisonline (id,ip,host,date) values ('','$ip','$host','$usersec')");
}
mysql_query("update whoisonline set side = '$PHP_SELF' where ip = '$ip'");

//Udtrækket
$col0 = "ffffff";
$col1 = "efefef";
$i=0;
$res = mysql_query("select ip, host, date, side from whoisonline");
$res = mysql_query("select * from whoisonline");
while($row = mysql_fetch_array($res)){
$ip = $row[ip];
if($ip == "127.0.0.1"){
    $ip = "BOFH";
}
++$i;
$col = "col" . $i%2;
      echo "
        <tr bgcolor=" . $$col . ">\n
        <td width = \"250\"><b>IP adresse:</b> $ip | </td>  <td> <b>Host:</b> $host | <b>Site:</b> <a href=\"$row[side]\"> $row[side]</a><br></td>\n
        </tr>\n";
}
?>
Avatar billede sukos Juniormester
04. april 2002 - 08:20 #20
Hvad med <dl>?

      <td width = \"250\"><dl><dd><b>IP adresse:</b> $ip | </td>  <td> <b>Host:</b> $host | <b>Site:</b> <a href=\"$row[side]\"> $row[side]</a><br></dd></dl></td>\n
        </tr>\n";