Avatar billede tmo Nybegynder
03. april 2002 - 10:17 Der er 15 kommentarer

newline

Jeg arbejder med et par templates som skal indsætte et <b/> og et mellemrum når min XML indeholder dette. Problemet er at jeg ikke kan finde "koden" for disse. Jeg har prøvet med &#xA for newline, men det duer ikke. Mellemrum finder jeg ved <xsl:variable name="sp"><xsl:text>  </xsl:text></xsl:variable>, men når jeg udskriver <xsl:text>&#160;</xsl:text> fortolkes dette ikke i min browser som et mellemrum. Jeg arbejder serverside på en linuxserver(ligger i sverige)om det har nogen betydning.??
Avatar billede kresten Nybegynder
03. april 2002 - 10:21 #1
Viser du resultatet af din transformation i HTML eller almindelig text?
Avatar billede tmo Nybegynder
03. april 2002 - 10:27 #2
Jeg viser det som html
Avatar billede kresten Nybegynder
03. april 2002 - 10:28 #3
Hvad er så problemet med at vise newline med <br/> og space med &nbsp;  ??
Avatar billede ehf Nybegynder
03. april 2002 - 10:29 #4
Jeg går ud fra at du vil danne HTML.

For at danne linie skift skal du i HTML bruge <BR/> og
for at danne et mellemrum skal du bruge &nbsp;
Avatar billede kresten Nybegynder
03. april 2002 - 10:30 #5
he he, den viser det jo ikke her.. men det skal være

& n b s p ;    (fjern spaces)
Avatar billede ehf Nybegynder
03. april 2002 - 10:30 #6
Til mellemrum &amp;nbsp;
Avatar billede tmo Nybegynder
03. april 2002 - 10:34 #7
probelemet er ikke så meget at vise fx. <br/>, men for at finde en newline fra min XML kan jeg ikke sige "find '\n' og erstat med <br/>" når output er HTML. fx. kan jeg finde et ord, som findes i xml´en og erstatte det med <br/>. Hvad er, er det ascii++, tegnet for '\n'. Her er mine templates

skulle finde newline:
<xsl:template name="br-replace">
    <xsl:param name="text"/>
    <xsl:variable name="cr" select="'&#xA;'"/>
    <xsl:choose>
        <xsl:when test="contains($text,$cr)">
          <xsl:value-of select="substring-before($text,$cr)"/>
        <br/>
        <xsl:call-template name="br-replace">
          <xsl:with-param name="text" select="substring-after($text,$cr)"/>
        </xsl:call-template>
      </xsl:when>
      <xsl:otherwise>
      <xsl:value-of select="$text"/>
      </xsl:otherwise>
  </xsl:choose>
</xsl:template>

finder mellemrum, men udskriver ikke disse i HTML
<xsl:template name="sp-replace">
    <xsl:param name="text"/>
    <!-- NOTE: There are two spaces  ** here below -->
    <xsl:variable name="sp"><xsl:text>  </xsl:text></xsl:variable>
    <xsl:choose>
      <xsl:when test="contains($text,$sp)">
        <xsl:value-of select="substring-before($text,$sp)"/>
        <xsl:text>&#32;</xsl:text>
        <xsl:call-template name="sp-replace">
          <xsl:with-param name="text" select="substring-after($text,$sp)"/>
        </xsl:call-template>
      </xsl:when>
      <xsl:otherwise>
        <xsl:value-of select="$text"/>
      </xsl:otherwise>
    </xsl:choose>
  </xsl:template>
Avatar billede tmo Nybegynder
03. april 2002 - 10:36 #8
newline: <xsl:variable name="cr" select="'& # x A ;'"/>
Avatar billede kresten Nybegynder
03. april 2002 - 10:36 #9
Prøv at tage et kik hos konkurrenten :)
http://www.netcoders.dk/sources.asp?mode=view_source&cat_id=0&id=1451&tech_id=3

Kan være det hjælper?
Avatar billede tmo Nybegynder
03. april 2002 - 10:45 #10
desværre ham bruger & # 10 ; som newline, men det findes ikke i min tekst. Findes der en editor som kan vise ascii tegn for en tekst. Jeg antager at & # 1 0; er ascii ??
Avatar billede tmo Nybegynder
03. april 2002 - 10:49 #11
Jeg mener heller ikke du kan skrive & n b s p ; i xsl da det ikke er wellformed. fx.
<xsl:template match="A">
    & n b s p ;<xsl:value-of select="B"/>
</xsl:template>
Avatar billede kresten Nybegynder
03. april 2002 - 10:50 #12
10 = Linefeed i ASCII. Jeg bruger ultraedit til den slags, du kan sikkert downloade den et sted på nettet.
Avatar billede tmo Nybegynder
03. april 2002 - 10:52 #13
ok
Avatar billede kresten Nybegynder
03. april 2002 - 10:55 #14
Men du kan også bruge XMLSPY (http://www.xmlspy.com) efter min mening er et rigtig godt XML IDE.

Ja, du har ret i det ikke er well formed, tror jeg puttede det ind i noget <xsl:text> da jeg havde samme problem.
Avatar billede tmo Nybegynder
03. april 2002 - 10:57 #15
er nede :-(