Avatar billede nixon Juniormester
02. april 2002 - 16:30 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Linux Hjælp

Jeg kunne godt tænke mig at prøve Omail "http://sourceforge.net/mail/?group_id=3658" et webmailprogram til Linux (Qmail)
Jeg har bare det problem at jeg ikk er HAJ nok til at forstå hvordan pokker jeg får det installerede :(  Er der nogen der kan hjælpe ? "jeg har postede de punkter jeg ikke kan forstå herunder ->

1) setup a virtual host for the webmail(webmail.yourdomain.ext)

2) create an unix user for the webmail ("webmail"), and eventualy a group webmail

3) setup an apache <Virtualhost> for the webmail, including "User webmail\nGroup webmail"

4) check that suexec is working (docroot!). There must be a message about suexec when you start apache in the logs (rtfm apache docs).
If suexec is not ok, you can simply get the apache source tree, and compile only the suexec binary (make suexec in the right directory). the file to edit is suexec.h. Then copy it in the usr/[local]/sbin, and chmod a+rxs.

5) install sudo on your server, if not yet installed

6) add an entry in the /etc/sudoers for perl & user webmail (cut & past from below) (use command "visudo" to edit! that's the way it works... :)

Der kommer muligvis et par spørgsmål til "kan være at jeg ikke forstår det i siger:)"

-NixoN
Avatar billede unocom Nybegynder
02. april 2002 - 19:50 #1
Du er syg, hvis du er nybegynder og starter paa dette :) men der er jo kun en vej frem. Find en HOWTO. og følg den til punkt og prikke, og efter en til to uger vil du nok faa det til at funke :) held og lykke.
Avatar billede nixon Juniormester
02. april 2002 - 19:55 #2
jeg siger tak for hjælpen :( .. nej jeg er ikke nybegynder, men flere af de ting jeg bliver bedt om at udføre, har jeg ingen erfaring med.

men du er heller ikke klar over hvordan man udføre dem ?:)

-NixoN

"kan ikke rigtig bruge dit svar"
Avatar billede Slettet bruger
02. april 2002 - 19:59 #3
Avatar billede seider Nybegynder
03. april 2002 - 12:21 #4
Det er faktisk meget nemt at konfigurere, hvis du installere webmin, kan du uden problemer bare konfigurere det online med en browser, desuden gør det dig i stand til at styre din maskine ca 95 % nemmer end med en almindelig propmt.

Men du kan jo selv tjeke det på www.webmin.com

//seider
Avatar billede langbein Nybegynder
03. april 2002 - 16:31 #5
seider har jamen rett ! Det finnes en tillegsmodul (så vidt jeg kan forstå) til webmin som sannsynligvis tar seg av alle sider av qmail konfigureringen... Spørs om ikke det er et kjempe bra tips.
Og firewallen da nixon ? Du skulle ha anonymisert din eksterne ip før du la ut alle opplysningnene. Forstår at du tok de vekk. Ikke meningen å lure deg. Fungerer det bra nå ?? :-)
Avatar billede langbein Nybegynder
03. april 2002 - 16:34 #6
Feil igjen, qmail er visst "standard module":

"The following modules are included as standard with release 0.95 of Webmin"

http://www.webmin.com/standard.html
Avatar billede langbein Nybegynder
03. april 2002 - 16:40 #7
Manuell konfigurering av qmail ser ellers ut til å omfatte ganske mye, konfigurering av virtuelt domen i apache konfigureringsfil, konfigurering av dns server, (tror jeg), konfigurering av qmail selv pluss en hel del annet.
Avatar billede nixon Juniormester
03. april 2002 - 16:42 #8
Jeg har Qmail oppe og køre, men ville gerne benytte Omail som webmail, men jeg vil med glæde prøve programmet hvis det har mulighed for at hjælpe mig med at få Omail til at fungere .. kunne selvfølgelig også se efter et andet webmail prog med bedre dokumentation, men de fleste brugere sendmail eller benytter sig ikke af vedhæftede filer.

ang: firewallen så køre det ikke 100% endnu, men jeg opgradere maskinen en af de nærmeste dage:) .. håber det vil hjælpe ..
Avatar billede nixon Juniormester
03. april 2002 - 16:51 #9
har heller ikke noget problem med 1  :) .. den er løst
Avatar billede nixon Juniormester
03. april 2002 - 18:19 #10
hvad menes med nr 4 ?? ... hvordan tjekker jeg "suexec" fungere ??  og hvad er "sudo" i nr 5 ?  laver det mappen -> /etc/sudoers ?
Avatar billede langbein Nybegynder
03. april 2002 - 19:56 #11
"sudo" tror det har noe å gjøre med å la ordinære brukere få utvidete rettigheter (super user). Kjenner ikke noe større til det men synes det høres litt skummelt ut.

Har ellers satt opp en firewall her som ble temmelig lik den du hadde. (Etter litt prøving og feiling / eksperimentering med forskjellige løsninger.)
Avatar billede nixon Juniormester
03. april 2002 - 20:02 #12
:) .. overvejer at lave en firewall på mac-adr. skal bare lige læse lidt mere om det :)
Avatar billede langbein Nybegynder
03. april 2002 - 20:21 #13
Ja det skal gå med iptables. Det står i syntaksen i man siden.
Avatar billede nixon Juniormester
09. april 2002 - 08:01 #14
har valgt et andet mailprogram, fik det aldrig til at virke.
Avatar billede nixon Juniormester
02. december 2003 - 18:32 #15
lukket