Avatar billede lasseriis Nybegynder
02. april 2002 - 13:26 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Definere hvilken MBR lilo skal skrive i

Jeg har netop installeret RH 7.1 på en ny HD, den gamle var lidt for lille.
Den nye HD er /dev/hdd og den gamle er /dev/hdb. Desværre var der problemer med LILO, så jeg bootede med en "rescue"-disk og gav den en ordentlig gang /sbin/lilo, for at få oprettet en MBR. Normalt kobler jeg de andre drev af når jeg leger med MBR, men til sidst gjorde jeg det ikke, det resulterede så i at LILO oprettede den samme MBR på både hdb og hdd, Og det var ikke meningen, for når jeg så booter(med XOSL(Som kræver LILO til linux-boot)) er det ligemeget om jeg booter fra MBR på /dev/hdb eller /dev/hdd, den booter linux fra /dev/hdd begge steder. Da jeg jo logisk nok ikke kan boote det gamle system og give den noget /sbin/lilo til at genoprette mbr'en skal jeg kunne forklare lilo at den skal oprette MBR'en på /dev/hdb og  ikke på andre.
Jeg har mountet min gamle rod i det nye system, så er det nok hvis jeg kører:
bash$ lilo -c /oldroot/etc/lilo.conf ?
Skriver lilo så automatisk MBR'en på hdb, når roden er angivet som /dev/hdb6(eller et andet tal) i den pågældende lilo.conf?
eller skal jeg måske chroot'e til /oldroot og så køre lilo? Vil det hjælpe. Dem må jo netop ikke overskrive MBR'en på /dev/hdd.

For lige at undgå misforståelser:
Lilo er ikke min primære boot-loader. Jeg bruger XOSL(.org) til at boote win og linux med, men XOSL kan ikke boote linux selv, så den benytter lilo. Derfor skal jeg have LILO til at skrive til MBR'en på de diske som resten af OS'et ligger på!
Avatar billede unocom Nybegynder
02. april 2002 - 20:03 #1
Du sætter ikke de rigtige ord paa dine forklaringer. MBR er master boot record som er starten paa disken. og den skal der ligge XOSL og Superblocken er de føreste 500k af din partation. naar du har loadet linux skriver du "df" og kigger hvilken /dev/h?? "/" ligger paa der efter skriver du "pico /etc/lilo.conf" og der der staar "boot=/dev/hda" skal du bare skrive det sted hvor din "/" ligger. og bagefter instalere din XOSL. :).

UnoCom.
Avatar billede lasseriis Nybegynder
03. april 2002 - 09:58 #2
Jeg nu egentlig fået løst spørgsmålet selv, men jeg forklarer lige.

Mit XOSL ligger på i MBR'en på /dev/hda, så den skal der ikke pilles ved, de respektive lilo'er skal altså bare skrive til MBR'en på de drev, som de ligger på (/dev/hdb og /dev/hdd).

Anyway fandt jeg ud af at når jeg fjernede (strømme til) min primary slave(hdb) Lavede XOSL lort i BIOS-indstillingerne for drevene, det der 0x80 -værk, og så fattede lilo ikke en skid. Så jeg flytted /dev/hdd ned som /dev/hdb, bootede fra rescue-floppy'en og ændrede lilo.conf og fstab(swap partitionen skulle lige mountes det rigtige sted) og gav den så noget /sbin/lilo. Så kørte det.

Men hvad nu hvis jeg en gang ikke har en ledig MBR til en installation. I Red Hats installations program kan man vælge at skrive til den første del af /boot partitionen. Svarer det til at jeg i lilo.conf skriver "boot=/dev/hdc7", hvis altså /boot-partitionen til systemet er /dev/hdc7? Overskriver den så ikke MBR på /dev/hdc?
Avatar billede arnbak Nybegynder
03. april 2002 - 11:25 #3
Hvorfor benytter du ikke bare lilo til at boote både windows og linux?
Avatar billede lasseriis Nybegynder
03. april 2002 - 11:51 #4
Fordi XOSL er mere avanceret, rarere at bruge og til tider mere stabil...
Avatar billede lasseriis Nybegynder
09. april 2002 - 15:55 #5
Jeg fik ikke helt noget ordentligt svar på dette spørgsmål, så pointene går til mig selv.

Til andre som måske læser dette kan jeg lige berette hvad jeg har fundet ud af:
LILO havde tydeligvis problemer med at boote fra et device der ikke var på den primære IDE-kanal (ie. /dev/hdc /dev/hdd). Men det er ikke nødvendigvis LILO's skyld. I sslugs postarkiv fandt jeg ud af at nogle BIOS ikke understøtter boot fra andet end primary diske (ie. /dev/hda & /dev/hdb).
Jeg havde også hørt om GRUB, en bootloader fra GNU(.org) som var udviklet som "løsningen på alle boot-problemer". Dette tolkede jeg som "erstatning for LILO når den fucker up"(hvis det altså er det den gør, og det ikke bare er min BIOS der stinker). Så nu forsøger jeg altså at installere grub i MBR på /dev/hdd og ser om den kan boote(gennem XOSL) og så rapporterer jeg tilbage hertil.