Avatar billede tat Nybegynder
01. april 2002 - 22:28 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Konstruktion af interface til PHP/mySQL

Er der nogen der har lyst til at lave et simpelt interface til en tabel med 4 celler.
Man skal kunne oprette ny post, slette post og redigere en given post efter id.
post 1: id (løbende nummer)
post 2 & 3 skal stå i samme celle ( post 2 med fed skrift</br> og post 3 med alm. typografi
Post 4: skal bare højrestilles (pris (helst 000,-))
Jeg skal bruge dette ret hurtigt, havde regnet med at fumle mig frem, men er blevet midlertidig blind på det ene øje, derfor er det svært for mig at få det lavet.
Avatar billede ztyxx Nybegynder
01. april 2002 - 22:33 #1
prøv at forklare det lidt nærmere, hvad skal tabellen bruges til, mere specifikt, hvad skal de forskellige poster være osv
Avatar billede freekyzone Nybegynder
01. april 2002 - 22:35 #2
du laver først en fil. det er denne som tingene står i.

så laver du den samme fil igen, men her står alle data i txt bokse, med 2 knapper ude ved siden af.

Kanp 1=slet
Knap 2=rediger.

Herefter laver du 2 filer.

En som bliver aktiveret ved slet, og en anden som bliver aktiveret ved rediger.

Disse to filer skal hhv. sænde besked til MySQL databasen om enten at erstatte/redigere dataene eller SLette dem...
Avatar billede ztyxx Nybegynder
01. april 2002 - 22:37 #3
og i øvrigt hvor hurtigt du skal bruge det, vil godt hjælpe, men er ved at være på vej i seng
Avatar billede ztyxx Nybegynder
01. april 2002 - 22:41 #4
send evt en mail til ztyxx@moesby.net
Avatar billede tat Nybegynder
01. april 2002 - 22:41 #5
Jeg har oprettet tabellen: den indeholderde fire poster ovenfor beskrevet.Skal bruges til at oploade og administrere et menukort.

f.eks. (celle1:)1 (Celle 2:)Frikadeller(med fed skrift og linieskift) celle3:skal stå neden under celle 2)rødkål og bruns sovs (celle 4:)pris med 2 decimaler
Jeg har før lavet 2 celler  i en - skri hvis du ikke forstår det.
Avatar billede tat Nybegynder
01. april 2002 - 22:55 #6
Har du tid til at lave scriptet - Freelyzone
Avatar billede ztyxx Nybegynder
02. april 2002 - 12:23 #7
tat> har ikke glemt dig, men måtte smutte i går, da jeg skulle op kl. 4.30 imorges, men har taget det med på arbejde, og kigger på det i mine pauser, skulle kunne nå at få det færdigt i eftermiddag :-)
Avatar billede tat Nybegynder
02. april 2002 - 13:13 #8
Det var forfærdeligt tidligt - kan det lade sig gøre?
Jeg glæder mig - jeg tror ikke jeg kan takke nok? men håber jeg kan gøre gengæld en anden gang. Jeg har et specialer.
Avatar billede ztyxx Nybegynder
03. april 2002 - 15:29 #9
så skulle det være klar, vil lige for en god ordens skyld sige, at jeg har haft korrespondence med tat for at få det tilpasset, men her er koden til administrationsmodulet:

<?
$conn = mysql_connect("mysql.server.dk", "bruger", "******");
mysql_select_db("database");

$pris = str_replace(",",".",$pris);
$beskrivelse = nl2br($beskrivelse);

if ($indsaet) {
    mysql_query("insert into menu
            (menu, beskrivelse, pris)
              values
            ('$menu', '$beskrivelse', '$pris')
            ")
            or die(mysql_error());

}
?>

<html>
<head>
<title>Administration af menukort</title>
</head>
<body bgcolor="#C0C0C0">
<center><h2>Administrationsmodul til menukort</h2></center>
<center><h3>Indsæt i menukort</h3></center>
<center>
<form method="post" action="<? PHP_SELF;?>">
  <table border="1" bordercolor="#000000" style="border-collapse:collapse">
    <tr>
      <td>Ret:</td>
      <td><input type="text" name="menu" size="30"></td>
      <td>Pris:</td>
      <td><input type="text" name="pris" size="5"></td>
    </tr>
    <tr>
      <td>Beskrivelse:</td>
      <td><textarea cols="25" rows="5" name="beskrivelse"></textarea></td>
      <td>&nbsp;</td>
      </tr>
  </table>
  <br>
  <input type="submit" name="indsaet" value="Indsæt">&nbsp;<input type="reset" value="Nulstil">
</form>
</center>
<hr>

<br>

<?
$upd_pris = str_replace(",",".",$upd_pris);
$upd_beskrivelse = nl2br($upd_beskrivelse);

if ($upd_nr && $upd_menu) {
mysql_query("update menu set menu = '$upd_menu' where nr = $upd_nr")
            or die(mysql_error());
    } elseif ($upd_nr && $upd_beskrivelse) {
mysql_query("update menu set beskrivelse = '$upd_beskrivelse' where nr = $upd_nr")
            or die(mysql_error());
    } elseif ($upd_nr && $upd_pris) {
mysql_query("update menu set pris = $upd_pris where nr = $upd_nr")
            or die(mysql_error());
    }
?>
<center><h3>Opdater menukort</h3></title></center>
<center>
<form method="post" action="<? PHP_SELF;?>">
<center>Nr der skal opdateres: <input type="text" name="upd_nr" size="3"></center>
  <table border="1" bordercolor="#000000" style="border-collapse:collapse">
    <tr>
      <td>Ret:</td>
      <td><input type="text" name="upd_menu" size="30"></td>
      <td>Pris:</td>
      <td><input type="text" size="5" name="upd_pris"></td>
    </tr>
    <tr>
      <td>Beskrivelse:</td>
      <td><textarea cols="25" rows="5" name="upd_beskrivelse"></textarea></td>
      <td>&nbsp;</td>
      </tr>
  </table>
<br>
  <input type="submit" value="Opdater" name="opd">&nbsp;<input type="reset" value="Nulstil">
</form>
</body>
</html>

---------------------------------------------------------------------

og her er så udtrækket:

<html>
<head>
<title>Menukort</title>
</head>
<body>
<table border="1" style="border-collapse:collapse" cellspacing="2" cellpadding="2">

  <?
$conn = mysql_connect("mysql.server.dk", "bruger", "******");
mysql_select_db("database");

$data = mysql_query("select * from menu order by nr asc");
    while($res = mysql_fetch_array($data)){
        echo "<tr>
              <td>$res[nr]</td><td><b>$res[menu]</b></td><td>kr. $res[pris]</td>
              </tr>
              <tr>
              <td>&nbsp;</td>
              <td>$res[beskrivelse]</td>
              <td>&nbsp;</td>
              </tr>";
    }
?>
</table>
</body>
</html>
Avatar billede tat Nybegynder
03. april 2002 - 15:32 #10
Skide godt - kig lige i din mail ved lejlighed
Avatar billede ztyxx Nybegynder
03. april 2002 - 15:40 #11
takker for point, du kan nu opdatere et af felterne, uden at der slettes i de andre, eneste betingelse er at "nr" SKAL være udfyldt, jeg mener at det er smarteset at have det som fast holdepunkt for opdateringer, med hensyn til at slette poster, så vil mysql fortsætte talrækken, da tabellens felt "nr" er sat til auto_increment, derfor valgte jeg ikke at lave en delete funktion, det ville blot give huller i talrækken, og det vil ikke se pænt ud, hvis "nr" skal vises i udtrækket.

Hvis du vil lave tekstombrydning i "Menu" skal text feltet bare erstattes med textarea, og defineres med en nl2br(), så kører det også :-)